R.S.G. Den Haag

Zaterdag en Zondag hield de Religleus-Socialistische Gemeenschap in samenwerking met het Instituut voor Arbeidersontwikkeling een weekend over „Wegen en beginselen”, waarin de drie belangrijkste geestesstromingen, die in het huidige openbare leven op de voorgrond treden, critisch werden onderzocht. Ir. D. Tinbergen sprak over „De Russische Grondwet” (communistische opbouw), mr. Jan P. de Jongh over „Het Charter van de arbeid” (fascistische ordening) en drs. F. Kuin over „Democratie”, bij ontstentenis van mevrouw Weersma—Van Duin, die zich voorgenomen had „De rechten van den mens en den burger” te behandelen.

Tinbergen’s conclusie over de communistische op bouw was, dat er materieel in Rusland stellig iets verbeterd is. Doch, ondanks de theorie, die, b.v. in redevoeringen van Stalin, soms humanistische treKken vertoont, gaat men ongestoord voort, de menselijke waardigheid in de hoek te drukken. Er heerst een straffe dictatuur, waarin géén groei tot democratie te onderkennen is. Doch: wat het regiem aan volksontwikkeling, aan volksverheffing gepresteerd heeft, kan niet meer ongedaan gemaakt worden. Eens zal, met of zonder het communisme, het Russische volk zich weten te bevrijden.

Mr. Jan de Jongh betoogde, dat het „Charter van de Arbeid” (1927) jarenlang een dood woord gebleven is. Pas in 1930 werd de Nationale Raad der Corporaties gesticht. Eerst in 1934 werden de corporaties zelve ingesteld. Hierdoor werd het bedrijfsleven geheel aan de staat gebonden. De macht daarover ligt practisch bij één man, bij Mussolini.

Daarom reeds is deze oplossing voor ons zedelijk onaanvaardbaar. Ons probleem is geweest: een sterke staat, waarbij zoveel mogelijk aan het maatschappelijk leven wordt overgelaten. Een organisatie als Thorbecke voor de gemeenten heeft geschapen, moet ook voor het bedrijfsleven worden gevonden. In dat opzicht hebben wij van het fascisme niets te leren. De oplossing, die het brengt, verheft ten troon wat steeds de schande, en vernietigt wat steeds de roem van Europa is geweest.

Drs. P. Kuin, die de verschillende typen van democratie besprak, zette uiteen, dat de groei van het aantal en de gecompliceerdheid van de maatschappelijke problemen de meest primitieve . vorm der democratie onmogelijk heeft gemaakt. Wij kennen de vertegenwoordigende democratie, die deskundigheid van de vertegenwoordigers veronderstelt. Wij zien deze in het verenigingsleven, in het partijleven en bij de overheid.

Twee eisen stelt de democratie: dat zoveel mogelijk mensen direct of indirect in het overleg worden betrokken, èn dat de overheid een sterk gezag heeft. De overheid moet het gezag hebben om groepsbelangen te coördineren, te voorkomen, dat bepaalde groepsbelangen het algemene belang doorkruisen. De democratie moet worden uitgebouwd; zij zal sociaal moeten zijn. Zij zal het economisch leven zó moeten organiseren, dat zoveel magelijk mensen daarbij betrokken kunnen worden. Zij zal er in moeten slagen op de basis van een gevarieerd maatschappelijk en geestelijk leven, toch een eenheid, een politiek en maatschappelijk volksleven op te bouwen.

Dinsdag 23 November, des avonds om acht uur, wordt door onze Gemeenscnap een bijeenkomst belegd te Scheveningen in samenwerking met het Instituut voor Arbeidersontwikkeling. Plaats van samenkomst: Hotel Douwes, Gevers Deynootweg 65—69. Spreker: ds. J. Paber over „Sociaal Christendom”. Medewerking van het zangkoortje onder leiding van mevrouw Popma—van Duil. Toegangsprijs /0.10. Wij hopen ook vele Haagse leden daar te zien.

R.S.G. Enschede

Zondagmorgen 14 November gaf Te Riet voor de leden van onze R.S.G. en die der R.S.G. te Hengelo een inleiding over: „Het ontstaan van de Bijbel”. Deze bijeenkomst, die te Hengelo gehouden werd, was door een flink aantal belangstellenden bezocht. De aanwezigen volgden met grote aandacht de uiteenzetting van den spreker, die door zijn rede zeer zeker de belangstelling voor de Bijbel heeft opgewekt, hetgeen ook bleek uit de spontane vraag van een der aanwezigen om over dit zeer belangrijke onderwerp een cursus te willen geven. Waar de spreker door drukke bezigheden verhinderd is aan dit verzoek te voldoen, was hij wel bereid, om op deze inleiding een vervolg te geven en wel op Zondag 12 December, ’s morgens tien uur precies; gebouwtje Wolter, Ten Catestraat.

Zaterdagavond 20 November om acht uur samenkomst Pathmossteen voor colportage T. en T. Leden R.S.G.-Enschede laat dit nu eens niet alleen door het bestuur opknappen.

