33ste Jaar^aii^.

Zaterdag 1 April 1922.

Nummer 50.

v . ‘ ‚ '-v.- ‘- – 'vv u‘? v. .v v . ;‚ v» .'v‚. „r -v v L 1- -_.- ‚v ‘ v: ‘ .. v. zvrv v ._‚.v_a ‚ v ‘ v.‘ -'— ‚z — _ v. ' v.-. v v, Ì ‚v. . -v z . ' v v‘ ’-'vv.-‚vv"-’-:;vv – 11.. '; – – . v . ’ ‚ . ‘ „a: vvvvq‘ .‚ 1 -- v :v„'vv‚ v- _v . v v ‚ v — " . ‚- v-‚v q – v’ . .;„v‚ f " -;.v\xv v„vu«.v ;‚—_.-‘v:v‘v—: ‚- v‚».‚.- v; «v, . v‚: «V_ «.; v-‚.:'v> 3 ‘v—‘v v« ;. J – ‘ . v-v‘ :« 5-7 *_ vv ‚.v_ 5 V v; ‘v;;\.v‘v‚'_v‘v‘v>‘j";'r vvv—‚ – ' _ à — „(ELS v .- :_"j_vv‘;;. vl v w „Í- v ‘ ‘H; “ ‚v «'‚‘„.v. 4 _v_; ‚j‘. Í.‚ì‘r‘è’.‘;'î'.-„ v’; ‘q ; v 3 v v v v v- ‚v :v:-_.-‚‚ ‘ «. .- vv ‚v v ‚vv- .‚‚ v; .‚-‚.„— „z «,2; n: „v, j z ‚ ‚v v v‚.‘‚‚v:-..vv..-—;J«-v — 3:»; vijvv 4 _ 1;- ;—:;_v_—_‘.v . „U. . _ _ g r — v — ; v«2g‚„v__ì_ _ „v- vv-jvugr; vv;—;v „ ‚tï . ‘. .- vv._.:: v v: vgr, __‚.vL g. ‚ . y , ‚v v_’‚’—’î._v‘;'v;‘„,‚ív ‘g: a: . v —‚ . ‘v’; v ;‚ _.;.v „_ _ v .A.‚.‘. ‚r « v v u ‚ v vv. _ . _„. v ‚v _—‚ V‚«v.__4— – ‚..v‚‘-_ h _ v‘ ge, – „ga v v.- v ‘v ..__._.‚_ . v; v, 3:4 ..v_v._‚'_‚“."' ‘xv 4. _ ‚ ._ v v. «v 3 w’? '. vvvvv-«Lvvt v’ ‘ i‘ ‚v: vv.v . " v» ‘ v v w“ ‘ ‘-n‘7'- v— .v . v av-nvtv – v. v a -‘. vsvz" . . v. v‘ u», – ‘= v‚_ vv‘ vvvv- ; v”- v .« . \ v ‚g .n\v_sv_.‚v.v. -‚ ;:».‚ „v; ‚ ‚ v ..* v ‚‚ w, v -:v v, v. _v. ._ v v-„vvv. » v .v v :_ _ _:- — _v—v „v ,_‚vv;v ..„.v‚v_vv.‚v.„ ‚ „t v v v 1.». vv . « ‚' ‘ -v 11v v nu v v, .. ‘*'—.vv‚ ‘ 1 . ‘ — ‚v ' .' : x . v, ;—v‘v v —— ‘w, —v .