BENTVELD-NIEUWS

In het zojuist verschenen najaarsprogramma van de Arbeiders Gemeenschap der Woodbrookers te Bentveld worden als eerste de drie volgende weekend-conferenties aangekondigd:

HET GEZIN IN DE BRANDING

13—14 October. Leider: Ds L. H. Ruitenberg. Opening Zaterdag 17 uur. Gezin en Maatschappij door drs C. D. Saai, Zaterdag 19.30 uur. Ochtendwijding Zondag 9.45 uur. Huwelijk en kindertal door dr P. J. P. Dupuy, arts. Zondag 10.15 utir. Vernieuwing van het gezinsleven door mevr. J. Kuipers—Sannes, Zondag 15 uur. Sluiting Zondag 18 uur.

HEEFT DE KERK NOG TOEKOMST? 20—21 October. Leider: Dr A. van Biemen. Een cursus voor humanisten en christenen, kerkelijken en buitenkerkelijken. Opening Zaterdag 17 uur. Waarom wij buiten de kerk staan door dr D. H. Prins, Zaterdag 19.30 uur. Ochtendwijding, Zondag 9.45 uur. Waarom wij binnen de kerk staan, door J. Hulsebosch, Zondag 10.15 uur. Wat moet er in en aan de kerk veranderen? door dr P. Clausing, Zondag 15 uur. Sluiting, Zondag 18 uur.

WAAROM POLITIEKE KEUZE?

10—11 November. Leiding: mevr. dr H. Verweij—Jonker. Cursus voor jonge intellectuelen. Opening Zaterdag 17 uur. Wat is politiek? door mr G. E. van Walsum, Zaterdag 19.30 uur. Ochtendwijding, Zondag 9.45 uur. De behoefte aan een nieuwe aristocratie, door drs J. Henrick Mulder, Zondag 10.15 uur. De zedelijke grondslagen van de politiek, door N. Stufkens, Zondag 15 uur. Sluiting, Zondag 18 uur. Gezien de gestegen prijzen hebben wij ons genoodzaakt gezien de kosten iets te verhogen. Indien niet anders aangegeven, bedragen de kosten voor deelname aan een weekend-conferentie naar draagkracht ƒ 4,50, ƒ 5,50 of ƒ 6,50. Echtparen ƒ 9,—, ƒ 10,— of ƒ 11,—. Van deze drie prijzen is de middelste de kostprijs. Daar er onder de deelnemers zullen zijn die dit bedrag niet kunnen opbrengen, anderen die misschien meer kunnen betalen, kunt u uit deze prijzen kiezen.

Wie zich minder dan veertien dagen voor het begin van een cursus terugtrekt of zonder bericht wegblijft, betaalt de helft van de cursusprijs als vergoeding voor de gemaakte kosten. Voor iedere weekend-conferentie worden de deelnemers Zaterdag tussen 16 en 17 uur verwacht. Vertrek Zondagavond, zó dat ieder nog thuis kan komen. Practische mededelingen worden t.z.t. aan de deelnemers gezonden.

Kosten mogen voor niemand, die belang stelt in een bepaalde cursus een bezwaar zijn. Men schrijve aan de directeur, dr A. van Biemen, Bentveldsweg 5. Bentveld. Reiskosten kunnen echter in geen geval worden vergoed. Programmaboekjes kunnen worden aangevraagd bij, adressen van belangstellenden en aanmeldingen voor deelname aan een cursus worden opgegeven aan de Administratie van de Arbeiders Gemeenschap der Woodbrookers, Bentveldsweg 3, Bentveld. Telf. K 2500—26728.

KORTEHEMMEN-NIEUWS

ONS WINTERWERK.

WEEK-END 29-30 SEPT. ’5l,

Nu de bladeren buiten in de natuur, zij het dan langzaam, van kleur gaan veranderen, onmiskenbaar teken dat de herfst voor de deur staat en de winter in het verschiet ligt, richt onze aandacht zich vanzelf op het geestelijk werk waarvoor het winterseizoen zich zo bij uitstek leent. Zoals dit ook vorige jaren gebeurde wil de Noordelijke Commissie van de A. G. der Woodbrookers het Winterwerk openen met een week-end in ons huis te Kortehemmen en wel op Zaterdag 29 en Zondag 30 September. En zoals steeds zal het ook ditmaal gaan om twee kanten van ons werk: EVANGELIE EN SOCIALISME.

