Maands p i e g e 1
IN de vroegere middeleeuwen, toen het gebied van de latere Nederlanden nog tot het Duitsche Keizerrijk behoorde, is de kunst in deze Nederland.sche ruimte niet anders dan een tak van de Duitsche; zij behoort tot de Rijnlandsche kunstprovinci'e. Wanneer in de vijftiende eeuw, met het ontstaan van den Bourgondischen staat, de Nederlanden tot een staatkundig begrip worden, gaat zidh hier ook een ,*natie" vormen, met een eigen Nederlandsche kuituur en kunst. Deze blijven echter, evenals het volk zelf, ten nauwste verbonden met den Duitschen stam. De bouwloods van den Dom te Keulen blijkt van vo:rmende beteekenis voor bouw- en beeldhouwkunst in het Nederlandsche gebied. Zoo blijft door de eeuwen heen en weer, een bevruchtende wisselwerking op het gebied van kunst en kuituur bestaan, die ver over alle toevallige, tijdelijke politieke grenzen reikt, en die bewijst, hoe de ontwikkeling zich voltrekt, niet naar staatkundige voorschriften en wetten van eenige overheid, .maar naar de eeuwige wetten van de natuur en het bloed diep in de volksziel werkzaam.
Over deze wisselwerkingen tusschen de Nederlandsche en de Duitsche kunst in den loop der eeuwen, heeft Dr. F. A. J. Vermeulen, referendaris bij het Rijksbureau voor de monumentenzorg te 's-Gravenhage, op 30 April j.l. te Alkmaar voor onze leden aldaar een buitengewoon interessante lezing gehouden, die door de toehoorders met groeten aandacht werd gevolgd.
Op 6 Mei sprak Dr. F. M. Huebner voor de Werkgemeenschap te 's-Gravenhage in het gebouw Pulchri Studio over den bekenden Nederlandschen schilder Hieronymus Bosch. Het talrijke publiek waardeerde ten zeerste de boeiende wijze, waarop Dr. Huebner zijn uiteenzettingen gaf. Hij kenschetste dezen schilder als een groot Nederlander, wiens wezen typeerend is voor het Nederlanderdom van alle tijden en uit wiens kunst de Germaansche rastrekken van den Nederlander aan het licht treden, evenals dat met Rembrandt en anderen na hem het geval was.
In het tweede gedeelte van zijn lezing werd er naar gestreefd aan de hand van 'n uitgebreide serie lichtbeelden 'n dieperen blik in het wezen van den groeten schilder te geven. Twee trekken keeren steeds weer terug: de geestelijke, waarbij naar eiken goeden genius een kwade optreedt en
voorts: het zuivere natuurgeval dat niet alleen den Nederlander, imaar oo'k den Oermaan en dus den Nederlander als Germaan kenmerkt.
In Breda werd op 8 Mei voor genoodigden een samenkomst gehouden in de raadszaal op uitnoodiging van den Burgemeeister van Breda en de Nederlandsch-Duitsche Kultuurgemeensdhap. Namens de laatste sprak de tweede plaatselijke Voorzitter, de heer De Groot; de Beauftragte voor de de provincie Noord Brahant hield een rede, het Zepparonikwartet luisterde de zeer geslaagde bijeenkomst met muziek op.
De Kameropera, in April met haar tournee aangevangen, zette deze in Mei met groot succes voort. Uiitvoeringen vonden plaats in Den Bosch, Eindhoven, Leiden, Den Haag en Hilversum. In Den Haag was de Stadsschouwburg reeds twee dagen tevoren geheel uitveirkocht, terwijl velen moesten worden teleurgesteld. Inmiddels wordt de tournee voortgezet, er staan nog vele plaatsen op het program. Uit de persverslagen blijkt wel duidelijk dat wij met de opvoering van „Die Entfühmng aus dem Serail" op den goeden weg zijn. Over de zoozeer geslaagde uitvoering in Den Haag schrijft de Pers 0.m.: „De. prestaties der Nederlandsche Kameropera zijn gedu.rende het afgeloopen seizoen in sterk opgaande lijn gegaan, reeds bij de vertooningen van „Abu Hassan" en „Der Apotheker" modhten wij dit constateeren en nadien gaf het orkestconcert van April j.l. ons gelegenheid de toenemende orkestrale verfijning met vreugde te begroeten. En thans bleek het resultaat van dit ijverig studeeren door dit ensemble bovenmatig groot; de gelijkwaardigheid in kwalitatief gehalte van solisten en orkest is nu bijna bereikt hetgeen tot nu toe nog altijd 'n desideratum was gebleven. Zoodoende kreeg het zoo verdienstelijke vocale ensemble der Kameropera voldoenden steun, die ook de algeheele klankschoonheid der uitvoering ten goede kwam.
Individueel hebben wij de meeste uitvoerenden reeds in hooge mate mogen wtaardeeren, de winst van deze uitvoering lijkt ons de eenheid en geslotenheid van het geheel alsmede de belangrijk grootere veriijning in vocaal, maar vooral orkestraal opzicht.
In verband miet ons streven ons tijdschrift zooveel mogelijk aan het begin van iedere maand te doen verschijnen, loopt de miaanidspiegel ditmaal slechts over het tijdvak van 1 tot 15 Meii en in de toekomst van medio Mei tot medio Juni, van half Jiuni tot half Juli enz. Jaap Kool
Wordt lid van de Nederlandsch-Duitsche Kultuurgemeenschap
MELDT U AAN BIJ DE PLAATSELIJKE SEKRETARIATEN:
Alkmaar: Jul. v. Stolberglaan 22, Tel. 3301
Amersfoort: Lombokstraat 11, Tel. 3956
Amsterdam: Heerengracht 384, Tel. 34462
Apeldoorn: Waltersingel 98, Tel. 2293
Arnhem: Paulus Potterstraat 15,
Baarn: Mauritslaan 1, Tel. 3278
Breda: Resedastraat 18, Tel. 2294
Bussum: van Ostadelaan 54, Tel. 4334
Eindhoven: Postbus 277,
Enschede: Marktstraat 13, Tel. 3781
Gouda: Kattensingel 57, Tel. 2879
Groningen: Ruitersteeg 3, Haren, Tel. 7310
Den Haag: Surinamestraat 13, Tel. 110429
Delft: Poortlandlaan 5,
Haarlem: Ged. Oude Gracht 70, Tel. 18959
Heerlen: Heerlenersteenweg 78, Terwinselen
Helmond: Prins HendriklaanlO, Tel. 591
's-Hertogenbosch: W. v. Oranjelaan 43, Tel. 3641
Hilversum: 's-Granvensandelaan 52, Tel. 7788
Leeuwarden: Gouden Regenstraat 45,
Leiden: Boerhavelaan 30, Tel. 25771
Middelburg: ' Rouaanschekaai 23, Tel. 825
Nijmegen: Groesbeekscheweg 181, Tel. 22519
Heermand: Ramstraat 27, Tel. 2663
Rotterdam: van Vollenhovenstraat 9,
Tilburg: Oisterwijkschelaan 71, Tel. 8345
Utrecht: Plompetorengracht 19, Tel. 13965
Zwolle: Assendorpstraat 178.