‚ v.v:\„ v}: >. vv v: ‚v ‘v —— v‘ v „' _';_: vvz-vj -‚—'_v ‘v.. L: ‚. ' ‘ ‚ _ ;- v _ 4;»? l ‘ v. v 5>_g_v‘v_:-°> vv‚;;;‚-; «_‚._- . -.--:vî;;_.„ _ _ jvgvrvxv.‘ . ‘ v v v ‚v '. v . _ _' ‘ ‘_ v. vîváîv -v _ v . .=v Van" v ' v, 1c ‚r ‚ îv A ».-‘-‚vv .17» v. = " ‘ v v —‚ . ‘ 'v‘v v.'tïv.i‚uv'>. “v. ví. v‘ v’ “ .v;:‘v‘ » 4c‘: – ‘vv‘-=v:—‘:‘= — ‘v r :v'»'v :1 ’ v ‘i w‘ ‘tram; : i -» v t» vv -. v v‘ v v r – v ' .‘ ‚:.—.v‘.v;rv1- v ‘v-v". «« v J‘ . ‘v; v ‘ vqw. v- v- v _ v ' vv v‘v.— v’ – .v ‘.v—;—‘ – v.—:. v.‘ ' . ' v v. ‘ ' . ::»v‘v v‘ ‚'«:v-_ v. 4. L ‘ v. «v Îg-vvv. v v‘ r’; v:« —‚ v‘ : v v . 1 ;_v„._‚;—. aig-vyv.’ c .‚-<€'‚'.- we, .:. “a1; ;.—_vv‚ v; 1,1‘ v _ v. v 3-‘ v : v — . v‘ v‘ ‘u ;-v.v»: ‚N1. vv_‚—’.v „‚ v „Hvvvxûa-vvv – t . v’ " v—'.‘. ‘ .. ‘ ‘ ‘vv vv v „v ‘v «g; „ujy —.“v—‘.'-v‚ J v — v‚_v‘vv«“‚- v iv — v _ v.’ vv 4 ‚ " .« — -‘ -— „v3. u vv. . .-„ -.‚—v vv « v x ' uw ‘v v 3 v. ‚y‘. v‘? .-.».-‘«:vv. v‚-‘vvvvvvv.y‘ „u: v u: 2 . "‚ »- v, v "t ‚‘w.‚--v:—’‚vv v «v u. v. l'\l . .- -v;v. vv ,2 „ . -..v . vv z vv ;....v‚-. . v‘ v, -_ ‚ ‚ v – « _.v 4, ‚ v x- _ (v v v. v I. _v;_>‘_v.; ‚vv—_v. v-„v 4 -.v— ',v-‚-_.-__‚*_v. ‚uv . a’; ‚. „v u; _ v- _ . ‚. -- .' -v w v. . v’ : ‚ï ' ' ‘ "t‘;.’.v‚—.; '-". . — ' ‘v ‘ “v " – .. ’v ' — j -{v v ' ‘r. . — ìvînfdîvv «‘=r‘: v. vzsv, _ v ‘v-v '‚î'vv —‘îí.‘v ' . :v v – v v’ ' “v " V‘. 1? ' "KW11 î.— ' ' ' . ‘ ‘ «v 3'; . ‘v v.—' ‘ ' .'v ‘ vvluïî‘ ‚v*v««:.v«vv‘:.:‚"—"ì “B"":Í‘Ì‘—î J? W7; v’. ‘v’: . ‘v'"“.v’ï‘“ «v .v3'-"«.—‚v' .—‘.'Ï'ï 115‘