R.S.G. Zeist

Zondag 21 November samenkomst in de benedenzaal van „Het Wanen van Zeist”. Spreker: mr. Roel Houwink over het onderwerp: „Gods weg met Augustinus”. Aanvang zeven uur. De toegang is

R.S.G. Leeuwarden-Huizum

Bijeenkomst in Ons Gebouw op Zondag 21 Nov. a.s. ’s middags 4 uur.

Spreker: Ds J. L. v. Apeldoorn. Onderwerp: Ons levenslot. Entree 10 cent. Werklozen vrij.

R.S.G. Utrecht

Donderdag 11 Nov. hielden wij in gebouw „Harmonla” onze jaarvergadering. De opkomst was goed. Het jaarverslag van den secretaris vermeldde 0.m., dat het ledental met 6 was verminderd (sedert 1 Oct. j.l. is dit ledenverlies echter al weer ingehaald). Onze financiële positie bleek zich niet onbelangrijk te hebben verbeterd. De periodiek aftredende bestuursleden werden allen herkozen. In de plaats van mej. J. H. Sanders en van mej. T. v. d. Linden, die zich genoodzaakt hadden gezien, om voor hun bestuursfuncties te bedanken, werden gekozen mevr. Walhout—Timmerman en J. Volkers. Aan de scheidende bestuursleden werd dank gebracht voor hun werk voor de Gemeenschap.

Een uitvoerig verslag werd uitgebracht over de Pederatie-jaarvergadering. Tenslotte besprak de vergadering het resultaat van de enquête over de Zondagavond-bijeenkomsten. Het was een goede vergadering, met een prettige sfeer.

Op Zondag 21 Nov. spreekt voor ons in gebouw „Harmonia” ds. J. Jac. Thomson uit Baarn. Aaiivang 7 uur. Toegang 10 ct., werklozen vrij.

R.S.G. Sneek

Voor het Bijbelclubje heeft zich het verheugend aantal van 25 deelnemers opgegeven. Moge het een werkgemeenschap worden.

Voor de cursus te Kortehemmen op 26 en 27 Nov hebben we de volgende reisgelegenheid uitgezocht: 4.10 uur Zaterdags vertrekken per autobus v. d. Zee en Groenhof, Zondagavond na afloop terug. Prijs ƒ 1 bij plm. 15 deelnemers. De leiding van Kortehemmen is bereid bij het zelfde aantal deelnemers de kosten van f 3 p. p. (ƒ 4.50 echtpaar) met ƒ 1 te verlagen. Laat men niet denken: er komt wel eens gauw weer een weekeinde, voorlopig is daar nog geen kijk op. Men bedenke liever: welslagen van de eerste gewone cursus betekent iets voor de naaste toekomst van Kortehemmen.

Proefadressen voor „Tijd en Taak” zijn aan het Hekelveld opgegeven. H. S.—H.

Verslag van de cursus te Bentveld op 6 en 7 November 1937 Onderwerp: Het gezin

Nadat de leider, J. van de Kieft, de cursus had geopend, sprak Jan P. de Jongh over het „Gezin in de Maatschappij”. Spreker ging er van uit, dat het gezin ten eerste een opvoedingsinstituut is, en ten tweede een vorm van samenleving. Oorspronkelijk was het gezin een vrij gesloten eenheid, v aar niet alleen de ouders met de kinderen, maar ook grootouders en ongetrouwde familieleden bij elkaar woonden. Naast de opvoeding voorzag het gezin ook geheel in zijn éigen behoeften. Door de wijzigingen in het productieproces vielen langzamerhand allerlei taken van het gezin af, zodat het van een productie-gemeenschap vrijwel een con-Eumptie-gemeenschap is geworden. Ook de taak van de opvoeding is voor een gedeelte door andere organen overgenomen, n.l school en jeugdbeweging.

Door al deze wijzigingen is vooral de taak van de vrouw zeer veranderd, en is vooral haar maatschappelijke functie van weinig betekenis meer. Door verdere rationalisatie in het huishouden zal vooral in de gezinnen met schoolgaande kinderen

de vrouw geen volledige taak meer vinden. Dit heeft thans al tot gevolg gehad een gevoel van sociale minderwaardigheid bij de vrouw. Wil het gezin als opvoedingsinstituut blijven voldoen, dan zal voor de gehuwde vrouw een oplossing gevonden moeten worden, dat zij in de maatschappij, naast haar taak als opvopdster, werk kan vinden.

In de wijdingsstonde Zondagochtend sprak J. v. d. Kieft over het verband tussen onze godsdienstige gevoelens en de beelden uit het gezin. Hij wees er hierbij op, dat juist het gezin de plaats bij uitnemendheid is, waar we onze geloofsovertuiging in de praktijk kunnen brengen.

