De toekomst der Nederlandse « industrie. Nederland heeft toekomstplannen. Er hangt een eigen automobielindustrie inde lucht, de rijwielindustrie staat voor een omwenteling en er liggen plannen om tot een bijna drie-, voudige uitbreiding van de Nederlandse staalindustrie te komen. Dr. P. Schoenmaker, directeur van het Centraal Instituut voor Industrieontwikkeling (C.1.V.1.), een zelfstandige adviserende stichting op technisch en economisch terrein, deelde ons omtrent deze toekomstplannen het een en ander mede. Wil Nederland inde naaste toekomst geen groot werklozenleger hebben, dan moet zijn industrie, sterk ontwikkeld worden en zoveel mogelijk op het gebied der kwaliteitsproten. Hiervoor is een investering van enige milllarden nodig, terwijl nu nog niet is te overzien of een dergelijke opzet geheel kan en moet worden uitgevoerd. De oorzaken voor deze industrialisering zijn zoals bekend het wegvallen van Duitsland en» Nederlands-Indië, dat als bron van deviezen en materialen-voorlopig uitgeschakeld zal zijn. De taak van het CIVI zegt dr. Schoenmaker is .de hiaten in het Nederlandse industriële apparaat op te sporen en na te gaan of hiervoor een technisch en commercieel verantwoorde oplossing te vinden is. Het CIVI beschikt niet over uitgebreide geldmiddelen, noch heeft het enige regeringsbevoegdheid. Het onderzoekt evenwel alle mogelijkheden ook in het buitenland en stelt deskundige rapporten op. Slechts op de meest gunstige basis; kan een industrie opbloeien, die Nederland geld in het laatje brengt en tegelijkertijd arbeidsmogelijkheden voor velen schept. Als één van de vele belangrijke projecten noemt dr. Schoenmaker de rijwielindustrie. Vóór de oorlog legde deze industrie zich in hoofdzaak toe op het monteren van in het buitenland gekochte onderdelen. Thans is een vijfjarenplan opgesteld, dat voorzien moet inde productie van drie-eneen-half millioen rijwielen. De mogelijkheden zijn nagegaan welke onderdelen Nederland zelf met succes zou kunnen maken Wij hebben behoefte aan remnaven, lugs en kettingen. Het vijfjarenplan kan alleen slagen, wanneer Nederland gewend raakt aan de gedachte vaneen „utiliteitsrijwiel”. Dit is een fiets, waarin de voornaamste onderdelen gestandaardiseerd zijn, maar elke fabrikant zal voldoende gelegenheid krijgen zijn eigen cachet bij de bouw van het rijwiel te behouden. Op deze wijze is een rendabele productie op te zetten en kunnen we binnen enkele jaren op een volkomen Nederlandse fiets gaan rijden. Zoals het met de fiets is, zo is het met de automobielindustrie. De belangstelling van Nederland voor een eigen productie ligt voornamelijk op het gebied van het kleine en goedkope type auto. Het CIVI onderzoekt in opdracht van de regering de mogelijkheden of de afzet vaneen dergelijk wagentje in Nederland en eventueel in het buitenland voldoende groot zal zijn om de concurrentiestrijd met succes te kunnen volhouden. OFFICIËLE MEDEDELING Over de week, lopende van 13— 18 Jan. 1947 wordt het contributiezegel in het 3de vakje van het bondsboekje geplakt. Over de week lopende van 20—25 Jan. 1947 wordt het contributiezcgel in het 4de vakje van het bondsboekje geplakt.

