uitvoer ter negotie worden gehouden voor vervallen, en de impost nevens de daarop gevallene of deswege te makene kosten worden ingevorderd.

De ambtenaar, hier voor gesteld, zal altijd den zeehandelaar, koopman, fabrikant, of anderen afleveraar aansprakelijk houden voor den impost en kosten , dech , wat de boeten aangaat , welke door den sehipper en de equipagie zouden mogen verbeurd wezen, zijn regres alleen hebben op de penningen , door hun krachtens art. ter uiterste wacht geconsigneerd.

De alleveraar zal insgelijks en wel bij preferentie zijn regres hebben, op deze penningen, voor zoo veel den door hem optelegden impost betreft, en wijders, bijaldien het bedrag der geconsigneerde som, na aftrek der pretensienvan 'sRijks ambtenaren, zulks zal toelaten, ook voor de kosten.

Art. 85. •

Uiterlijke termijn van afschrijving.

De termijn van validiteit der biljetten zal nimmer langer vermogen gesteld te worden dan zes weken , te rekenen van den dag der uitgifte van het consent-biljet ter definitive iadingsplaats, tot aan dien des arrivements van het schip en Vertooning des biljets aan de uiterste wacht.

Voor zoo verre het nogtans zoude mogen gebeuren, dat stiltef, gebrek aan water, ijsgang of andere omstandigheden, buiten bereik des schippers of bevelvoerders, de reis vertraagden , zal hierin voorzien en eene prolongatie gevraagd kunnen worden op den voet van art. 28 en 69 , deswege aanteekening geschieden op de evengemelde biljetten en bewijs van dien door de ambtenaren of autoriteiten worden gezonden naar de ontvangers, die de biljetten afgegeven of ter overlading gecontrasigneerd hebben.

UITVOER LANGS DE RIVIEREN EN BE L AN DZ13D E.

Art. 86.

Kantoren van uitvoer, nader ie bepalen.

Voor den uitvoer van impost subjecte specien aan de landzijde en langs de rivieien naar buiten liet Rijk, zullen bij

uit-