Het weefsel als decoratief element in ons interieur

door J. F. Semeij

Foto NDK-archief Fig. I. Koptisch gobelinweefsel, 6e eeuw

Het weefsel als decoratief element vervult in ons interieur een zeer bijzondere, voor# name rol. Door zijn kleuren beïnvloedt het in hooge mate de stemming van het interieur. De keuze der gordijnen en bekleeding der zitmeubelen kan van dien aard zijn, dat de kamer droefgeestig, somber, of zonnig vroolijk is. De teekening of het patroon van het weefsel kan in zijn opvatting zoo sprekend zijn, dat het daardoor de rustige sfeer breekt en de voornaamheid van het geheele inte# rieur teniet doet.

Het gemis aan stijleenheid, de losbandigheid in de verschillende kunstuitingen in de 19e eeuw, waren oorzaak, dat door de textielindustrie, vooral het laatste tiental jaren, banale en te drukke kleureffecten in de decoratieve weefsels werden voortgebracht.

Vele hedendaagsche binnenhuisarchitecten ga# ven daarom de voorkeur aan weefsels zonder pa# troon, waarin alleen een rustige techniek en het mooie materiaal tot zijn recht komt. Dit kan echter als een tijdelijke reactie gelden. Immers het zoo schoone, maar moeilijke vak van teekenen voor weefsels zou geen bestaansredenen meer hebben en gedoemd zijn te verdwijnen.

De buitengewoon interessante geschiedenis van het decoratieve weefsel heeft echter bewezen, dat iedere groote kuitureele uiting van de verschil# lende volkeren zich niet alleen weerspiegelde in hun architectuur, beeldhouw# en schilderkunst, maar ook in hun weefkunst. Daarvan getuigen de uitgebreide verzamelingen weefsels uit het kende museum ~Le Musée Historique de te Lyon. Ontelbare voorbeelden maken ons dui# delijk het streven door de eeuwen heen van kun# stenaar en ambachtsman, toonen ons de smaak en behoefte der volkeren, zich te omringen met prach#

tige decoratieve wpefsels, van het begin der Chris# telijke tijdrekening tot op heden.

Fig. 11. Weefsel, beïnvloed door de Perzen, 8e eeuw.

Het waren vooral de Kopten, afstammelingen der Egyptenaren, die zich onledig hielden met de weefs kunst omstreeks het begin onzer tijdrekening. Hun eigen motieven waren meestal geometrisch, waar# naar later de Arabieren zich inspireerden. Daar zij echter vele opdrachten kregen van de hun om# ringende volkeren, de Perzen, de Romeinen en de Grieken, onderscheidt men duidelijk drie verschil# lende kunstuitingen in hun weefsels: Onder invloed