In de loop van de winter zullen in dié plaatsen waar groepjes „Vrienden van Kortehemmen” of zgn. „Tijd en Taak-groepen” bestaan (en waar zij zullen gaan bestaan) aan de orde komen de bezwaren, die bij ieder ernstig leven en mogen leven, tegenover de Kerk en het Socialisme.

De syllabi, aan de hand waarvan een en ander in de plaatselijke groepen besproken wordt, zijn eenvoudig en bevattelijk geschreven door ds K. M. Witteveen: WEERSTANDEN TEGEN DE KERK, en door mr J. A. de Jong: WEERSTANDEN TEGEN HET SOCIALISME.

In deze volgorde zal een en ander ook besproken worden tijdens ons Openingsweek-end van het winterseizoen, waar we zoveel mogelijk Vrienden van Kortehemmen verwachten en in het bijzonder hen, die in de plaatselijke groepen de leiding zullen hebben. In een tijd van geestelijke malaise als waarin wij

leven, is bezinning op de grote vragen en problemen meer dan ooit nodig. Wij rekenen er op, dat veel oude en nieuwe vrienden van Kortehemmen ons huis op 29-30 Sept. as. zullen bevolken voor dit week-end, dat onder leiding staat van ds A. Horst, die ook ’s Zondags in de Kerkdienst zal voorgaan, terwijl mr De Jong en ds Witteveen zelf in kort bestek hun syllabi zullen behandelen en waar ten slotte gelegenheid zal zijn om met elkander ons komend winterwerk te bespreken.

Zakelijke gegevens:

Aankomst der deelnemers ’s Zaterdags tussen 16.30 en 18 uur.

Sluiting ’s Zondags ongeveer 16.30 uur.

Het Woodbrookershuis ligt een halfuurtje lopen van Beetsterzwaag en Beetsterzwaag is per N.T.M.- bus te bereiken vanuit Groningen, Heerenveen, Leeuwarden, Sneek.

Deelnemersprijs naar keuze ƒ 3,50 of ƒ 4,50 p. p., echtparen of ƒ7,— of ƒB,—. Opgaven graag vóór 22 Sept. as. Daarna volgen nadere mededelingen.

VORMINGSCENTRUM DER NED. HERV. KERK Den Alerdinck

Conferentie voor zakenlieden. Woensdag 3 October 1951. Leider: dhr Joh. Stempher, Deventer. Kosten: ƒ3,— p.p. incl. broodmaaltijd.

„Concurrentie en alles wat er mee samenhangt” Tijdens de vorige conferentie „Evangelie en zakenleven” kwamen al spoedig de dwingende vragen van de practijk aan de orde. Eén der moeilijkste problemen bleek wel te zijn: Hoe zal een christenzakenman, die toch ook te maken heeft met de „struggle for life”, zich kunnen handhaven in de concurrentiestrijd zonder in conflict te komen met de van Godswege gestelde eisen, die in het Evangelie tot ons komen?

Deze vraag en wat daarmee samenhangt hopen wij Woensdag 3 October a.s. onder de ogen te zien in een openhartig gesprek nadat ir J. C. Keiler van Zwolle tevoren bovenstaand onderwerp zal hebben behandeld. De conferentie zal aanvangen om 14.30 uur en ongeveer 21.00 uur eindigen.

Aanmelden vóór 30 September as. bij: directie „Den Alerdinck”, Laag-Ziithem (telefoon K 5205 201).

LEESTAPELNIEUWS

J. P. Zoomers—Vermeer. Het oude brood. Stofomslag: P. van Bemmel. 287 blz. Uitgave Arbeiderspers. Arbo-jaargang 1950—1951. ƒ4,90.