Verder Is er nog het probleem van de materiaalverzorging, dat ook dr. Schoenmaker eender belangrijkste vraagstukken van onze industrie vindt. Hieraan is, ook gedacht en reeds onmiddellijk na de bevrljding zijn plannen gemaakt om tot een drievoudige uitbreiding van de Nederlandse staalindustrie te komen. Deze projecten worden thans in samenwerking met de. producerende en de verwerkende industrie nauwkeurig bestudeerd. Zo zijn er talrijke vraagstukken. Overeen dikke twintig jaar zal de Nederlandse industrie belangrijk van aanzien zijn veranderd, al is nog niét mogelijk precies uitte stippelen hoe het zal gaan. In 1946 zijn evenwel de grondslagen door dr. Schoenmaker en talrijke anderen gelegd. . (De Volkskrant.) r » Uitvinding nieuw gietprocédé. In Heemstede zal een bedrijf gevestigd worden, dat van de oude gietmethode is afgestapt en een nieuwe wijze van gieten zal Invoeren, welke nog nergens ter wereld in practijk gebracht is kunnen word'n. De Nederlandse Metaalgleterijen N.V. heeft daartoe een voormalige garage ingericht. De heer K. Suyk, die’26 jaar technisch directeur is geweest van „De Nijverheid” te beverwijk en thans zelfstandig over deze nieuwe gieterij de leiding zal hebben, vertelde ons het volgende van zijn uitvinding, zijn werkwijze en zijn plannen. De uitvinding, waarop noch Amerika noch Engeland of een ander industrieland kan bogen, heeft dit voordeel, dat met ongeschoold personeel een product wordt vervaardigd, dat tweemaal zo duurzaam is als wat tot heden werd gefabriceerd. Vormen van zand zijn niet meer nodig bij dit nieuwe procédé, waarbij het metaal centrifugaal wordt gegoten en inwendig wordt gewalst. De kwaliteit van het gietwerk is uitstekend het heeft een Brinell-hardheid van 120 tot 140 er blijft weinig afval over en kan in massaproductie geleverd worden. Daarnaast zijn er nog vele andere voordelen boven de oude gietmethode. Patent is aangevraagd .en verkregen in alle Industrielanden van de gehele wereld, zelfs in Japan en' Brits-Indië. Het ligt verder inde bedoeling ook bedrijven' te vestigen in Engeland en Zuid-Afrika. De heer Suyk geniet de volle medewerking van het Departement van Handel en Nijverheid bij de besprekingen en onderhandelingen in Amerika, Canada, Spanje, Australië, enz om te komen tot leveranties en eventuele vestigingen van bedrijven in die Janden. Reeds zijn enige monsters klaar gemaakt, om verzonden te worden naar de Jaarbeurs van Johannesburg in Zuid-Afrika. De Amerikaanse Aluminium Company en de Koper Mij. „Anaconda” hebben reeds verschillende blijken van belangstelling gegeven voor de artikelen van de Nederlandse Metaalgleterij. De eerste proefneming op 22 Octotaer 1946 volgens het nieuwe procédé is naar volle tevredenheid geslaagd. Verschillende gietbatterijen en in . .totaal ongeveer 24 machines zullen inde fabriek geplaatst worden. De sociale verzorging en de hygiënische toestanden zijn overeenkomstig de x eisen welke aan een modern bedrijf gesteld worden. Wanneer het bedrijf volgend jaar zich ook zal kunnen toeleggen op de fabricatie van scheepsvoeringen en andere scheepsonderdelen, zal niet alleen de Metaalgleterij doch ook Heemstede bekendheid verwerven in binnen- en buitenland.- (Nationale Rott. Courant.) Hoogovenbedrijf te IJmuiden. De walserij der Hoogovens, die enige maanden geleden uit Duitsland werd teruggevoerd, nadert haar voltooiing; De herbouw van de fabriek, die een afmeting heeft van 360x60 meter, werd in recordtijd uitgevoerd. (Trouw.)

Een „Deviezen-Fokker”. Het Nederlandse zakenvliegtuig „Promotor” wordt op de luchtvaarttentoonstelling te Parijs het meest comfortabele vliegtuig van de Salon genoemd en het geniet dan ook de belangstelling van vele serieuze kopers. Er is reeds een aantal orders op afgesloten tot een bedrag van ƒ4.000.000.—. terwijl nog diverse besprekingen gaande zijn. Het is nog niet zeker, dat alle orders kunnen worden uitgevoerd, doch ongetwijfeld zullen alle krachten worden ingespannen deze voor onze vliegtuigindustrie zo belangrijke opdrachten ’ uitte voeren. De Fokker-Diepen-combinatie is heel hard op weg Nederlands naam als vliegtuigbouwer de oude glans te hergeven. Een Nederlandse automobielindustrie. Naar wij vernemen worden op het ogenblik de mogelijkheden onderzocht om in Nederland een automobielindustrie te vestigen. Tot dusverre worden auto-onderdeien in ons land ingevoerd. Deze auto-onderdelen worden dan hier te lande samengevoegd tot auto’s. Men heeft nd het plande vervaardiging van die onderdelen In Nederland zelf te doen geschieden. De Fordfabrieken zouden daartoe een uitbreiding ondergaan. , (Nationale Rott. Courant.) Aluminiumverbruik in Nederland. Naar verwacht wordt zal het verbruik van aluminium in ons land in de komende tijd aanzienlijk stijgen. Vóór de oorlog gebruikten wij belangrijk minder aluminium dan het buitenland .terwijl thans vooral het gebrek aan stalen walserijproducten de vraag naar aluminium doet stijgen. Het jaarlijks verbruik bedroeg vóór de oorlog 3 a 4000 ton. De geregelde invoer begon weer in September 1945. Tot en met September 1946 werd reeds meer dan het vroegere jaarlijkse verbruik, n.l. 6500 ton ingevoerd. De behoefte aan aluminium per

