Vox Ecclesiae en Burgerrecht

In ‘Tijd en Taak’ van enkele weken geleden hebben we iets gezegd over het IKOR, en de waarschuwing, die het weekblad ‘Burgerrecht’ bij monde van hoofdredacteur dr. A. Zeegers tegen deze omroep heeft laten horen. Dr. Zeegers noemde het IKOR een crypto-socialistische organisatie en vond ook, dat er onevenredig veel ‘rode’ predikanten voor de IKOR-microfoon komen. Daartegen hebben we geprotesteerd.

Naar aanleiding nu van ons stukje is dr. Zeegers opnieuw in de pen geklommen en in zijn weekblad van 25 februari schrijft hij een stukje terug.

In een polemiek haalt het ene woord nu eenmaal altijd het andere uit. Neemt u het ons daarom niet kwalijk, dat wij toch ook nog willen terugkomen op het weerwoord van dr. Zeegers.

Dr. Zeegers stelt 0.m.: ‘Het feit dat een socialist in een socialistisch weekblad als Tijd en Taak in verweer komt (tegen zijn waarschuwing nl.) is een aanwijzing dat tegen het zere been is geschopt.’

Biddende vrouw tekening van Matthias Griinewald (1455-1528)

Hier moet, voordat we verder lezen, eerst wat rechtgezet worden. Het protest tegen de waarschuwing van ‘Burgerrecht’ schreven we niet als socialist, maar als christen, die in het IKOR de stem der kerken in de ether wenst te horen. Dr. Zeegers, zelf christen, zal dan kunnen begrijpen, dat we in die ‘hoedanigheid’ wel moesten opkomen tegen een waarschuwing voor het IKOR. Met genoegen hadden we in ieder orgaan, dat dr. Zeegers als onverdacht (minder verdacht) voorkomt, eenzelfde geluid laten horen. En als gezegd, verwachten we ook, dat andere bladen, die zullen kennisnemen van deze Burgerrecht-waarschuwing, deze niet naast zich neer zullen leggen.

Volkomen terecht stelt de schrijver, dat wij niet geargumenteerd hebben. Volmondig geven we dan ook toe, dat de door dr. Zeegers gesignaleerde ‘misstanden’ het IKOR is een crypto-socialistische organisatie en er komen te veel, onevenredig veel, rode predikanten voor de IKOR-microfoon niet door ons zijn ontzenuwd. Sterker, er is zelfs geen poging toe gedaan.

Eerst dit: dr. Zeegers vergist zich als hij meent, dat ons stukje door, zoals hij schrijft, ‘verbolgenheid’ is ingegeven. We

spraken al van een droeve zaak, en daar willen wij ’t bij houden. Kon dr. Zeegers van ons verwachten, dat wij zouden gaan uittellen hoeveel ‘rode’, niet-rode of politiek andersgekleurde of in het geheel niet gekleurde predikanten in een bepaalde periode voor ’t IKOR zijn gekomen? Zouden we dan juist niet doen, wat in ons stukje uitdrukkelijk werd verworpen; namelijk het luisteren met een politiek oor naar een Woord, niet van de wereld?

We hebben al gezegd: het mag geen verschil maken, bij het luisteren naar de stem van de kerken, bij het luisteren naar een predikatie, te weten hoe de politieke kleur is van de voorgaande predikant. En daarom vinden we het juist zo droevig, dat dr. Zeegers, als Gods Woord via de ether in huiskamers komt waar het bij wijze van spreken anders nooit gekomen zou zijn met de statistiek in de hand en al turvend gaat vaststellen: Nu staat er alweer een rode predikant achter die microfoon, om dan ’s maandagsmorgens zijn waarschuwing voor Burgerrecht te schrijven. Wat verderop schrijft deze a.r. hoofdre-

dacteur: Dit heeft niets met verzuiling te maken.

Een vraag: Wat is het dan, als men, op weg naar de kerk, staande bij de radio, zich eerst af vraagt: past de predikant, naar wie ik nu ga luisteren, wel bij mijn politieke kleur?

Dit is een onbehoorlijke vraag. Komen er veel socialistische predikanten voor ’t IKOR, of niet, dat moet de luisteraar om het even zijn. Het is zelfs een zaak, waaraan niet gedacht mag worden. De predikant staat daar niet als partijganger. Hoe zou dr. Zeegers het vinden, als aldus werd ‘vastgesteld’ al dan niet gedocumenteerd, dat a.r. predikanten voor de NCRV meer kans zouden maken, dan c.-h. predikanten, gesteld dat dit zo was.

Het maakt wel degelijk verschil, schrijft hij, of men een preek over de eigendom of over het gebod ‘Gij zult niet doden’ hoort uit de mond van ds. H. A. Visser te Amsterdam (roder dan rood, schrijft dr. Zeegers over deze dominee) dan wel uit de mond van een orthodox predikant. Droevig! DICK SCHEPS