Wie tot zijn winkelier zegt: „Ik wil geen Duitsch!", zegt tot Hitlen „Ik wil geen fasasme!

Voor de vrouwen... dooreen vrouw. Onder deze titel ontvingen wij vaneen der vrouwelijke bezoeksters (Mevr. Benraadt) van de door de afdeeling Den Haag georganiseerde cursusvergadering, in welke door de bondspenningmeester H. J. v, d. Bern de controle en het beheer der financiën van ohze organisatie, alsmede van al hetgeen daarmede verband houdt, op populaire wijze voor de vertrouwerisleden en hun vrouwen is uiteengezet, een enthousiast verslag van v.d. Born’s betoog. Met de conclusie, welke door haar wordt getrokken, n.L: dat het heel goed gezien was van het Haagsche afdeelingsbestuur om cursussen te organiseeren die ook toegankelijk zijn voor ons vrouwen en dat er niet genoeg bij de vrouwen op kan worden aangedrongen om deze vergaderingen in geen geval te verzuimen, kunnen wij ons ten volle vereenigen. Het meerendeel der te behandelen onderwerpen is in deze crisistijd vaneen der gelijk groot belang, dat de vrouwen der leden, die moeite genoeg hebben om wekelijks de eindjes bij elkaar te houden, goed zullen doen door het bezoeken dezer vergaderingen de beteekenis der vakorganisatie voor hun gezin te leeren begrijpen, zoo hun dit niet alreeds door jarenlange ervaring duidelijk zal zijn geworden, Contact-commissie voor de veiligheid, gevormd door: Arbeidsinspectie, Centrale van Werkgeversorganisaties, Centrale van Werknemersorganisaties, Centrale Werkgevers Risico-Bank, Raden van Arbeid, Rijksverzekeringsbank en Veiligheidsmuseum. Blijkens de onlangs verschenen, door de Rijksverzekeringsbank uitgegeven Statistiek van materieele oorzaken van ongevallen, voorgekomen inde verzekerlngsplichtige bedrijven in Nederland, kwamen in 1931 voor: ’’ ■Ö ■ 'SJ'V – . ®M -■ S Jsj (V «g *5 X • > Soort van het g-g- f3 ■ Arbeidswerktulg >o sg «s,a Hbo riZ <» Pg S-S O S O ® ■ dl S5 S , o s Vaststaande verticale cirkelzagen 18,19,20 382 ƒ136.756 ƒ 358 Balanceerende zagen 24,25,26 23 2.9*7 „ 130 Fraisbanken...... 27 268 „112.788 „421 Schaafmachines 28 920 „ 114.517 „ 124 Andere houtbewerkingsmachines 29 475 „ 50131 „ 106 Uit dit overzicht volgt, dat de „duurste”, dus de ernstigste ongevallen, met fraismachines plaats hebben. Het is te verwachten, dat het gebruik van de Zwitsersche fraisbeveiliging, waarvoor inde laatste tijd de Contact-Commissie voor de Veiligheid, zoowel als de Arbeidsinspectie, propaganda maakt, de beteekenis en het aantal ongevallen met deze machines belangrijk zal verminderen. Datzelfde mag verondersteld worden ten aanzien van de ongevallen met cirkelzagen sedert de Arbeidsinspectie het aanbrengen van de Zwitsersche beveiliging voor dit soort machines voorschrijft en zij en ook de Contact-Commissie voor de Veiligheid door middel van demonstraties in inrichtingen voor machinale houtbewerking en in het Veiligheidsmuseum, belanghebbenden de juiste opstelling en het juiste gebruik dezer beveiligingen leert. Inde derde plaats toont bovenstaand tabelletje aan, dat de gemiddelde ernst der ongevallen met schaafmachines geringer is geweest dan die der heide eerstgenoemde houtbewerkingsmachines, doch dat het aantal daarvan veel grooter is dan van deze. Met schaafmachines toch kwamen niet minder dan 920 ongevallen voor, terwijl met (verticale) cirkelzagen 382 en met fraisbanken 268 ongevallen plaats hadden. Ongetwijfeld worden de meeste dezer 920 ongevallen met schaafmachines door de vlakbanken veroorzaakt, hetgeen ook volgt uit het Centraal Verslag der Arbeidsinspectie over 1931, dat 679 ongevallen met vlakbanken vermeldt. Uiteen en ander volgt, dat de tot nog toe – gébruikte beveiligingen van vlakbanken nog wel voor verbetering vatbaar zijn. Dit is de reden waarom de Contact-