lloofdloi*yaa!a dei* schig3p&s*swei*eeniging „SCUüTTEIf&ÊiI^^

Weekblad gewijd aan de belangen van Binnen- en Rijn-Selieepvaarl, Scheepsbouw, enz.

ABONNEMENTSPRIJS: Voor Nederland (>er balfjaar franco per i>ost bij voornitbetaling f 2.25 „ Dttitsohland „ „ „ „4.50 -> » 4.50 Advertentiën en Redactiestutken te zenden aan de Adminiatratic t« Assen niterlijlc tol Vrijdagsmiddags |2 uur.

I "I—' S ü-lM'iJ-LL Uitgever: H. BORN – ASSEN Interc. Telephoon No. 23

HOOFD-REDACTEUR: G. S. VLIEGER AMSTERDAM

PRIJS DER ADVERTENTIÊN: Van I 5 regels f 1.35, elke regel meer 23 cent. Driemaal plaatsing van dezelfde annonce wordt slcclns tweemaal berekend. Annoncen-tar’pf bij aboimement wordt bH aanvrage toegezonden.

eerste blad. IMt nummer beslaat uit 4 bladen

Bijkantoor Rotterdam. Redactie en Administratie.

Aan ons Bijkantoor te Rotterdam, Deuvehaven O.Z. iel. 4064, weren alle inlichtingen omtrent de plaatsing van annonces verstrekt. Leuve’TT – Tel. 4064.

Bericht.

Alxinnementen op ons blad kunnen r f '"Saan. Over het verschuldigde abonnementsgeld wordt door ons per post beschikt. Met het oog op onze administratie verzoeken vnj dringend geen bedragen toe te zenden. DÉ UITGEVER.

wppwLSrEïiiEr.

De 59ste algemeene vergadering. De 59ste Algemeene Vergadering Schippers-Vereeniging ~Schutteyaêr” zal, op nader te bepalen datum in de maand Juni, te ’.<;-Gravendeel gehouden.

Van alieis wat*

608

Wagenbrug. is ee” ’S'Hravenhage bedoel ik, stari eenige, een unieke heeft een aantrekkedirHnl’ stad in Nenaers en sommige Haegedaar is Residentiestad; liike È . van onze Koninklijke hamihe; den Haag is de RegeenngssfficLdaarz^^^ „11 * onze Ministers, van Ministers met hunne afdeeambtenaren; den Haag is Bestuur Provinciaal m Zl Tl en, natuurautoriteiten-tal, kleine oTonter. ®*oen en grooten, kleine grooten en groote kleinen on er eerbied voor te hebben. Den Haau IS het uitverkoren vestigingsplat voof grootheden. Den heeft vele, vele attracties; wer kehjk: den Haag is een unieke stad Den Haag heeft en geeft, om zoo te alles en nog wat.

Hen Haag heeft bijv. een paleis aan den vrede gewijd, terwijl er langge•■ekte en sotns luidruchtige debatten over oorlog worden gehouden. De Hollandsche restaurants in den Haag Fransche menu’s. Hen Haag heeft een zeehaven, w.aar ® schepen bij het binnenloopen aan grond loopen. Den Haag heeft ”Stil” strand, waar het ongeëvenis, Den Haag heeft een zooveel wind waait, oc boomen er, soms in grooten

getale tegelijk, er van ontwortelen. | Den Haag heeft een Laakhaven, die I klinkt als een klok en voor de vaart I naar het interieur van de stad een I toegang, die eerst over een hoogen 1 drempel geleidt, daarna doof een soort kozijn gaat, waar een groote en zware 1 vent pardon, een dito schip niet door kan. Waarvan een gevolg is, dat den Haag een apart ras schippers pardon, schepen in het leven heeft 1 geroepen beken<l onder den naam 1 van ~Wagenhruggers”. , I Inderdaad, den Haag is een leuke, een eenige, een unieke, een interes- I santé stad. , j Den Haag was, tot voor eenige jaren, voor de binnenvaart nagenoeg I als afgesloten ; slechts kleinere scheepjes konden de hofstad bereiken. Van „oin de Noord” was ’t al zeer bedrf)evend. V(>ór 1894 moest een schip, voor den Haag bestemd, te Leiden de Neksluis passeeren en liet deze niet meer dan 3.75 M. breedte en, door een vaste brug over die sluis, | niet meer dan 2.50 M. hotjgte toe. I De scheepjes, die van uit Friesland, Di-enthe en Overijssel, den Haag van turf voorzagen, waren dan ook echte oriivallertjes. In Leiden werden de zwaarden afgehaakt en achtergelaten. Zónder zwaarden voer het schip, achter het jaagpaard, naar de Residentie ; zonder zwaarden, ledigscheeps, bij harden wind dus dikwijls ernstig „dwarsdrijverig”, kwam het scheepje naar I,eiden terug. Van „om de Zuid”, via Delft, was eenige meerdere ruimte. Via Delft moest alles nog den HV.stsingel passeeren ; de bruggen, als Hoornbrug en Geestbrug, waren vast, maar toch: wat door de Wagenbrug kon, de beroemde, beruchte, historische Wagenbrug, dat kon ook naar den Haag. De Wagenbrug was het criterium voor de Haagsche vaart. De doorvaartwijdte was 4.175 M.

