het schip, de schuit of liet vaartuig der vierde, vijfde of zesde klasse directie-voerende persoon, aan wien de lastbrief verleend is, binnen den tijd veertien dagen na deze verandering, dooiden nieuwen schipper of directie-voerenden, van dezelve worden kennis gegeven aan den ontvanger over de plaats , alwaar het schip, de schuit of het vaartuig, door den geredden • nieuwe schipper of directie-voerenden, wordt in bezit genomen, ten einde deze, daarvan pp den lastbrief -aanteekening doe en d enz elven ondertcekene.

50. Wanneer een Nederlandsch schip, schuit of vaartuig, aan deze belasting onderworpen, door vertimmering vergroot wordt, zal degeen, die de directie over hetzelye heeft, alvorens tot de vertimmering over te gaan, gehouden zijn den ouden meetbrief en jongsten voor het vaartuig afgegeven lastbrief te (deponeren ten kantore tan den ontvanger, over de piaats, alwaar de vertimmering zal geschieden, ten einde aldaar, gedurende dien tijd, te blijven berusten.

Voorschreven ambtenaar zal, bij het ontvange van de gemelde meet- en lastbrieven, aan den belanghebbenden kosteloos ter hand stellen een biljet, houdende conlent tot vergrooting en tevens den naam en woonplaats van den scheepstimmerman, door wien dezelve zal geschieden.

Bijaldien de vertimmering en vergrooting een zeeschip mögt betreffen, waarmede nog geene reis gedaan was en van hetwelk overzulks geen meet- noch lastbrief aanwezig is, zal zulks in het te verleenen consent uitgedrukt worden,

51. Ook de vreemde schepen , schuiten en vaartuigen , welke * binnen dit Rijk vergroot zullen worden, zullen aan de voorziening van het voorgaande artikel onderworpen zijn , e i consent Iscnoodigd hebben tot dusdanige verriminenng.

52. Aan