lectieve bestraffing zijn overgegaan, dat het hele hebben en houden ook van die vrouwen en kinderen verbrand is, en dat waarschijnlijk alle mannen terrorist of niet zijn uitgemoord. Waarbij wij dan nog maar niet ingaan op de vraag, waaruit die vriendelijke evacuatie van die vrouwen en kinderen bestaan heeft. Er zijn tal van ontzettende verhalen bekend over het optreden van bijv. het vreemdelingenlegioen tegen de inheemse vrouwen.

Wij kunnen er dan ook zeker van zijn, dat de zuiveringsacties van nu in feite niet meer zullen zijn dan een ordinaire wraakneming op wat er gebeurd is; alle goede bedoelingen van de Franse regering ten spijt. Zoals wij er ook zeker van kunnen zijn, dat op deze wijze het fanatisme opnieuw wordt aangewakkerd, en er tenzij met zeer veel spoed een andere koers wordt gekozen binnenkort wel weer nieuwe uitbarstingen zullen komen.

De gebeurtenissen hebben geen goed gedaan aan de onderhandelingen, die de Franse regering op het ogenblik met allerlei vertegenwoordigers uit Marokko voert. De druk van rechts is aanzienlijk groter geworden. De breuk in de regering zelf, nog maar nauwelijks gelijmd, wordt al weer zichtbaar. Premier Faure maakt een moeilijke tijd door.

Toch is voor de objectieve waarnemer het probleem niet onoplosbaar. Het beste bewijs daarvoor wordt gegeven door Tunis, waar anders dan in Algiers, geen nieuwe beroering is ontstaan. Tunis is dan ook sinds kort min of meer autonoom.

Een dergelijke regeling is voor Marokko nu meer dan geboden. De twee j aar geleden afgezette sultan zal moeten terugkeren. Er zal een begin moeten worden gemaakt met de autonomie. Aan de overheersende positie van de colons zal een einde moeten komen. Het grootste probleem hierbij vormen niet de nationalisten, maar de Franse colons. Zij zien hun goede posities bedreigd en zij zijn bereid zich met hand en tand tegen elke aantasting daarvan te verdedigen. In aantal zijn zij sterk genoeg om tegen het Franse gezag in opstand te komen. Bovendien kunnen zij rekenen op de steun van de rechtse partijen in Frankrijk.

Er zal moeten blijken of Faure sterk genoeg is om zich tegen deze oppositie te verzetten. Met andere woorden, of er een regeling zoals voor Tunis wordt getroffen, waardoor het fanatieke nationalisme in rustiger banen kan worden geleid; of dat er een toestand ontstaat zoals in Indo-China.

H. VAN VEEN

LEESTAFELNIEUWS

Spreuken. Vertaald en verklaard door dr. W. H. Gispen serie Korte verklaringen van de H. Schrift. Tweede deel. Hoofdstuk 16—31, Uitgave J. H. Kok, Kampen, 1954. 364 blz. ƒ 8,25.

Twee jaar na het eerste deel Is nu met het tweede deel de vertaling compleet. Destijds reeds aanbevolen handhaaf Ik mijn waardering; men ontmoet In dit bijbels boek een schat levenswijsheid, vaak zeer poëtisch geformuleerd. De verklaringen zijn vooral waardevol, als ze de culturele achtergrond der zegswijzen toelichten; wanneer ze gaan verdelen en moraliseren, maken ze wel eens een onvermijdelijke, pedante indruk. Al met al een degelijk, meer dan een inspirerend commentaar.

R. L. Carson. De levende zee, vertaald door John Kooy, uitgeverij Born, Assen, 211 blz. ƒ8,90.

Terwijl de Amerikaanse schrijfster In haar eerste hier ook aangeprezen boek „De wereldzee” meer In het algemeen het leven der zee beschreef, gaat dit boek hoofdzakelijk over de levende bevolking der zee. Men leest dit boek over de wederwaardlgheddi van vissen, vogels, kreeften en alen onder dezelfde spanning als een boeiende roman, zo voortreffelijk

weet deze schrijfster haar biologische kennis te populariseren. Uitstekende foto’s en een leerzaam glossarium, door de kundige vertaler bezorgd, verrijken nog dit waardevolle boek. Aanbevolen.

J. G. B.

C.G.S. D.W.Z. CENTRUM VOOR GEESTELIJKE EN SOCIALE SCHOLING

Cursus I

GEESTELIJKE EN SOCIALE' SCHOLING

U wilt aan eigen geestelijke verdieping werken u wilt enig inzicht in het maatschappelijk gebeuren krijgen? De beste methode is een combinatie van zelfstudie en regelmatige groepsbesprekingen.