Thaus is dat alles veranderd en verbeterd. D.w.z. tot aan den Haag. Van om de Noord behoeft een schip niet meer te Leiden door de Neksluis te varen, zelfs niet meer door de stad naar het Galgewater. Vanaf Spanjaarsbrug kan, linea recta, de Rijn worden osrergestoken om langs het verbindingskanaal de zoovéél verbeterde Leidsche Vliet, thans Rijn-Schie kanaal geheeten, te bereiken. Schepen van 40 M. lengte en 7 M. breedte kunnen nu. van die zijde naar den Haag varen. Van „om de Zuid”, via Delfshaven en Delft, is nóg meer ruimte. De Aelbrechtsluis te Delftshaven is dan het criterium, 7.16 M. breedte is de uiterste maat.

Den Haag zélf, lieeft een ruime Laakhaven, havens zoude men moeten zeggen. Een vaarweg vanuit die. havens mü naar Scheveningen worden doorgeti'okken Tot aan den Haag is de vaarweg tamelijk goed; al is ook de Aelbrechtsluis een hoogst tijdroovend ding, al is de passage langs Overschle en door de Hooge brug aldaar nog geenszins wat je noemt, al is de Delftsche Schie nog geen vaarwater zonder klachtenmotieven. Maar in den Haag, in de stad, daar ligt nog altijd de Wagenbrug; de be-

roemde, beruchte, beteekenende, histo- I rische, thans vernieuwde Wagenbrug. I

Wat zegt u, ként u de Wagenbrug I niet? I De Wagenbrug lu den Haag, kent I u die niet? j I Och, jawel ’t Is niet aan te ne- | I men, dat ge, als Nederlander, dat be- I I teekenende stuk van uw land niet zou 1 I kennen. j De Wagenbrug ligt in den grooten I \erkeers\veg van het Hollandsche I spoorwegstation, voorbij het zoo be- I I kende en óók zijn beteekenis hebbende | I Huijgensplein, naar de Wagenstraat I vandaar: IVagenUriig en het I I verdere innerlijke en buiten dat inner- I I lijke weer uiterlijke, van den Haag. I 1 De brug ligt over den vaarweg van het Zieke en de Bierkade naar den I Z. en Z.W. Binnensingel, den Noord-I wal, de Suezkade. .Ie Gasfabriek, I Loosduinen.

I Over de brug gaan aile per Holland-I sche spoor aankomen 4:»leden van de j d.e Eerste en Tueedt«fcs...rcr, wanneer I ze op het Binnenhof de belangen van I het land moeten en willen verdedigen | I en die belangen in een zwaar beladen I akte-tasch hebben ingepakt. Over die j I brug gaan alle per H.S.M. aange-I komen, tiischen hoop en vrees zwe-I vende, in ernstige stemming verkeerende, officieel uitgedoschte, hunne I diensten aan een van de Ministeries aan willende bieden, audiëntiegangers. Over die brug gaan alle mondelinge I van schriftelijke verzoeken. I En zoovele anderen, die een gewich-I tige positie in den lande bekleeden en I gewichtige dingen hebben te doen. I En die allen keeren over dezelfde I brug naar hunne haardsteden terug, I nadat zij, óf moe van het werk, óf hoopvol gestemd door de ontvangst, en passant een bezoek hebben ge-I bracht aan Central, Victoria, Riche, I 'l'wee Steden, de Witte of andere in-I richtingen van dien aard. Ook andere, véle andere, gewone menschen, Haegenaers, Rijswijkers eti buiten-de-stad-ters gaan over de brug. j Onder de brug dóór gaan alle schepen, die goederen aanbrengen \ oor het interieur van de stad. Voor den i I uitbouw van de Residentie. Voor haard en vulkachel in de huiskamers ’ I van de Hagenaars. Voor versterking ' van de provisiekast der Residentie, I bewoners.

