gingen hebben groote sommen geschonken en zoo konden wij wereldberoemde doeken verwerven: de Titus van Rembrandt, de Emmaüsgangers van Vermeer. Wij konden onlangs nog het grootste deel van de collectie Königs aankoopen voor rond millioen dat zijn heele bedragen. En dan de collectie Palthe, negentiendesceuwsche Hollands sche en Fransche schilderijen, het prachtige majos lica van de collectie Bastert van Schaardenburg

uit geheel West=Europa, ongeveer 200 stuks uit de jaren 1250—1600 Maar zooals ik zei, in de toekomst, zullen Rijk en Gemeente heel wat royaler uit den hoek moeten komen. Dat is niet alleen redelijk, het zal ook spoedig wel niet anders kun= nen, want de particuliere vermogens zijn sterk ge* slonken. De menschen betalen enorm hooge be* lastingen, de inkomsten zijn, vooral in een handels* stad als Rotterdam, gedaald, dat zijn factoren, die meetellen.

Het zal in dezen tijd wel dubbel zorgelijk zijn, aan het hoofd van zoo kostbare verzamelingen te staan.

Dr. Hannema glimlacht eens.

Dr. HANNEMA Directeur van het Boymans-Museum te Rotterdam

Er is uitstekend voor onze kunstschatten ge* zorgd. De beste en duurste schilderijen, de kost* baarste uitingen van kunstnijverheid, oudheidkuns dige schatten, Indische kunstvoorwerpen enz. zijn uit alle Nederlandsehe musea verwijderd en naar

veiliger oorden overgebracht. Daarvoor zijn aparte schuilkelders gebouwd, naar menschelijke bere* kening bomvrij, waarin de temperatuur en het voehtigheidsgehalte nauwkeurig electrisch worden geregeld.

Dus na den oorlog hoopt U alles weer onbe* schadigd bijeen te hebben en op volle kracht door te werken ?

Ja; er is veel te doen op dit gebied. Denk alleen maar eens aan de scholen, wat is daar niet