JAN JOEST VAN KALKAR. Geboorte van Christus, l'erzameling Haniel, München (paneel: 101X70 cM.).

Een Nederrijnsch meester, tusschen 1453 en 1460 te Wezel geboren, een tijdgenoot dus van Geertgen tot Sint Jans, werkte deze Duitsche schilder van 1505 tot 1508 aan zijn hoofdwerk, het hoogaltaar in de St. Nicolaaskerk te Kalkar, waarnaar hij genoemd wordt. Een jaar later trekt hij.... naar Haarlem, waar hij in 1510 een huis kocht in de Smedestraat, maar in 1512 was hij weer te Weerden bij Essen a.d. Roer, M'aar hij een hoogaltaar schildert in de abdijkerk van den H. Ludger, een werk, dat verloren is gegaan. In 1515 is hij naar Haarlem teruggekeerd, waar hij in 1519 in de St. Bavokerk werd begraven.

De invloed van Geertgen spreekt duidelijk, reeds in de Geboorte, die hij in het altaar te Kalkar schilderde, maar niet minder in het hier af geheelde paneel. De invloed van de Renaissance doet zich reeds gevoelen in de architectuur op den achtergrond, de geheele compositie is minder aangrijpend sober dan die van Geertgen, maar het ontroerende geheim van den stillen, heiligen nacht is er, en evenzeer het geheim van het licht. En in deze intieme beslotenheid, in deze stille ingetogen devotie herkennen we de eenheid naar den bloede, die den Duitschen meester verbindt met zijn Hollandschen kunstbroeder.

Dr. Frans Vermeulen.