Het Centrum voor Geestelijke en Sociale Scholing beoefent deze methode al jarenlang met goede resultaten.

Het doel is tweeledig: in de eerste plaats kennis overdragen opdat uw inzicht verdiept en verbreed wordt inzicht in het culturele, het economische en het sociale leven van onze tyd; in de tweede plaats de deelnemers een kans geven het verworven inzicht tot persoonlijk bezit te verwerven. Eerste jaar:

1. Hoe ziet de maatschappij er uit? Een algemene inleiding in de sociologie. 2. Bijbel en geestelijk leven in Nederland. Een critische inleiding in de boodschap van het Oude Testament: wat staat er, wat bedoelt het, wat betekent het voor de mens van nu? Daarnaast het humanisme in de loop der eeuwen met vooral de nadruk op het moderne humanisme. 3. De economische en sociale geschiedenis van de 19e en de 20e eeuw. Niet zozeer de politieke geschiedenis, doch vooral de ontwikkelingen op economisch en sociaal terrein en de invloed die deze op ons huidige leven hebben gehad en nog hebben. Daarover heeft men op school meestal weinig gehoord, wy trachten dit tekort een weinig goed te maken. Tweede jaar:

1. Actuele problemen van staat en maatschappij. Bijzondere aandacht wordt gewijd aan de geestelijke en sociale situatie van de moderne arbeidersbeweging. 2. Bijbel en geestelijk leven (voortzetting). Een critische behandeling van het Nieuwe Testament.

Daarnaast een algemene oriëntatie over buitenkerkelijke geestelijke stromingen, bijv. existentialisme. 3. Een algemene inleiding in de geschiedenis van de Europese kunst. De bedoeling is van de verschillende stijlperioden het geestelijk klimaat te leren kennen, d.w.z. in de verschillende kunstuitingen de neerslag van het menselijk denken, leven en voelen te verstaan. Derhalve worden beeldende kunst, muziek en literatuur zoveel mogelijk te zamen behandeld.

Werkwijze:

Geestelijke groei en rijping waait niemand aan, vraagt integendeel aandacht en inspanning. Zij wordt bovendien gestimuleerd, ja eigenlijk eerst mogelijk gemaakt door de ontmoeting met andere mensen. Daarom zijn in onze opzet de ontmoetingen op de zes weekends en gedurende een zomerstudieweek zo belangrijk. In deze tijd wordt onder leiding van docenten de tevoren bestudeerde stof behandeld. In de tussenliggende perioden worden boeken en lessen bestudeerd, een en ander aan de hand van vragen, die door de docenten ter schriftelijke beantwoording worden gegeven. Kosten: ƒ 108,— per jaar, desgewenst te voldoen ’in 12 termijnen van ƒ ’9,—. Echtparen ƒ 190,—, zij ontvangen dan slechts één serie gestencilde lessen. Leeftijd: 18 jaar en ouder.

Cursus II

POLITIEKE SCHOLING 1956 algemene verkiezingen! Weet u welke partij u zult stemmen? Weet u ook waarom u deze partij en niet één der andere kiest? ‘ Vragen die iedere staatsburger, de jongere in het bijzonder, behoren bezig te houden. U doet niet aan politiek u voelt er niets voor? Een begrijpelijke houding, maar... levensgevaarlijk!

Denis de Rougemont heeft met het oog op de dreiging van het nationaal-socialisme tegen deze houding al in 1937 gewaarschuwd: „wanneer het intellect zich in walging afwendt en het Forum (de plaaés waar de politieke beslissingen vallen) verlaat, maakt de domheid zich meester van de staatszaken en het einde van alles is de dictatuur!”

Hij heeft rampzalig gelijk gekregen!

U Interesseert zich wel voor politiek, maar staat er nogal crltlsch tegenover?

De partijformatie in ons land bevreemdt en/of benauwt u? U staat niet alleen!

Het bisschoppelijk mandement en de reactie daarop van confessionele en niet-confessionele partijen heeft het vraagstuk opnieuw en nadrukkelijk in het centrum geplaatst. Welke waarden, welke motieven bepalen onze keuze? Welke rol speelt onze levensovertuiging bij de keuze van én de trouw aan een politieke partij?

