Aan God behoort de aarde en haar volheid. Psalm 24:1

Tijd en Taak

ZATERDAG 5 AUGUSTUS 1939 – No. 44 37STE JAARGANG VAN DE BLIJDE WERELD

RELIGIEUS-SOCIALISTISCH WEEKBLAD ' ~ –

onder redactie van dr. w. banning ADRES DER REDACTIE: BENTVELDSWEG 5 – BENTVELD

verschijnt vijftig maal per JAAR – 37STE JAARGANG VAN D E BLIJ D E WER E L D '’f halfjaar F 1.75, KWARTAAL F 0.90 PLUS 1 5 CENTS INCASSO – LOSSE NUMMERS 8 CTS 21876 – GEMEENTEGIRO V 4500 – ADMINISTRATIE GEBOUW N.V. DE ARBEIDERSPERS. HEKELVELD 15, AMSTERDAM-CENTRUM

GEEN VERDOEZELING!

Aanleiding tot dit artikel is een ver= tehjk Jeugdeongres, verleden week in Amsterdam gehouden-maar meer dan aanleiding ook met, en ik zou niet gaarne willen, dat rnen m dit stukje een heel it el las, ik heb het met bijgewoond, krantenverslagen zijn gebrekkig, en be. angrijker dan het gesproken woord kan de geest zijn, die bezielt. De passage, mijn aandacht trok, schijnt mij karakteristiek genoeg voor het toonaan. gevende Christendom. Het ging over de mensehjke broederschap en de spreker slecuf L'S t ts mogehjk m het licht van het wonder van Bethlehem, waar een Konmg en de drie • n’* kribbe geen jfod Grfek f"■ K g en Jood of Griek, geen Rus of Duit. ser, geen arbeider of kapitalist. Alleen sTap mTgehik" "

Tl j a. j Ik neem aan dat deze predikant oprecht gelovig Christen is maar de wifzrhf’ó°? ]aL t ons eigen land tegenkomen, is onnozel en m hoge X LiTelf dat Griek 5 I Ghri.trw . f l liefde van Christus zo sterk zo alomvattend, zo ernlïpn 7 k – vaard Wat behoort y ""T eeuw« Ch ■ T n-f f” twintigste, neer M fen toI.ÏÏ t en Dihtsfr 3 V. DfiF ó™’ H kapitalist met alleen menselijke indivi. ’ : aanduiden, en dat bef Zeker'r't 'T f en. Zeker, het is ook nu waar, diep

en groots, dat een brandende, vurige, universele Christusliefde alle grenzen tussen mensen doorbreekt maar wie niets meer zegt, staat niet realistisch in zijn tijd. Wat nadrukkelijk, juist door den Christen, moet worden getuigd, is fhet politieke stelsel van dieta. tuur, van Christen, en Joden, en soeia. hstenvervolging in het licht van Chris, tus liefde veroordeeld is; dat het sociaal, economisch stelsel van het kapitalisme een bepaalde ordening van levenswaar, den insluit (geld en macht gaan boven den mens en de ziel), die met een Chris, telijke niet te verenigen valt. O zeker, het klinkt zo dierbaar en stichtelijk: arbeider, werkende en werkloze, en kapitalist kunnen één zijn in Christus maar wie niet in één adem erbij zegt: dat de werkloosheid als sociaal ver. het geweten moet branden, dat kapita. listische en mammonistisehe geest en goedbedoelde stichtelijkheden een sociale onwaarachtigheid.

De oekumenisehe beweging der Chris, opzicht geluk. kig klaarder taal gesproken. In het Rap. port van Oxford heet het: „Gehoor, zaamheid aan het gebod der liefde in de sfeer van het economisch leven betekent najagen der gerechtigheid. Christenen moeten daarom alles doen wat in hun vermogen ligt om een rechtvaardige economische orde te scheppen door te zulke levensvoorwaarden te waarborgen volkomen ont. E persoonlijkheid, beide naar lichaam en ziel.” Als deze woorden zin hebben, betekenen zij een oordeel over de soeiaal.economisehe werkelijkheid van het heden.

Met minder kan een religie, die de eigen tijd verstaat, geen vrede hebben, twee ontzaglijk belangrijke levensgebie.

den, die alle vrije geestesleven en in het bijzonder het religieuze, dreigen te over. woekeren en terug te dringen- het poli' tiek.sociale en Lt eeonomiseh.tech' nisehe. Dat onze tijd zo hard en wreed zo meedogenloos en brutaal is vindt voor een belangrijk deel zijn oor;aak in de heerschappij van politieke machts. wil, die de monsterachtige geweldsappa. raten deed uitgroeien, èn de teehiJiL de macht van de machine, waaraan dê mens gebonden wordt. In zulk een tijd heeft het religieuze leven het buiten, gewoon moeilijk. Er is maar al te zeer aanleiding tot vlucht in stemmings' religie of in occultisme of in seetarische groepjes, waar men zich tegen de harde nood des tijds beschut en ziele' heil meent te kunnen cultiveren Een religie als het Christendom die naar -i' veran.woo’rdeHjkheW voor het leven van den mens óók op aarde, hier en nu, centraal stelt zou -J -el sThe'p"n bewust haar roeping afbakende tegen. over de geesten der eeuw vooraf de politieke en soeiaal.economisehe

Dat in onze tijd het religieuze leven persoonlijker wordt, is zeer wel te be. grijpen; het is stellig ook winst Maar tot een positieve, scheppende macht wordt het slechts door de sociale be. wogenheid en verontrusting, die voort. vloeit uit de Bijbelse gedachte van het Koninkrijk Gods. Men spreekt tegen, woordig heel veel van een „nieuw heroïsme”, het gevaarlijk leven zowel in dienst van de machtige Staat als van de wereldveroverende techniek. lets anders blijft het heroïsme van de trouw aan het Koninkrijk Gods – dit alleen is in waarheid scheppend, reddend, want ontsprongen aan eeuwige liefde, die mensenliefde insluit. Het zd niets willen verdoezelen, en getuigen, dat de weg van den Christusgelovige thans voert «--'e en politieke orde. W. B.