Commissie voor de Veiligheid besloten heeft; Een -prijsvraag voor een ontwerp eener beveiliging vaneen vlakbank uit te schrijven. Zij vond onderstaande heeren bereid de jury voor deze prijsvraag te-vormen: ; Ir.' L. A. Fruytier, -Hoofdinspecteur van den Arbeid, Maastricht, voorzitter; Ir.- J. P. Minderhoud, Hoofdingenieur, chef van N.V. Werkspoor, Utrecht; Ir. M. A. Reens; Directeur der N.V. Nederlandsche Fabriek v. Betimmeringen v.h. Gebr. Reens Amsterdam; F. J, Hariot, 2e Secretaris van de Algemeene Nederlandsche Bouwarbeidersbond, Amsterdam; H. J. J. Jansen, Monteur der Contact-Commissie voor de Veiligheid, Amsterdam, terwijl als Secretaris werd aangewezen Ir. R. A. Gorter, Directeur van het Veiligheidsmuseum, Secretaris der Contact-Commissie voor de Veiligheid. . ,r Het Secretariaat der Jury is gevestigd in het Veiligheidsmuseum, te Amsterdam, Hobbemastraat 22. Programma voor een prijsvraag voor een ontwerp vaneen beveiliging van vlakbanken. 1. Ingewacht worden teekeningen óf modellen van beveiligingen voor vlakbanken, inde veronderstelling dat deze machine zuiver als vlakbank (dus niet tevens als profielbank) wordt gebruikt. 2. De voorkeur wordt gegeven aan teekeningen, welke geteekend zijn volgens de voorschriften van Normaalblad N. 379 der Hoofdcommissie voor de Normalisatie in Nederland (verkrijgbaar aan het Bureau der Hoofdcommissie, Koningskade 23, Den Haag, a 15 cents). . Bij de teekening óf het model dient een schriftelijke toelichting te worden gevoegd. De belangrijkste deelen eener teekening moeten op ware grootte, de overige gedeelten op een schaal van 1:5 geteekend. worden. Wordt een model ingezonden, dan moet dit op ware grootte zijn. 3. De Jury beoordeelt de inzendingen zoowel op haar geschiktheid voor praktisch gebruik als op haar vermoedelijke kosten, hij aanmaak. 4. De. ontwerpen blijven het eigendom van de ontwerper, met uitzondering van. het ontwerp waaraan de prijs is toegekend, .-hetwelk ter beschikking blijft van de C.C.V. v? 5. Op elke.-teekening dient het motto van de inzender vermeld te zijn. 6. Met de teekeningen wordt een gesloten couvert gezonden, waarin de naam en het; adres, van de inzender is vermeld. Op dit couvert dient uitsluitend het motto van de inzender vermeld te zijn. 7. De teekeningen worden de ontwerper teruggezonden wanneer deze bij zijn inzending ƒ 0.50 voor verzendkosten ((in postzegels) insluit. 8. Voor de inzenders is één prijs van ƒ 400. beschikbaar. Verder kunnen een of meer gratificaties tot een gezamenlijk bedrag van ten hoogste ƒ 200.- worden toegekend. De Jury is bevoegd de prijs niet toe te kennen indien volgens haar meening de ingezonden ontwerpen daartoe aanleiding geven. 9. Van de uitspraak der Jury is geen beroep mogelijk. 10. In alles waarin dit Programma niet voorziet, beslist de Jury. 11. De inzendingen en verdere correspondentie over deze prijsvraag moeten vrachtvrij gericht worden aan de Secretaris der Jury Prijsvraag Vlakbankbeveiliging, adres Veiligheidsmuseum, Hobbemastraat 22, Amsterdam. 12. De prijsvraag sluit op 1 Mei 1934. Inschrijfformulieren aan te vragen bij voornoemde commissie, adres (zie hier boven). Beschouwingen van de oorzaken en de financieele gevolgen der ongevallen, voorgekomen in het jaar 1931. Het bestuur van het N.V.V. deed ons de mededeeling, dat onder bovenstaand opschrift door de Rijksverzekeringsbank een geschriftje is samengesteld. Voor hen, die inde ongevallenstatistiek belangstellen, is dit geschrift van groote beteekenis en gratis te verkrijgen. leder die het wil ontvangen, wordt verzocht daarvan vóór 1 Februari a.s. opgave te doen aan het bureau van het N.V.V., Amstel 224—-226 te Amsterdam (C.). { Boycot alle Duitsche waren | Hitler heeft het aan ons ver-I diend.