Wat is de invloed van de maatschappelijke veranderingen op de functies van politieke partijen én op onze politieke inzichten? Welke grote, vaak eeuwenoude visies op mens en samenleving bepalen de politieke stryd en vormgeving? Dergelijke vragen hebben er ons toe gebracht om enkele jaren geleden voor de eerste maal een politieke scholingscursus op te zetten. Een cursus, die zeer geslaagd mocht heten. Thans, in het zicht van nieuwe verkiezingen, een herhaling.

1. Doelstelling en practijk van de Nederlandse politieke partijen.

Vooraanstaande vertegenwoordigers der politieke partijen zullen met de deelnemers spreken over hun politieke visie en hun partij. Vorige maai hebben gesproken: dr. L. A. H. Alberlng, drs. H. A. Korthals, dr. J. Schouten, H. W. Tllanus, Ir. H. Vos, G. Wagenaar.

2. Grote politieke gedachten in de loop der eeuwen.

Democratie dictatuur conservatisme liberalisme socialisme enz.

3. Elementen van politieke en de zedeljjke problematiek.

Hoe komen mensen tot politiek; hoe ontstaan politieke partijen; wat beïnvloedt politieke keuze; welke typen van politieke partijen zijn er? Laten zich op dit terrein de normen van goed en kwaad hanteren?

Deze cursus duurt één jaar.

Werkwijze en kosten zijn gelijk aan die van cursus I.

VACANTIEWEEK VAN I—B AUGUSTUS 1955

Of een conferentie geslaagd genoemd mag worden, hangt niet alleen af van de vraag of het officiële programma bij de deelnemers goede weerklank vond, maar wordt vaak In nog sterker mate bepaald door de persoonlijke contacten, welke tussen de bedrijven door tot stand komen. Dit Is zeker het geval bij een vacantle-conferentle In Kortehemmen. Daar toch Is het officiële programma van bescheiden omvang, juist om ruimte te laten voor onderling verkeer en ontspanning In de prachtige omgeving.

De vacantleweek was gewijd aan de vraag of wij gaan naar een verantwoordelijke maatschappij. De leider der week, drs. H. M. de Lange, wist deze levenskwestie van onze samenleving aan de deelnemers op boeiende wijze nabij te brengen. Van een beantwoording onthield hij zich terecht, want al mogen sommige maatschappelijke krachten deze ontwikkeling bevorderen en andere een belemmering vormen, ten slotte hangt de ontplooiing van het verantwoordelijkheidsbesef mede af van de mensen zelf, die hun roeping kunnen verstaan of verloochenen. Vele factoren die voor onze veranderende wereld kenmerkend zijn, liet hij, op grond van zijn Intens medeleven met het maatschappelijk gebeuren, zijn onafhankelijk oordeel en zijn oog voor positieve tendenzen, de revue passeren, zoals zij zich voordoen In de kleine kringen, het organlsatleleven en met betrekking tot de moderne staatstaak. In dit alles leeft de Kerk mee, die In haar oecumenische arbeid ons dit vruchtbare criterium van een „verantwoordelijke maatschappij” aan de hand deed. De bron van onze arbeid voor een samenleving, waarin de verantwoordelijkheid hoog gehouden wordt, wees ds. Bljleveld aan, wiens benoeming tot directeur van Kortehemmen In deze week haar beslag kreeg en gevierd kon worden. Het Is de onrust van de mens, die weet dat God de wereld gaaf geschapen heeft en, daardoor geraakt, het niet meer kan nalaten, deze gaafheid terug te vinden.

Dat men In Kortehemmen van een heerlijke natuur kan genieten, was voor de uit het Westen komende, althans verder af wonende deelnemers een blijde verrassing. Niet minder voldoening gaf hun de gelegenheid, de Friese deelnemers In hun eigen omgeving te ontmoeten. Ook daardoor ontstonden vele contacten, die nog lang In de herinnering zullen blijven. Hun liefde voor eigen streek werd op ontroerende wijze vertolkt door de heer Schippers, leraar aan de Kweekschool te Drachten, aan de hand van een reeks door mevr. Maurer genomen natuurfoto’s van uitzonderlijk goede kwaliteit.

Het Is niet mogelijk te zeggen, wat het beste was, wat ons In deze week geschonken Is: de lezingen, de omgeving, de contacten, de stille ochtendwijdingen, de uitstekende leiding van drs. H. M. de Lange, mevrouw R. de Lange—Mennlcke en mej. Sj. Gorter.

Voor velen zal het zeker niet de laatste maal zijn geweest, dat zij hun vacantle In Kortehemmen

doorbrengen. A. B. C.

Druk N.V .De Arbeiderspers