laten. Wie eenmaal daarvan geproefd heeft, blijft de betoovering van de combinatie: orkest en zang en dans en actie, voelen daar komt je nooit meer los van.

In 1940 dirigeert hij dan ook in Berlijn aan de Staatsopera en brengt daar o.a. Don Carlos van Verdi dezelfde Don Carlos, die hij nu in het Italiaansch gezongen in Florence zal gaan dirigeer ren, ook in 1941 is hij gastdirigent aan hetzelfde beroemde ensemble te Berlijn,

Hij dweept met Verdi daar raakt hij niet over uitgepraat hij zingt zijn bezoeker deelen voor uit Rigoletto, Don Carlos, Macbeth en vooral uit Troubadour.

Tegenover den Troubadour heeft hij het zich tot een eereplicht gemaakt deze Opera de plaats te geven, die haar toekomt: minstens „ebenbürtig” aan de anderen van Verdi.

De Troubadour bevat bladzijden zegt Paul van Kempen die Verdi zelf nooit heeft overs troffen maar in het algemeen is de Troubadour

PAUL VAN KEMPEN

het slachtoffer geworden van de Schmiere en van de onverschilligheid van de meeste dirigenten.

Door meestervoorstellingen wil Paul v. Kempen trachten den Troubadour de plaats te geven, die hem in het oeuvre van Verdi toekomt.

Hij heeft nu een arbeidsveld, waar hij deze Opera van Verdi en wellicht nog andere werken hun kans kan geven, immers deze Hollandsche jongen staat nu aan het hoofd van het muzieks leven in Aaehen, opvolger van Peter Raabe en

Herbert von Karajan,, is hij nu stedelijk directeur, dichtbij de grenzen van Nederland, dat eens voor zijn willen en plannen te klein was, dat steeds weer kunstenaars heeft afgestaan en heeft af moeten staan aan de kuituur van dat grootere gebied. Europa.

En op zich zelf wijzend, lacht Paul van Kempen: Nederlandsch:Duitsche KuUuurgemeenschap is er iemand, die beter weet dan ik, wat dat zeggen wil ?