Opleving inde scheepsbouw? ’t Opschrift is niet origineel; wij hebben het ontleend aan „Het Schip” van 12 Januari j.l. en het stond boven een klein stukje, dat wij hieronder zullen laten volgen. ~ : : De schrijver wijst op eenige vooruitgang die zich aan ’t einde van 1933 afteekende en misschien eeh voorbode is van blijvende verbetering. ‘Veel houvast voor beoordeeling biedt het niet, maar dat ligt niet aan ons en evenmin aan de samensteller. „Hoewel in het algemeen 1933 voor scheepvaart en scheepsbouw dus ongunstig was; hebben zich in het eind van het jaar leek enen voorgedaan, die er op schijnen te wijzen, dat een, zij het geringe, verbetering aanstaande is. De groote scheepsbouw zoowel hier als in het buitenland heeft een krachtige steun gekregen door de opdracht van de 11.000 tons tankschepen voor de Anglo Saxon, waarvan 3 hier te lande zijn besteld. Het veranderen van schepen met het oog op grootere snelheid geeft voor scheepswerven en motorenfabrieken werk en het laat zich aanzien, dat in deze richting meer te verwachten is. Inde bouw van baggermateriaal is ook eenige verbetering te constateeren. Werven aan de Noord en Merwede hebben voor binnen- en büitenlandsche rekening eenige contracten afgesloten voor zuigers, onderlössers en groote bakken, terwijl kleine werven aan de Merwede opdracht ontvingen voor de bouw vaneen aantal kleinere bakken. De scheepsbouw in ’t Noorden vertoont een kleine opleving. De aandacht hierbij verdient het, dat waar vroeger het toezicht der klassebureaux over de aldaar in aanbouw zijnde tonnenmaat, behoudens weinige – uitzonderingen, ongeveer gelijkelijk over Bureau Veritas en Gerraanische Lloyd verdeeld was, thans eerstgenoemd bureau alleen aan bod is. Vroeger werd de keus van schipper of scheepsbouwer bepaald door traditie of door voorkeur voor zeer elastisch toegepaste zware voorschriften eenerzijds en voor strikte, zelfs gestrenge toepassing van over het algemeen iéts lichtere voorschriften anderzijds,- al naar men te doen had met belanghebbenden, die van mafehandeéren hielden of met belanghebbenden/die precies vooraf wilden weten waar zij aan toe waren. Thans is het Duitsche bureau vrijwel uitgeschakeld, wegens twee redenen. Dein Groningen geziene expert Hecht is wegens bezuiniging naar Oldenburg overgeplaatst en zal van daaruit Groningen bedienen en in nog belangrijk sterkere mate, omdat de werven, die vroeger steeds onder toezicht van de Germanische Lloyd wilden werken, niets meer voelen voor toezicht vaneen Duitsch bureau, nu zij ontzaglijk gedupeerd worden, doordat zij hun belangrijke vorderingen op Duitsche schuldenaren, dank zij Duitschland’s wetgeving, niet meer kunnen innen.” BOEKBESPREKING (H. J. v.d. B.) Onze redactie ontving ter recensie een boekwerkje getiteld „De rijkssteunregeling voor werkloosen”, toegelicht voor de practijk en voorzien van een alphabetisch register, door S. C. de Haas van Dorsser, directeur van maatschappelijk hulpbetoon te Haarlem, met medewerking van A. Jongbloed, commieschef bij diezelfde instelling. Uit het boekwerk, dat ik op verzoek van de redactie heb doorgelezen, is mij duidelijk geworden, dat de schrijvers op de hoogte zijn van vele bezwaren die bij de uitvoering van de steunregeling worden ondervonden. Alle tot dusverre verschenen circulaires op de steunregeling betrekking hebbende, zijn inde tekst verwerkt en bovendien in chronologische volgorde opgenomen. Om zich bij inde practijk voordoende gevallen snel te oriënteeren, lijkt mij vooral het alphabetisch register van groot nut. Het boekwerk, waarvan zeer zeker gezegd kan worden dat de steunregeling voor werkloozen in het brandpunt der belangstelling staat, zal zijn weg onder de belanghebbenden en wellicht ook onder de belangstellenden wel vinden. De Arbeidersgemeenschap der Woodbrookers, die reeds vele brochures het licht deed zien, die alle bedoelen een belangrijk vraagstuk te bezien van religieus-socialistisch standpunt, deed nu verschijnen „Gezag en vrijheid” door G. Horreus de Haas en „De Krisis der Democratie” door D. J. Wantink. Prijs ƒO.lO per ex., franco per post ƒ0.12. Te bestellen bij de secretaresse: Dora de Jong, Noorder Amstellaan 4 huis, Amsterdam-Z.