Op de omslag verduidelijkt de schr. haar bedoeling met dit boek. Wij nemen de laatste zinnen over: „Een mens immers kan bij brood alleen niet leven en het oude brood, in liefdeloosheid genuttigd, is een hard brood... Wanneer ik wat liefdeloze volwassen kinderen met mijn boek losprik uit hun egoïsme, zal mijn vreugde reeds groot zijn. Dit is de opgave die ik mij met dit werk gesteld heb.” Wie de serie „Kinderen der sloppen” heeft gelezen zal zich ongetwijfeld herinneren hoe goed deze schr. arme tobbers en trieste kinderlevens weet te beschrijven. Het is of zij naast hen staat. Dit verhaal, waarin twee oude eenzame mensen hoofdpersoon zijn, heeft weer prachtige persoonsbeschrijvingen.

Een boek dat het probleem ouderdom—jeugd —het langs elkaar leven van ouders en hun volwassen kinderen, dat zoveel pijn en verdriet ten gevolge heeft op ontroerende wijze stelt. Men late zich door de soms wat vreemde woordkeus en zinsbouw niet afschrikken. Een mooie roman. R. B.—v. R. H. J. Tamsma. Op bezoek bij de Jeugd. Uitg. Syn. Herv. Jeugdraad. A’dam, ƒ1,95. Geïllustr.

De schrijver is de huidige secretaris van de sectie Massa-jeugdwerk van de Syn. Herv. Jeugdraad. Hij vertelt in dit keurig-uitgegeven boekje van zijn ervaringen opgedaan o.a. in Den Haag, van zijn reclasseringspraktijk, geeft praktische wenken voor clubleven, ouderavonden en kamperen, terwijl een negental „schetsjes” zijn toegevoegd. Men zou kunnen vragen: is dit boekje niet te veei beschrijvend, en te weinig „speurend”. Men zou ook kunnen vragen: maakt de opzet van dit boekje het leven niet tè „gezellig” en te weinig appellerend? Maar wanneer het gezien wordt als het derde nummer in een serie, waarin reeds twee brochures verschenen zijn, dan is het een uiterst waardevol geschrift. De schrijver ként de massajeugd, ook de a-sociale, ook „het boefje” en laat overduidelijk weten dat spreken over „ongrijpbare” jeugd op z’n zachtst gezegd voorbarig is. En dat een dergelijke typering misschien meer zegt over hen die grijpen moeten, maar niet kunnen, dan over de jeugd zelf. Het boekje staat vol met spitse opmerkingen, die voortkomen uit geduld met, liefde tot, vertrouwen en geloof in deze, juist in deze jeugd, maar vooral: uit geloof in Hém, die onafwijsbaar de opdracht geeft

tot dit werk. Speciaal „de 10 geboden voor een jeugdleider” (blz. 13) zijn zéér instructief. Wij mogen de Syn. Herv. Jeugdraad feliciteren met déze secretaris en dankbaar zijn voor de geschriften over een „probleem”, dat nog altijd tè weinig daadwerke-I'ijke steun bij de oplossing ondervindt: de massajeugd. Deze aankondiging is een dringende aanbeveling ook dit boekje te lezen. a. W.

Dr H. de Vos. Inleiding tot de wijsbegeerte. Uitgave Callenbach. N. V. 1951. 237 blz. ƒ 9,90.

