„Bentveld-nieuws”

Weekend-eursus voor ambtenaren, op 8 en 9 Februari De veranderingen die zich in staat en maatschappij bezig zijn te voltrekken nopen tot een bezinning over de plaats en de functie van den ambtenaar daarin. Staat de ambtenaar enerzijds aan veel critiek bloot, anderzijds ontmoet hij weinig begrip voor zijn bijzondere functie en nog minder voor zijn menszijn. De veranderde maatschappij plaatst den ambtenaar steeds meer op de voorgrond, waardoor deze moeilijkheden toenemen. Na gesprekken met verscheidene hogere en lagere ambtenaren hebben wij een weekend-conferentie belegd om deze vragen èrt mogelijkheden met elkander te bespreken.

Thema: „De Ambtenaar in de Veranderende Maatschappij". Leider van de conferentie: Mr. Dr. J'. F. de Jongh.

Programma: Opening Zaterdag 17 uur. De nieuwe functie van de overheid, mr. dr. J. F. de Jongh Zaterdag 20 uur. Korte religieuze toespraak Zondag 10 uur. De efficiency van het ambtelijk apparaat dr. A. Meij Zondag 10.30 uur. Democratie en het ambtelijk apparaat mr. dr. J. Barents Zondag 16 uur. Sluiting Zondag 20 uur.

De conferentie wordt gehouden in de gebouwen van de Arbeiders Gemeenschap der Woodbrookers te Bentveld. De kosten bedragen ƒ5.— per persoon. Daar er onder de deelnemers zullen zijn die dit bedrag niet kunnen opbrengen, anderen die misschien meer kunnen betalen, zijn er drie prijzen naar keuze: ƒ4.—, ƒ5.— en ƒ6.—. De reiskosten worden zo mogelijk omgeslagen. Opgaven en inlichtingen bij de administratie van de A.G. der Woodbrookers, Bentveldsweg 3 te Bentveld.

„Wat ons belemmert en wat ons helpt tot het Christendom te komen”

Een indruk van een deelnemer aan de cursus.

Door de Arbeidsreserve Amsterdam werden wij met zes arbeidsreservisten in staat gesteld om een weekend-conferentie op 7 en 8 December, te Bentveld georganiseerd door de Arbeiders Gemeenschap der Woodbrookers, onder leiding vafi ds. Van Biemen, bij te wonen.

Wij werden er zeer gastvrij ontvangen en waren weldra ingeburgerd.

Zaterdagavond werd de conferentie geopend door ds. Van Biemen, die ten doel had te onderzoeken

hoe er meer begrip kan komen tussen Christendom, humanisme en arbeiders. De deelnemers aan de conferentie vertegenwoordigden diverse stromingen. De redevoeringen waren zeer interessant en aan de vragen die gesteld werden kon men merken, dat er een ernstige wil aanwezig is, om te breken met oude vormen en gedachten, die zo verwoestend hebben gewerkt tot nu toe in onze samenleving. Wij waren na deze voor ons leerzame bijeenkomst dan ook er van overtuigd, dat er een redelijk willen en een heilig moeten op deze conferentie aanwezig was, om tot een betere, mooiere en kameraadschappelijker samenwerking te komen, tot heil in de eerste plaats van onze kinderen.

Zeer voldaan en geestelijk verrijkt gingen wij Zondagavond terug met een herinnering die ons zeer lang zal bijblijven.

Hoe is politieke reclassering mogelijk ?

In het vorige nummer van Tijd en Taak hebt u een uitvoerige aankondiging van deze cursus kunnen lezen. Het programma hiervan laten we hieronder nogmaals volgen. Het is ons gebleken dat de aankondiging „weekend voor toezichthouders, enz.” misverstand oproept. Wij willen dit even rechtzetten. Het is zeker niet de bedoeling dat op dit weekend alleen verwacht worden mannen en vrouwen die reeds toezicht over vrijgelaten politieke delinquenten uitoefenen. Ook zij die zulk een toezicht niet of nóg niet uitoefenen weet u wel dat er een dringend gebrek aan toezichthouders is? zijn welkom op deze cursus. Schroom dus niet u op te geven. De vraag wat ons Nederlandse volk voor reclasseringstaak ten aanzien van de politieke delinquenten heeft, gaat ons allen aan. Op die vraag willen wij ons 1 en 2 Februari grondig bezinnen. ' Programma: „Wat willen we met het toezicht op politieke delinquenten?" Leider: ds. A. van Biemen. Opening Zaterdag 17 uur. De geestelijke en maatschappelijke situatie der politieke delinquenten ds. J. M. van Krimpen Zaterdag 19.30 uur. Wat is het doel van dit toezicht houden? Dr. J. v. d. Grient Zondag 12 uur. Wat kunnen we wèl en wat niet doen?* K. de Wilde Zondag 16 uur. Sluiting Zondag 21 uur. Zondagochtend is er gelegenheid voor kerkgang.