Constructiewerkplaatsen in Nederland, -■ i. Ir. E. A. v. Genderen Stort heeft in het Bijvoegsel van het Algemeen Handelsblad van 7 November 1933 een zeer belangwekkend overzicht gegeven van de constructiewerkplaatsen in Nederland, waaraan wij het een en ander zullen ontleénen. Na uiteengezet te hebben wat men onder een constructiewerkplaats verstaat, vestigt hij de aandacht op het verschil met een machinefabriek, twee takken van industrie die beide ijzer en staal verwerken. „Het meest karakteristieke verschil is, dat alle deelen, die ineen machinefabriek vervaardigd worden, vele en vaak zeer dure bewerkingen moeten ondergaan (gieten, boren, slijpen, fraisen, schaven, enz.), terwerkplaatsen verwerkt wordt, het zgn, walsijzer, in verhouding tot het verwerkte gewicht slechts weinig bewerking vereischt. De prijs van de producten eener machinefabriek wordt dus gevormd door een hoog loonpercentage en weinig materiaalkosten; de prijs van constructiewerk daarentegen bestaat uiteen gering loonbedrag, maar hooge materiaalkosten. Deze verdeeling tusschen loon- en materiaalkosten drukt ook haar stempel op de inrichting van de fabriek. Inde machinefabriek ziet men veel arbeidswerktuigen en arbeiders, de geproduceerde deelen vallen in het algemeen niet in het oog; inde constructiewerkplaats bespeurt men zeer veel materiaal en betrekkelijk weinig machines en arbeiders. Voor constructiewerk moet nagenoeg voor elk werk een nieuwe teekening gemaakt worden. Het gebeurt zelden dat twee overbruggingen, twee loodsen, twee staalskelets enz. precies hetzelfde zijn. Als men nu bedenkt, dat het geheele werk op een tiende van de ware grootte moet worden geteekend, dat alle maten tot, in millimeters en vaak zelfs tot, in tiende millimeters nauwkeurig moeten worden berekend en ingeschreven, dat er bovendien voor elk werk nog de noodige stuklijsten, boutstaten, bestelstaten, enz. moeten worden samengesteld, dan zal men inzien, dat het teekenbureau inde constructiewerkplaatsen een belangrijke rol speelt. Men heeft dan ook gemiddeld een constructeur-teekenaar noodig per 250 300 ton verwerkt materiaal. De grootste fabriek in Nederland op dit gebied kan per jaar ca. 50.000 ton verwerken en.heeft dan ook op haar teekenbureau ca. 180 man personeel. Men kan ongeveer rékénen, dat één arbeider per jaar 20 tori staal verwerkt, welk bedrag in bijzondere gevallen afhankelijk van het soort werk en de fabrieksinrichting tot ca. 40 ton kan worden opgevoerd. Een werkplaats van ca. 6000 ton jaarproductie (dus een werkplaats van gemiddelde grootte, zooals ér in ons land vele zijn) geeft dus arbeid aan 200 a 250 werklieden. Als men nu bedenkt, dat de totale productie der Nederlandsche werkplaatsen pér jaar ongeveer 160.000 ton bedraagt en dat deze industrie dus in normale omstandigheden over ca. 600 technici en 5000 a 6000 arbeiders moet beschikken, dan is daarmede voldoende aangetoond van hoeveel belang zij voor Nederland is.” Een volgende keer zullen wij het een en ander overnemen van wat Ir. v. Genderen Stort schrijft over de geschiedenis van de constructie-industrie in ons land. (Eigen documentatie.)

ADVERTENTIEN Op 6 Januari 1934 overleed inde ouderdom van 19 jaar ons lid J. v.d. VLAG. Hij ruste in vrede! Het bestuut der afd. Oude Pekela.