Met nadruk zou ik dit boek willen aanbevelen aan de velen, die graag eens wat aan philosophie doen, en niet tegen wat inspanning opzien. Voor hen, speciaal als ze Christen zijn, is er in Nederland, bij mijn weten geen goed inleidend werk. Kohnstamm, Langeveld en De Sopper zijn voor zelfstudie te moeilijk, zoals de ervaring uitwijst, maar dit boek is juist, wat nodig is: een eerste inleiding, helder geschreven en toch niet oppervlakkig. Het werk is eerlijk doordacht vanuit een Christelijke levenshouding. Men kan nu eenmaal niet aan wijsbegeerte doen, zonder kleur te bekennen. Het voorafgaande mag niet vergeten worden, als ik nu enige bezwaren vermeld. Men heeft er reeds op gewezen, dat vrijwel de gehele ethica onder de tafel is geraakt. Is de schrijver misschien van plan hieraan een apart boek te wijden? Ik hoop het. Maar er zijn meer ernstige leemten: In de logica mis ik de inductie, (terloops elders, blz. 75), een korte verwerking der logistiek was daar ook op zijn plaats; deze heeft nu eenmaal de traditionele logica op bepaalde punten beslissend aangevuld (leer der definitie, leer der denkwetten); in de natuurphilosophie mis ik elke verwijzing naar de problemen van ruimte en tijd, in de psychologie of anthropologie mag een discussie niet ontbreken over vraagstukken als vrije wil, onsterfelijkheid, verhouding lichaam en ziel, ook als men meent dat de vroegere vraagstelling verouderd is. Het onderscheid tussen metaphysica en ontologie lijkt me onvruchtbaar, terwijl voor een beknopte inleiding wetenschapsleer, cultuurphilosophie en philosophie der geschiedenis een onevenredig grote plaats innemen. Daarentegen geen woord over de aesthaetica. In het tweede deel mis ik elke verwijzing naar het thaas zo invloedrijke neo-positivisme, en wordt sommige schrijvers bepaald onrecht aangedaan, b.v. Bergson. Soms heeft het de schijn, alsof de Schr. zijn gedachten niet durft door te denken (b.v. blz. 157 waar wel de term, niet het begrip „analogia entis” verworpen wordt: iets dergelijks blz. 218 telkens in vorband met de geduchte naam van Karl Barth).

De lezer die op zoek is naar een goede inleiding tot de wijsbegeerte, kope nochtans dit boek en store zich niet aan mijn betuttelingen. Juist omdat ik dit boek zo waardeer, heb ik er zoveel op aan te

merken. J. G. B.

JEUGDLECTUUR

Nienke van Hichtum. Sip-su, geïllustreerd door Pol Dom, 7e druk, 128 blz. ƒ3,50, uitgeverij Kluitman, Alkmaar.

Jammer dat in deze herdruk niet meer werd opgenomen het voorwoord van de schrijfster, waarin zij haar bronnen noemt. Het harde leven in het hoge Noorden beschrijft zij eerlijk, maar toch niet zo dat het te zwaar wordt voor kinderen om te verwerken. Kinderlijk, maar niet kinderachtig wordt verteld over het Eskimo-bestaan. Waardevolle lectuur voor de schoolgaande jeugd. B—l2 j. Ellis Stelli. Teelke van de brugwachter, geïllustreerd door Mary Ophoff. 143 blz. ƒ2,90. Uitgeverij Kluitman, Alkmaar.

Een prettig meisjesverhaal over eenvoudige mensen in Twente. Dat vind ik dé verdienste van dit verhaal, dat het zo simpel is. De kinderen hebben eenvoudige pleziertjes en de volwassenen leven sober. Bij tante die „hogerop is gekomen” en in een badplaats woont lijkt het zo heerlijk, maar is het suf en saai merkt Teelke. B—l28—12 j.

F, L. Travers. Maria Poppins, met tekeningen van Mary Shepard. Uit het Engels vertaald door A. C. Tholema. 167 blz. Uitgeverij Van Brede, Amsterdam, ƒ4,50.

Ze komt het huis binnenwaaien met een Oostenwind en neemt de zorg op zich over een viertal kinderen. Al gauw blijkt dat Maria in nauw contact leeft met de Wonderwereld, waarin dieren spreken en peperkoekhuisjes verschijnen en verdwijnen. Soms, als de kinderen het in ’t geheel niet verwachten, neemt zij hen mee en dan zweven ze in de lucht of ze vieren ’s nachts feest in de dierentuin met de dieren, of ze maken „even” een wereldreis met een op straat gevonden kompas. Kostelijke lectuur? Voelde ik heimwee onder het lezen of was dat verbeelding? Als uw kinderen nog niet te hard en te nuchter zijn en alleen willen lezen over auto’s en vliegtuigen, laat ze dan meereizen naar dat rijk van de fantasie, waarin alles mogelijk is. De vele fijne illustraties sluiten goed aan bij de tekst. We mogen dankbaar zijn dat dit boek vertaald werd (en zo goed!) Zeer aanbevolen voor jongens en meisjes vanaf 9 jaar.

R. B.—V. R.

N.V. De Arbeiderspers