J Die brug zoudt ge niet kennen ? I Bestaat niet!

1 I 2 De brug, de Wagenbrug, lag de 1 I Hagenaars, die er zelve overgingen 2 en die hunne gasten van over de bnig I ontvingen, te hóóg. e En, naar de meening van de schip-1 pers, lag de brug te laag. – I Schippers hebben nu eenmaal ten n I opzichte van bruggen vaak eene af-1 wijkende eedachte van die der burg gers. ■ I Men zegge nu niet, dat er ook punil I ten van overeenstemming bestaan, dal r n.l. dei schippers de brug te smal von s den en de burgers óók, want zoo i: e het niet. D* schippers vonden de bruj i- I te nauw, de burgers te smal. En da I is niet hetzelfde, r I De brug werd, boven hare gewich I tigheid als over- en doorgang nóg ge

wichtiger door dat te hoog en te laag en te nauw erl te smal zijn. Nog méér dan alleen uit haar aard van ligging werd de brug een punt van Irespreking, I van discussie, van aanvechting ai aan-I varing, van plannenmakerij en plan-I nenverwerperij.

I Reeds in den jare achttien honderd I negen en zestig werd een plan gemaakt I om de hooge, lage, nauwe en smalle I brug door een nieuwe te vervangen. I Vijftig jaar nadien, vijftig jaar van klagen en plannen-maken, was de I Wagenbrug nóg zoo hoog; en zoo I laag; en zoo nauw; en zoo smal. Maar: Anno 1922, dato 22 Maart, is een nieuwe Wagenbrug gekomen. I Niet hoog? Niet laag? Niet nauw? I Niet smal?

I De nieuwe Wagenbrug is 47 c.M. I lager dan de oude. De overheen-gangers hebben dus veel minder te klim-1 men, veel minder van hun hart en I spieren te vergen dan v'oorheen. I En de onderdoorgangers, de schip- Ipers Is hun ras, hun schepen-v&'i wel te verstaan, hun Wagenbruggerras, dan diensvolgens onbruikbaar geworden ? Stil nu! Ook aan de scheepvaart is gedacht, ’k Zal ’t u zoo cladelijk vertellen hoe. De brug is 8.20 M. breeder geworden, n.l. van 7.80 M. op 16 M. Den-Haag heeft hierdoor een breeden weg naar en van haar interieur verkregen. Wat noodig was, want den Haag huist en trekt veel, véél meer menschen dan vroeger. En ge hebt gelezen hoevelen van die menschen over d0 brug komen en gaan. Vroeger gingen die menschen te voet; thans per Urbaine of livrei-auto. Behalve zij, die per volgepakte tocht-tram gaan... De brug is 25 millimeter wijder geworden; de nieuwe Wagenbnig biedt 4.20 M. doorvaartruimte, terwijl de oude slechts 4.1/X Maar nu de laagte. Is de doorvaartlaagte nu inderdaad 47 c.M. beperkter geworden ? Ik heb u reeds gezegd en ge zijt dat met mij ééns dat den Haag een éénige stad is. De dooi-vaartlaagte der nieuwe Wagenbrug is ook eentg. Deze is overdag n.l. 1.90 M.; des nachts evenwel is die laagte 2.40 M. De oude Wagenbrug had, nacht en dag gelijk, 2.37 M. dooivaartlaagte. De nacht is evenwel kort in den Haag; hij begint, voor de Wagenbrug, te kwart voor één en bij eindigt te kwart voor zes.

