EEN FABRIEK MET TO VAN DOORNE’S AUTOMOBIELFABRIEK N.V. El

Bij het rangschikken en het doorlezen van onze gegevens, welke wij tijdens het bezoek aan Van Doorne’s Automobielfabriek N.V. te Eindhoven gemaakt hebben, bekruipt ons de lust om eigenlijk de geschiedenis te gaan vertellen van de directeuren van déze fabriek. Practlsch een ieder weet, dat er sinds jaren al DAP-wagens op de Nederlandse verkeerswegen rijden. Maar niet iedereen weet, dat deze in snel tempo groeiende fabriek in 1928 door twee Brabantse jongens werd opgericht. Deze twee, de heren Hub en Wim van Doorne, hebben zich door ijzeren wilskracht en grote werklust van eenvoudige handwerkslieden tot directeuren opgewerkt vaneen onderneming, welke wij aan de hand van onze ervaringen als voorbeeld willen stellen voor de gehele Nederlandse metaalindustrie. Van 1933 af heeft deze onderneming bekendheid gekregen door de steeds nieuwe constructies, welke zij vooral op het gebied van het vervoerswezen uitvpnd. Zij betekenden vaak omwentelingen op dit gebied. Wij moeten eigenlijk spreken van twee fabrieken, nl. Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek. welke inde stad Eindhoven staat, en Van Doome’s Automobielfabriek, welke zich op de grens van Eindhoven en Geldrop bevindt. Inde „oude” fabriek werden en worden o.a. aanhangwagens, opleggers, militaire voertuigen, autobussen, touringcars, trolleybussen en tankwagens gemaakt. Landbouwwagens worden nog ineen apart fabriekje gefabriceerd. Op 14 April van dit jaar werd echter de nieuwe fabriek aan de hoofdweg Eindhoven—Weert geopend, waarin de nieuwe DAP-trucks gemaakt worden en van welke fabriek wij u op deze pagina’s een serie foto’s laten zien. Het bebouwde gedeelte van dit terrein, dat 26 ha groot is, beslaat thans ongeveer 10.000 m2, hetgeen ongeveer een zesde gedeelte is van de ruimte, welke men inde toekomst hoopt nodig te hebben. Op het programma van deze vooruitstrevende onderneming staat nl. nog de fabricage van personenauto’s inde middenklasse. Maar eer

men zo ver is, zullen wij nog wel enkele jaren verder zijn.... Doch, om u een, beeld te geven van de groei van dit bedrijf, geven wij u twee cijfers, nl. vorig jaar werkten er 475 mensen, thans is het aantal de 900 reeds gepasseerd! Vanzelfsprekend ging onze belangstelling uit naar de arbeidsvoorwaarden van de werknemers en de omstandigheden, waaronder gewerkt wordt. Wij kunnen zeggen, dat hieraan even grote aandacht wordt besteed als aan de producten, welke alom bekend zijn om hun kwaliteit. Het beste kunnen wij dat illustreren met een zinsnede uiteen boekje, dat speciaal voor het personeel bestemd is en waarin de directie haar onderneming als volgt ziet; „DAP wil een zaak zijn met een atmosfeer van vriendschap en goede harmonieuze samenwerking, met een zeker bestaan voor haar personeelsleden en met een welvaartspeil zo hoog als de omstandigheden maar enigszins toelaten”. En dat dit geen holle phrase is, bewees ons de cantine, de wasgelegenheid, de verbandkamer. enz. inde nieuwe fabriek In zulk een omgeving, waar al door de leiding een goede sfeer wordt geschapen, moet het werken een plezier zijn. Bij de opening van deze nieuwe fabriek moest onze Bond door verschillende omstandigheden verstek laten gaan. Wij willen daarom van deze plaats af de directie van harte gelukwensen met de nieuwe fabriek, waaraan wij willen toevoegen, dat de tijdsomstandigheden inde komende jaren van dien aard mogen zijn, dat de bekwame leiders van deze onderneming, op wie ons land met recht trots kan zijn. hun plannen en „dromen” mogen verwezenlijken. Ook de werknemers van de DAP past een gelukwens, omdat zij ineen dergelijke fabriek vol licht en lucht hun dagelijkse taak kunnen vervullen. Wij weten zeker, dat vele Nederlandse metaalbewerkers jaloers zijn om in zo’n omgeving te werken. Dat de vakorganisatie in samenwerking met de werkgevers, naar zulke arbeidsomstandigheden streeft, moge voor de DAP-mensen van hoog tot laag duidelijk zijn.

De DAF-vrachtwagen groeit. Hier wordt het cabineraam op het chassis gemonteerd.

Zeven trucks per dag rijden de fabriek uitl

Een automatische revolverbank voor naven en remtrommels.

Hier wordt het chassis gelast, afgewerkt en gericht.

4