De deelnemerskosten bedragen naar keuze: ƒ 4.—, ƒ 5.— of ƒ 6.—. Voor echtparen ƒ 7.50. Eventuele opgaven of inlichtingen bij de administratie van de A.G. der Woodbrookers, Bentveldsweg 3, Bentveld.

Briefwisseling

Aan een /eser van Tijd eti Taak in Canada. Dat was een goed idee van u om ons enige tijdschrifteifleveringen te zenden met artikelen, die voor T. en T. van belang zijn. U zult wel merken, dat we ze d&nkbaar gebruiken en t.z.t. verwerken tot voorlichting van onze lezers. Beste dank en we blijven ons aanbevolen houden!

Aan een lezer, die ons de Voorwaarts stuurde en aan abonn. K. Wij danken u beiden voor uw meeleven met T. en T., maar houdt u ons ten goede: de redactie heeft een enigszins andere kijk op de taak van ons weekblad dan u.

We ontvingen een aflevering van de Voorwaarts, waarin op wantoestanden bij „Verkade” wordt gewezen. Onze lezer schrijft er bij: „Wijdt ook eens een artikel aan onderstaand onderwerp in T. en T.” Abonn. K. wenst, dat wij de ergerlijke staaltjes van geld- en deviezen-verknoeien aan de kaak stellen. Hij weet van een minister, die vijf clandestiene costuums liet maken en hij wenst nu, dat wij onze ergernis hierover eens duidelijk zullen uitspreken. Hiervoor nu deinzen wij terug! Niet uit vrees gevoeligheden te kwetsen, maar om heel andere redenen, waarvan ik er u twee noem. De eerste is een practische: er wordt m Nederland graag geroddeld. Ik neem aan dat de schrijver van het artikel over: „Verkade” goed ingelicht is, en abonn. K. heeft het van den kleermaker zelf van den minister in kwestie, maar als wij dit zomaar over zouden nemen, handelden we toch onverantwoord. leder mens heeft recht op zijn goede naam. We zouden het dus nog eens persoonlijk moeten nagaan, en heus! de redactie van T. en T. heeft andere dingen te doen dan den kleermaker van een minister te interviewen of de wantoestanden bij „Verkade” te onderzoeken. Dit ligt niet op onze weg.

Maar er is een andere, zwaarderwegende reden: wij bedoelen de algemene richting aan te geven; onze critiek op de maatschappij, geïnspireerd door ons socialistisch ideaal en door ons Christelijk geweten beoogt, te beginnen bij onszelf, de grote lijn aan te wijzen, het enthousiasme levend te houden, en de maatschappelijke energie van wie zich met ons verbonden gevoelen, te richten. We mogen ons daarbij niet al te zeer in détails verliezen en vooral ons niet laten verzuren door ergernis over andermans gedrag. Laat ons zelf pogen een goed voorbeeld te geven en overigens het woord van Jacobus niet vergeten: „In vele dingen zondigen wij allen” Wij bedanken briefschrijver voor zijn waarderende woorden en overige suggesties, waar we ons nut mee zullen doen.

Aan u allen, die deze rubriek leest: men maakt ons er op attent, dat we nalieten de prijs te vermelden van de door ons aangeprezen Bijbelse Almanak 1947 (T. en T. 11-l-’47). Welnu de prijs is ƒ0.50. De Arbeidersgemeenschap der Woodbrookers mist nog talloze adressen van vroegere leden. Laat dus niemand verontwaardigd zijn, dat hij nog nimmer iets ontving van de A.G., maar laat hij ten spoedigste zijn adres opgeven. Hij kan dan zijn lidmaatschap continueren en wordt op de hoogte gehouden van de daden der vereniging. Adres: Administratie Arbeidersgemeenschap der Woodbrookers, Bentveldsweg 3, Bentveld. RED .-SECRETARIS.

Leestafelni^uws

Cosmisch licht. Beschouwing over religie, astrologie, phllosophle, para-psychologle, graphologle, aardstralen, psychische therapie, enz. Maandblad. Redactie en administratie Villa Windekind, Oranje Nassaulaan C 230, Hattum. Losse nummers ƒ0.75, jaarabonnement ƒ8.—. De redactie ontving enkele nummers ter recensie.