e Achttien urai kan dus niet meer n dan i.QO M. onder de brug door; zes g uren 2.40 M. Achttien uren 47 c.M. I minder, zes uren 3 c.M. méér. I- De zaak zit zoo; Het dek van de brug lijkt vast te n liggen, maar ligt in werkelijkheid lós, :- Kan, electrisch, 50 c.M. opgevijzelc worden. En, nadat de trams, die óvei de brug gaan, ’s nachts hebben opge 1' houden te rijden, en vóór dat zij de: it morgens weer beginnen, kan dat op 1- vijzelen geschieden. De trams kunner is niet wachten

ig Het ras der Wagenhruggers is dus it door den ombouw der Wagenbrug geenszins tot uitsterven gedoemd 1- ’t Heeft zelfs eenige meerdere ruimb e- in het Wagenbrug-deurkozijn verkre

gen; 25 millimeter wijdte en 30 millimeter hoogte. Maar de Wagenhruggers moeten nu, wanneer zij ledigscheeps de hofstad weder willen verlaten, wachten tot het nacht is. Overdag, van 's morgens vroeg tot na middernacht, is de passage voor hen afgesloten. Overdag verzamelt zich een gansche rij Wagenbruggers vóór de Wagenbrug; Wachter, wat is er van den nacht? Overdag, tenvijl iedereen zijn achturigen arbeidsrfoö' afwerkt, ligt de Wagenbrugger, pijpjes rookend, niets doend, zijn dag verspelend, aan het Groenervegje.

En ’s nachts, wanneer de ambtenaren der arbeidsinspectie controleeren, of misschien een bakker in verboden tijd ook bezig is het deeg dooreen te werken voor versch brood van zijn klanten, dan staat de Wagenbrugger op uit zijn kooi en vaart met z’n schip onder het vijftig centimeter opgevijzelde dek van de Wagenbrug door De Wagenbrug heeft, trots hare omboiiwing, hare eenigheid, hare gewichtigheid, hare beteekenis' behouden De Wagenhruggers kunnen blijven. Hun speciaal programma is met één nummer verrijkt geworden. Zij kunnen nu, als Venetiaansche gondeliers,-des nachts tusschen de reeds hun mythe hebbende electrische lichten doorva' rende, de Haagsche Bierkade eene aantrekkelijkheid geven, die tot dusverre in de hofstad werd gemist

SCHEEPSBOUW.

Van de W'crf Maasdijk, van de "N.V. . Van der Kuy & Van der Ree’s Machinefabrieken en Scheepsw'erven te Schie' dam is te water gelaten het s.s. „Alwaki”, in aanboüw voor Van Nievelt, Gou■ driaan & Co..’s Stoomv.-Mij. te Rottert dam. Het stoomschip za 1 een laadver: mogen hebben van bijna 8000 ton; de afmetingen zijn: 375 X 52 X 35-9 voet. Het schip is gebouwd onder speciaal • toezicht en onder hoogste klasse Lloyd’s Scheepvaart Inspectie, Havenarbeid en . Reeders, en is voorzien van drie dekken, 7 waterdichte schotten en een dubbelen ' bodem, verdeeld in 12 waterdichte tanks, ‘ welke zich over de geheele lengte van ' het schip uitstrekken. Achter de machi’ nekamer bevindt zich de dieptank, welke ingricht is voor het vervoer van 1 eetbare olie. Voor- en achterpiek, dub-I>elc bodemtanks en dieptank zijn inge[ richt voor waterballast zoowel als voor stookolie, uitgenomen dubbele bodem- tank no. 6, welke dient voor het medenemen van voediitgswater voor de stoomketels. De machine en ketels zijn '' eveneens aan bovengenoemde fabriek s vervaardigd.

V va 1 De hoofdmachine is van het triple expansie systeem met oppervlak-condensatie en Stephenson’s Schaarbeweging e en met een vermogen van 2400 I.P.K. De stoom w’ordt geleverd door drie j Schotsche ketels, elk met 3 vuren. Het verwarmend oppervlak van eiken ketel bedragt 230 M*. Stoomdruk 12.7 K.G. per C.M.* De ketels, ingericht voor het 's stoken van olie zoowel als voor kolen, )- zijn voorzien van Howden’s forced n draught installaie en Schmidt’s oververhitters to en temperatuur van 350 gr. C.

De sleepkaan Anni, 157 br. tons, in 1899 bij E. J. Smit & Zn. te Hoogezand E gebouwd, is verkocht aan M. E. H. te Treess, Hamburg, en herdoopt in 2-' M.T, 10.