Psalm 24 : 1

ONAFHANKELIJK WEEKBLAD VOOR EVANGELIE EN SOCIALISME

VERSCHIJNT 50 MAAL PER JAAR 50STE JAARGANG VAN „DE BLIJDE WERELD”

Zaterdag'l7 Mei 1952 Kr 33

Redactie: ds J. J. Buskes Jr

ds L. H. Ruitenberg dr J. G. Bomhoflf

Redactie-Secr.:

Roerstraat 48* Amsterdam-Zuid

Telefoon 24386 p/a dr J. G. Bomhoff Vaste medewerking van

prof. dr W. Banning J. Hulsebosch H. van Veen

dr M. V. d. Voet ds H. I. de Wijs Mej. dr M. H. v. d. Zeyde e.a.

lbonnementperjaarfS.—; halfjaarf 2,75; kwartaalf I,soplusf 0,15 incasso. Usse nrsfo,ls; Postgiro 21876; Gent.giro V 4500; Adm. N.V. De Arbeiderspers, Hekelveld 15, Amsterdam-C; PostbusSOO

BIJ EEN GEDICHT VAN NIJHOFF

Het heet „Gedenkenis” en het staat vooraan in een boek „Over alle Bergen”, waarin opstellen en studies van dr Schuurman gebundeld werden en enkele vrienden over de persoon en het werk van dr Schuurman vertellen.

Schuurman was één van onze zendelingen. Hij werkte op Java. Professor Kraemer zegt, dat hij behoort tot de groep van de grote figuren van de Nederlandse Zending, waartoe hij Adriani, Kruyt en Nommensen rekent.

Wie Schuurman wil leren kennen, leze dit boek, dat vergezeld van een karakteristiek portret, zeven jaar na zijn dood bij Daamen’s Uitgeversmaatschappij in Den Haag verschenen is. (Het telt 216 bladzijden en de prijs is ƒ 8.90).

Ik heb Schuurman goed gekend en uit de aard der zaak lees en waardeer ik dit boek anders dan één, voor wie het een eerste kennismaking is. Reeds in mijn studententijd kwam ik in aanraking met Barend en die aanraking heeft voor mij heel veel betekend. Hij was het bovendien, die mij in aanraking bracht met de beide Blumharts en mij, die toen nog tot de Gereformeerde Kerken behoorde, de grote betekenis van de zending als de oplossing van de crisis van kerk en christendom liet zien. Schuurman heeft een rijk, maar zwaar en moeilijk leven gehad. Dat moet voor een deel uit zijn aanleg en karakter verklaard worden, voor een deel ook uit de situatie, waarin kerk en wereld in de jaren, die hem werden toebedeeld, verkeerden.

Het einde van dit leven was de marteldood in de Japanse gevangenschap. Inderdaad de marteldood. Schuurman is door de Japanners op een afschuwelijke wijze gemarteld als één van de leidinggevende figuren van de christelijke kerk op Java. Schuurman was getrouwd met een zuster van Nijhoff. Nijhoff heeft hem dus goed gekend. In zijn gedicht heeft hij het rijke, maar zware en moeilijke leven van Barend Schuurman op een aangrijpende wijze uitgebeeld, zó, dat dit leven transparant wordt en openstaat naar de toekomst: het Koninkrijk Gods.

In het leven van Barend Schuurman heeft de wet van het tarwegraan zich voltrokken: het tarwegraan moet sterven, om veel vrucht te dragen.

Ik geloof, dat het voor ons allen heilzaam is, ons in het leven van deze werker in het Godsrijk te verdiepen en ons door

dit leven te laten zegenen. Wij hebben het allen nodig, te leren, dat ook ons leven alleen een vruchtbaar leven wordt, indien wij bereid zijn tot het offer, het offer van ons zelf in de navolging van Jezus Christus en de verwachting van Zijn Rijk.

In dit opzicht is een ervaring van Schuurman, opgedaan in zijn kamer te Oxford, leerrijk. Hij was met verlof in Europa, om te promoveren. De studie vlotte echter niet. De vraag naar het recht der zending besprong hem en werd hem een appèl tot verootmoediging en verdieping. Hij bevond zich in die dagen in een innerlijke aanvechting. Hij zat alleen op zijn kamer. Het vuur in de haard wilde niet branden. Schuurman, die spontaan in beelden dacht, zag hierin plotseling het beeld van zijn ziel. Hij greep een pook en sloeg het onwillige hout in twee stukken. De vlammen schoten nu hoog op en verwarmden en verlichtten de kamer. Zó, wist hij ineens, was het met zijn eigen hart. Het moest eerst verbrijzeld worden, eer hij opnieuw dienstbaar gemaakt kon worden.

Zijn eigen oordeel over deze beslissende ervaring in die stille kamer in Oxford vatte hij in deze woorden samen: „Wat ik daar geleerd heb, is belangrijker dan mijn hele promotie”.

Dat is waarlijk een onthullend woord, zegt professor Kraemer.

Christen zijn is geen intellectuele of speculatieve prestatie, maar altijd opnieuw een existentiële daad, een gebeuren in de onafgebroken gang van levensvernieuwing, die in de gemeenschap van Jezus Christus gegeven en werkende is.

Schuurman wist, dat het woord „Geef Mij uw hart” het goddelijk verzoek is, dat souverein boven alle levens- en denkverrichtingen staat en dat, wie zich in zijn leven en werk voor deze goddelijke bede emancipeert, ergens scheef gaat.

Voor Schuurman gold zijn ganse leven als de grote en reddende roep: opener te worden voor God.

Zo heeft Barend de weg afgelegd van een wieg in het westen naar een oostelijk graf. Maar hij zag de kerker open en de boei geslaakt.

Moge dit boek, dat ons inleidt in zijn rijk, maar zwaar en moeilijk leven, ons doen verstaan, wat in ons leven de navolging van Jezus Christus betekent. Het is een harde, maar heilzame waarheid: ons hart moet eerst worden verbrijzeld, zullen wij dienstbaar gemaakt kunnen worden.

J. J. BUSKES Jr

GEDENKENIS Af gelegd is de weg van een wieg in het westen naar het oostelijk graf, af gelegd is de last, de pelgrimsstaf. Wat de mens is verleend aan middelen tot het verlengen van zijn dagen, gezin en kerk en werk, overgedragen. Dan, gedoopt met den Geest door een stralende hand die het kruisteken maakt, de kerker open zien, de boei geslaakt. MARTINUS NUHOFF