Wie van theosophle en sterrenwichelarij houdt, vindt hier veel van zijn gading. Uw recensent Is aan deze hogere vorm van bewustwording niet toe en kan zelfs degenen niet benijden, die krachtens hun karma „aan de hand van de cosmlsche stof” (sic, blz. 38) wel zo gelukkig zijn; en wat hem'doorlopend ergert Is de waan van deze lieden, dat zij hoog verheven boven ons gewone Christenen het Christendom beter begrijpen dan wij en dat zij alle godsdiensten van Oost en West aaneensmelten tot hun triomfantelijke opvatting. Hun verdraagzaamheid tegenover onze onverdraagzaamheid bestaat In het

ontkermen van onze eigen-aard. J. G. B.

Korte aankondigingen

Het mocht u anders ontgaan, daarom wijzen wij u er even op:

Niwin-klanken, redactie en administratie centraal bureau Niwin, Koninginnegracht 26, Den Haag. Wij ontvingen het Nieuwjaarsnummer van het orgaan, der Niwin (Nationale Inspanning Welzijnsverzorging Indië).

Het vertelt wat er gedaan wordt voor „onze jongens” in Indonesië en wat er nog gedaan kan worden, als er maar geld is. Een wel zeer sympathieke actie, om voor de soldaten en de burgers, die daar ginds onder moeilijke omstandigheden hun werk verrichten, het leven wat aangenamer te maken. U

boden en verboden, want de wet en het „handschrift onzer zonden” is gespijkerd aan het kruis op Golgotha. Maar als ik dit zo vlotweg neergeschreven heb, dan weet ik, dat ik met bloed geschreven heb. Dat dit me alle rust voor leven en sterven geeft, maar gelijktijdig de grootste onrust, omdat dat kruis daar is opgericht door mij en ik nog elke dag bezig ben te spijkeren. Dan moet ik op de knieën en mijn stugge kop buigen. Maar hoe zal ik het Onze Vader over mijn lippen kunnen krijgen als ik in mijn dagelijkse leven de grootst mogelijke onsoberheid zie. Kijk dat is het „niet anders kunnen” van den Christen. Het element van het plichtmatige ontbreekt ten enenmale en als het erin komt, dan kan het heel braaf, heel fatsoenlijk, heel hoogstaand zijn, maar noem het niet Christelijk. Maar laten wij ons zelf niet te gemakkelijk nemen en als wij bidden dan ook weten wat wij durven te zeggen en te vragen. Als daar dan een Christelijke zwartehandelaar is (en er zijn er meer dan u denkt), dan zal hij het op de knieën maar moeten uitvechten. Want het gebed is de levenshouding van den Christen.

2e. Het karakter onzer maatschappij. Inderdaad anti-Christelijk. Maar is het wel anders mogelijk? Deze wereld is van God vervallen. Er is een absolute afstand tussen God en wereld, slechts door God’s genade in het geloof te overbruggen.' Wat niet, wil zeggen, dat wij ons bij de ellende hebben neer te leggen, en lijdelijk alles over ons laten gaan. Het maakt ons echter tot realisten. Een Christen is geen illusionist, maar hij kan niet anders dan strijden om

verhoudingen in dit leven. Ziekte en dood zullen niet verdwijnen, maar aanvaarden zulen wij ze nimmer, want het zijn onze vijanden. Mammonisme en kapitalisme zullen in bepaalde vormen ook blijven, maar wij zullen ze te lijf, want ze verpesten onze samenleving. En in die strijd staan wij zij aan zij met hen, die Christus niet belijden als Heer van hun leven. En dat is goed. Laten wij strijden zolang God het ons mogelijk maakt.

3e. Spanning tussen leer en leven. In de meeste gevallen zijn wij Christenen niet bepaald voorbeeldig levende mensen. Men moet dat ook niet van ons verwachten, want wij zijn maar doodgewone zondige mensen met een tikje meer sluwheid vanwege onze Christelijke opvoeding. Maar wee ons, als wij dit als argument te onzer verdediging gaan gebruiken. De fout ligt voornamelijk hierin, dat wij het Christendom steeds prediken als moraaltheologie en in ons leven de kantjes eraf lopen. Christendom is niet een bijzonder soort moraal, maar weer zeg ik: hoe durven wij in de allerintiemste. verhouding tot God te treden (want dat is het gebed toch), als ons leven barst van het vuil en God om onzentwil gelasterd wordt. Toch zal die spanning tussen leer en leven blijven bestaan, want als wij het goede willen, zal steeds het kwade ons bijliggen. Dat is ons aller doorn in het vlees, maar dan zullen wij het als e.en doorn zien en niet als een vanzelfsprekendheid aanvaarden.

Sober zijn: wij kunnen toch niet anders! J. G. V. d. PLOEG.