Hierna was het woord aan A. Elffers, die sprak over de „Zin van het Huwelijk”. Spreker begon met er op te wijzen, dat het huwelijk een verbinding is van natuur en geest, waarbij moeilijk te zeggen is, welk element het belangrijkste is. Uitgaande van het monogame huwelijk, dat spreker alleen als zedelijk verantwoord achtte, sprak de inleider allereerst over de grondslag van het huwelijk. De grondslag van het huwelijk is de erotische liefde, ook wel het verlangen naar het kind. Deze dingen kunnen echter nooit een blijvende grondslag voor een huwelijk zijn. Voor een goed huwelijk is nodig, dat de liefde uitgebouwd wordt tot trouw, door ons bewust te maken de liefde als genade van God te hebben ontvangen. Hierdoor kunnen we door trouw aan God te blijven, trouw in het huwelijk zijn. Het wezen van het huwelijk is dan ook niet met het verstand te benaderen, het gaat boven grondslag of doel uit. Hierna behandelde inleider verschillende oorzaken, waardoor huwelijken mislukken, en gaf daarbij de wegen aan ter voorkoming. Tenslotte kwam Inleider tot de conclusie dat voor een goed huwelijk nodig is het besef van genade, voorts erkenning van de ander als persoonlijkheid, en bovenal dat het huwelijk dienst is, dienst aan God door dienst aan de ander.

’s Avonds sprak mevr. P. Kalma—Koops over religie in het gezin.

Hpt gezin is de maatschappelijke vorm van het huwelijk, en kan opgevat worden als een eenheid. Do hoedanigheid van het gezin hangt af van de hoedanigheid van het huwelijk. In een goed huwelijk spelen de religieuze waarden een grote rol. Als grondslag van de religie in het huwelijk noemde mevr. Kalma de verantwoordelijkheid. Verantwoordelijk zijn aan God, tegenover de ander. Het bewust beleven van de achtergrond, dit is de opdracht die wij bij een huwelijk krijgen.

Na deze inleiding, waarin zo sterk de na druk werd gelegd op de eisen, die God aan ons stelt, juist in een zo nauwe gemeenschap met de andere mens, gloot de inleider deze, door de ernst van de besprekingen zo goed geslaagde cursus.

Weekeind 6-7 Nov. te Bentveld

Zaterdagmiddag vertrokken wij met een gezelschap van ongeveer veertig personen uit Rotterdam naar de oase Bentveld. Prachtig is het altijd voor ons, stadsmensen, in de natuur te zijn. Tussen Rotterdam en Den Haag kan je het polderlandschap bewonderen waar het vee in de weide het laatste gras verorbert. Dan krijg je het prachtige gedeelte bij Wassenaar. Herfsttinten in alle schakeringen. Het mooist waren hier wel de beukebomen. Onwillekeurig bracht ik deze herfsttinten over op de huidige maatschappij. Vooral die van de beuk leenden zich in het bijzonder hiervoor. Sommige bladeren waren nog geheel groen, andere geelachtig, weer andere bruin en zelfs geheel kale takken waren er bij. In dit stadium, dacht ik, verkeert het kapitalisme. Toen de boom nog in het volle blad stond, waren de knoppen (socialisme) reeds aanwezig voor een volgende pracht. Het kan nu winter worden (zijn), en heel hard vriezen, zodat de knoppen zelfs de vorst niet kunnen weerstaan (zie de fascistische landen), de wortels, welke de sappen voor nieuwp groei naar boven moeten halen, blijven intact.

Intussen zijn wij door de bloembollenstreek gereden. Ook hier zijn de velden klaargemaakt, om nieuw leven te doen ontspruiten.

Dan zijn we weldra ons A.G.-huis genaderd. Over het cursusthema vindt u elders in dit blad een verslag.

Al te spoedig moesten wij Zondagavond de weg terug aanvaa.rden.

Daar de duisternis ons het uitzicht naar buiten belemmerde, hebben wij de nabespreking in de auto voortgezet, want hiervoor is in Bentveld altijd tijd tekort. Om ongeveer tien uur arriveerden wij weer te Rotterdam. Waarom ik u, geachte lezer, dit uitgebreid verslag doe? Alleen daarom, dat meerdere R.S.G.-groepen dit voorbeeld van Bentveld-bezoek zullen volgen. De kosten, zegt u? Cursusg.eld en reiskosten tezamen bedroegen ƒ 3,50 per persoon en niet ten koste van de arbeidsvoorwaarden der chauffeurs. We hebben reeds plannen gemaakt om op deze manier het congres in Februari te bezoeken. Wie volgt? Het waren twee prachtige dagen. F. Sp.

St. Nicolaas Architect B. N. A. (Baard Niet Afgeschoren) Vraagt voor dag en dauw Medewerkers(sters) Met leesbaar handschriften sociale belangstelling om adressen te schrijven op stroken Aanbiedingen met minstens één eigenhandig Ingevulde strook onder motto Dr. W. B. (Wel Bedankt) aan N.V. De Arb. Pers, Hekelveld 15, A*dam