Is het u ook opgevallen dat de kranten aan de vooravond van de feestdagen weer zo ouderwets dik waren, met elck-wat-wils voor ieder van dé huisgenoten? Gezellig is dat. Je gaat er eens echt breed-uit voor zitten en als je dan de verhalen met een lach en een

traan verslonden hebt, begin je aan de kruiswoordraadsels. Jammer dgt daar altijd minstens één gek woord in staat dat je niet thuis kunt brengen en dat de rest van de feestdagen •vergalt, omdat je maar steeds nagezeten wordt doordat éne woord, dat je zelfs in je slaap achtervolgt!

persoon bedroeg bi ons land vóór de oorlog 2i kg. In Zwitserland was dit 2,8 kg en in Amerika lag het verbruik nog hoger. Voor 1947 wordt het verbruik van aluminium geschat op 9000 ton, waarvan 6000 ton voor walser'ijproducten, terwijl 2500 ton uit aluminiumblokken bestaat. Voor zover mogelijk zal de behoefte aan walserij producten uit binnénlandse voorziening worden gedekt. (Trouw.) e , Kustvaartuigen. Wij vernamen, dat twee der voornaamste Friese scheepswerven, welkp, door hun ongunstige ligging tot dusverre geen kustvaartuigen konden bouwen in verband met de Friese kanaalplanhen, voornemens zijn, evenals de Groninger werven, over te gaan tot het bouwen van coasters en soortgelijke zeeschepen. Rijnaken, enz. Zo heeft b.v. de scheepswerf Volharding bij firma G, Bijlsma en Zonen te Wartena, welke werf bij het nieuwe kanaal komt te liggen, het plan alsdan kustvaartuigen te gaan bouwen, terwijl de scheepswerf Welgelegen in Harlingen een grootscheeps plan tot uitbreiding heeft, waarvan de uitvoering op ca. 2 millioen gulden komt te staan. „Dendang” te water gelaten. Onlangs werd de op de scheepswerf van Verschure te Amsterdam in aanbouw zijnde tinbaggermolen „Dendang”, onder belangstelling van vele genodigden, waaronder burgemeester d’Allly en hoofdcommissaris Kaasjager, te water gelaten. Hiermede was een nieuw hoofdstuk inde geschiedenis van de Nederlandse scheepsbouw na de bevrijding afgesloten. Ondanks de zwaar gehavende Installaties, heeft het personeel op volle kracht gewerkt om de molen op tijd af te krijgen. Als in het zelfde tempo doorgewerkt kan worden, zal de „Dendang” in Februari voor de Bilitonmaatschappij naar Indonesië vertrekken. (Het Vrije Volk.)

Deze keer was het 31 horizontaal: woord dat inde laatste oorlog gedurende enige tijd'veel werd gebruikt. We hebben er vanaf de Kerstmis tot na Nieuwjaar over gepiekerd en juist toen we hadden besloten het met Drie Koningen op te~ geven, kwam de verlossing. N__ Toen we n.l. bij de administratie eens gingen neuzen hoe het stond meU de ledenwinst, draaiden zij ons daar een paar cijfers voor, die niet mis waren en het opvallende was, dat het allemaal plaatsen waren die met een V begonnen. Kijk maar: Ledental Ledental l-5-’4O: 1-12-46: Vaassen 487 501 Veenendaal 105 Velp 223 230 Vianen-Vreeswijk 81 V laar ding en 617 842 Vorden 88 Vreeland 23 Vries-Zuidlaren .. 81 En daarmee waren we tegelijk uit de kruiswoord-puzzle-narigheid! V victorie en we winnen op alle fronten! Het verhaal gaat, dat, toen de moffen deze bombast voor het eerst op de muren kliederden, een Amsterdamse straatjongen er onder schreef: „doet u voor mijn geen' moeite!” Maar ivij zeggen: V =- victorie, jullie worden bedankt en wie volgt?