MAANDSPIEGEL

In de maand Januari heeft de NDK met het oog op het feit, dat in December in het bijzonder ook door andere organisaties heel veel uitvoeringen georganiseerd waren, een niet te uitgebreid programma gebracht. De maand Februari zal weer Iheel wat meer uitvoeringen brengen.

Op 7 Januari sprak Professor H. Merx over het Nederlandsche en Duitsdhe volkslied, waarbij hij uiteenzette, dat niets zoo zeer de spiegel der volksziel is dan het volkslied. Het volkslied is niet een lied van 't oogenblik, 't is historisch en karakterologisch in 't volk verankerd!

In Amersfoort, Enschede en Apeldoorn werd deze voordradhit eveneens door Professor Merx gehouden. Professor Dr. T. Goedewaagen sprak voor een overvolle zaal in Amsterdam op 19 Januari over „De Nederlandsche kunst in de 19e eeuw". Deze voordracht werd eveneens met groot succes in Den Haag herhaald.

Professor Goedewaagen zeide o.m. van hun verdwenen bestaan: De negentiende eeuw dacht anders over zich zelf, dan wij over haar. Zij zag zich tegen den achtergrond der achttiende, die zij als een tijd van verval, als pruikentijd, als periode van corruptie en verslapping aan de kaak stelde om zich zelf als nieuwe opbloei na de vrijwording in 1813 gelukkig te kunnen prijzen. Wij echter, op afstand geplaatst en objectiever in onze beoordeeling der verschijnselen zien de negentiende eeuw vooral als een vervolg op het tooneelbedrijf der 18e eeuw. Wij zien de versplintering en de stijlloosheid ook na 1813 nog verder voortschrijden dan daarvoor

Niemand zal ontkennen dat de periode groote figuren heeft voortgebracht, meer zelfs dan de achttiende maar vergeten wij evenmin dat de eeuw onzer grootouders een der meest stijllooze is van heel onze geschiedenis.

1 och heeft dit alles zijn zin gehad en als wij nu de verschillende ontwikkeiingsphasen dier kuituur gaan naspeuren, zien wij, hoe de eeuw onzer grootouders met al haar verwarring en vervlakking, met heel haar stijloosheid niettemin in tal van opzichten fundamenten heeft gelegd, waarop wij kleinkinderen voortbouwen.

Prof. dr. Goedewaagen wees erop, dat de twintigste eeuw voortbouwt op de drie groote stroomingen, wSke de negentiende eeuw beheersdhen: de romantiek het positivisme en het symbolisme. De romantiek vindt men gebondenheid aan volk, bodem en geschiedenis: het positivisme vindt men terug in de socialistische tendens van onze eeuw en in den eerbied voor den arbeid; het symbolisme eindelijk vindt men terug in het hernieuwde religieuze bewustzijn en m het Godsvertrouwen. Maar terwijl deze richtingen in de negentiende eeuw een zeer sterken individualistisdhen inslag hadden, staat in onze eeuw het op den voorgrond. De wereldbeschouwing der twintigste eeuw, zoo concludeerde prof. dr. Goedewaagen is de verbinding der drie stroomingen die in de negentiende eeuw nog los van elkander stonden.

et piano-duo Bieselaar-Wouters bracht op 27 Januari m Nijmegen een mooi klassiek programma.

Zij speelden o.a. Brahms en Beethoven.

Door onverwachte ziekte van Prof. Esdh heeft in ziin p aats in Utrecht Prof. Berkenkopf gesproken over hit thema. „Zwanzig Jahre Sovjet-Wirtschaft".

Helaas was het niet mogelijk deze spreker, die in zijn

tijd zeer beperkt was, in nog eenige andere steden te laten spreken, niettegenstaande de belangstelling zeer groot was. De Kameropera heeft een uitgebreid nieuw programma ingestudeerd. Zij heeft de taak in kleinere sieren kultureel belangrijke uitvoeringen te brengen Zij speelt in de volgende maanden „Abu Hassan" van C M. von Weber en „Der Apotheker" van Josef Haydn. In kleine plaatsen, waar het niet mogelijk is een décor op te bouwen, zal het goed geoefende orkest met de solisten duetten, terzetten en soli, aria's en motetten brengen, terwijl eenige kunstenaars uit 't orkest, (mejuffrouw E. Merebach het Fagotconcert van Mozarf en de concertmeester J. Bleumers de Romance van Beethoven), soh met orkestbegeleiding ten gehoore zullen brengen!

AANKONDIGINGEN.

De maand Februari zal talrijke interessante uitvoeringen brengen. Vanaf I—ls Februari spelen de Hohnsteiner Puppenspiele, het beroemde marionettentheater dat zoowel voor kinderen als voor volwassenen een groote attractie zal zijn. Zij spelen voor kinderen twee origineele sprookjes en voor volwassenen „Dr. Faust".

Op initiatief van de NDK zullen in de komende maanden verschillende groote Duitsche en Nederlandsche kunstenaars concerten geven. Op de eerste tournee zullen de beroemde Duitsche pianst Pembaur en de Nederlandsche violist Emner optreden.

De tweede tournee, die in Maart-April te verwachten IS, zal door Lore Fischer-Gerard Hengeveld gegeven worden. Pembaur-Emner zullen in 7 steden optre^n

Dagmar Freiwald, de bekende alt-zangeres, zal drie avonden in Nederland geven. Zij is in Duitschland zeer bekend, in het bijzonder door haar gezang met orgelbegeleiding. In Nederland zal zij door Marinus Flipse begeleid worden.

H. F. Blunck, die in Nederland reeds verschillende lezingen gegeven heeft, komt op speciaal verzoek in Februari en zal den 16en in Amsterdam, den 18en in Den Haag, den 19en in Utrecht en den 21 en in Rotterdam spreken.

De Custos van het Museum für Hamburgische Geschichte, Dr. Schellenberg zal einde Februari in verschillende steden een voordracht houden over „Niederlandische Zuge in Deutschen Stadtebildem". Dr. Schellenberg heeft nog eenige avonden vrij en is bereid ook m eenige andere steden een voordracht over dit onderwerp te houden.

Op 15 Februari bestaat de NDK een jaar Het plan bestond een groote feestelijke bijeenkomst in Den Haag te organiseeren. Hiervan moest helaas worden afgezien daar het op het oogenblik niet mogelijk is voor ongeveer 100 personen in Den Haag logies te bezorgen, zooals de bedoeling was. Daarom werd deze bijeenkomst voor de maand Mei vastgesteld.

In Den Haag zal een klein feestconcert plaats vinden waar de Duitsche kunst door het Schneiderhahn Quartett en de Nederlandsche kunst door den pianist Oor de uroot vertegenwoordigd worden.

eveneens feestehjke bijeenkomsten georganiseerd worden, zooals b v m Breda op 12.2, waar het Zepparoni-kwartet speelt en het S' Maasdijk een rede zal houden over het thema; „Het wezen der revolutie".