.. . m één vraag mag onzen arbeid beheerschen Hoe doe ik het den volgenden keer beter?

aanpakmethode om met zoo weinig mogelijk materiaal toch nuttige en mooie dingen te maken. Het gaat niet om veel werk en of het voor de tentoonstelling geschikt is. Het is dan tevens een prachtig object voor karaktervorming. Het kweekt eerbied voor den arbeid en den arbeider: ze ondervinden zelf wat het een moeite kost om iets te vervaardigen.

Voor de meisjes is ook de eenvoudige huishoudkunde van onberekenbaar belang. Dat ze iets weten van koken, verstellen, wasschen, strijken en het huis rein houden, ook in verband met de hygiëne, is broodnoodig en ook dit onderwijs draagt veel bij tot de karaktervorming. Ze moeten ook in moeilijke omstandigheden opgeruimd en moedig weten aan te pakken.

Naast den eisch van 4 uur Duitsch is de eerste eisch van het Gilde ook flink Nederlandsche Taal. Ze moeten onze mooie taal leerèn kennen en waardeeren; ze is zoo rijk, zangerig en melodisch; en dat leeren ze genieten in het voordragen van poëzie en proza. De spellingchaos wordt geordend; er komt weer de spelling De Vries en Te Winkel, maar dan eenigszins gewijzigd. Het is een voorlooper en geeft ook houvast bij het leeren van het Duitsch. Maar Nederlandsch blijft voor alles nummer één. Jongens en meisjes krijgen apart onderwijs, niet uit angst voor de coëducatie, maar wegens de uiteenloopende levenstaak van de beide sexen.

Voor den onderwijzer die er werkt is het een prachtige maar verantwoordelijke taak; het is een* voorrecht op zoo’n school te mogen werken. De school dient te zijn zuiver nationaal-socialistisch, dus ook de onderwijzers moeten van dien geest doortrokken zijn. Maar daar zijn vele scholen nog ver vandaan, vooral in N.-Brabant. In Utrecht zijn reeds drie zulke scholen met aan het hoofd goede vertrouwde kameraden en zooveel mogelijk kameraden. In deze drie jaren worden de kinderen voorbereid tot de praktijk van het leven; het is de opvoeding tot de nationaal-socialistische maatschappij. Na nog gewezen te hebbén op de belangrijkheid van de drie uren* lichamelijke opvoeding en het zangonderwijs, dat zich kenmerken zal door het aanleeren van pittige marschliederen in de plaats van leuterig gezang, eindigt kam. Kakebeeke deze interessante uiteenzetting. Dat de toehoorders over het gesprokene zeer voldaan* waren bewijst het hartelijk applaus en van de gelegenheid tot vragen stellen, die volgde, werd een dankbaar gebruik gemaakt.

Dan dankt kam. Baars den spreker voor diens helder betoog en heet ook kam. Vlekke welkom, die in dien tusschentijd is aangekomen en dankt hem meteen voor z’n hulp, die hij verleend heeft, bij het beantwoorden van enkele vragen.

Dan volgt een pauze en door de aanwezigen wordt een dankbaar gebruik gemaakt van den aangeboden éénpansmaaltijd en de tijd wordt tevens benut oude kennismakingen te verstevigen en nieuwe aan te knoopen. Nadat allen den inwehdigen mensch versterkt hebben, is

het woord aan kam. Vlekke, die het propagandistische gedeelte zal verzorgen. Spr. begint mét te zeggen, dat zijn* injecties op nationaal-socialistisch gebied van onschuldigen aard zullen zijn : het is alleen maar de bedoeling het bestaande verband nog wat te verstevigen. Met geestige en ernstige woorden schetst hij de belangrijkheid van den schoolmeester van de oudste tijden af tot op heden ; maar de liberale tendenz in onze regeering heeft den schoolmeester veronachtzaamd, omdat hij aan den Staat geen financieel en economisch voordeel gaf. Buiten de school waren de schoolmeesters vurige propagandisten voor de verheffing van ons volk. Ze waren de idealisten, die streden voor hun school. Maar nu staan ze afwijzend tegenover de nieuwe orde. En wat moet nu de nationaal-socialist doen? Wij zijn nationaal-socialisten, d.w.z, we hebben een minactóing voor het getal. Niet de massa maar de aristoi, do élite uit het volk zal leiding geven, do anderen zullen volgen. Eens breekt do historie baan, die laat zich niet verkrachten; het nationaal-socialisme is aaiv de orde en we kunnen gerust tegen de collega’s zeggen: als het niet komt met U, dan komt het zonder U, maar komen doet het. Maar we moeten niet ongeduldig zijn en bedenken, dat noeste vlijt alles overwin't. Hoe staan we als nationaalsocialistische schoolmeester in ons land en in ons vak? Er is in onze onderwijswereld niet veel veranderd, wel wat slechter geworden. Rechtspositie zijn we kwijt, salarispositie minder goed doordat alles ontzettend veel duurder geworden is, we zouden* kunnen zeggen: nieuwe orde, leege borden. We moeten nu onzen tol aan de revolutie betalen, want in één jaar kan niet verbeterd worden wat onze voorgangers in 30, 40, 50 jaar verknoeid hebben. We voelen de tolbetaling in onze maag en zien het aan onze versleten kleeren. In dezen oorlogstijd wordt deze wet niet herzien, dat is geen oorlogswerk, maar de taak voor Mussert als Nederland volgens de belofte van Hitler, zijn regeering heeft gevormd uit onzo nationaal-socialisten.

Maar wordt er heelemaal niets gedaan voor ons onderwijs? Verbetering van de leerlingenschaal, waarvoor jarenlang is gevochten, kwam ineens; de misère van de kweekeling-met-acte, die er niet uit te krijgen was, verdween als bij tooverslag: lichamelijke opvoeding kwam toen ons land goed en wel bezet was en de uitbreiding der leerplichtwet is intusschen ook een feit geworden. Het gevolg van een en ander is dat er al een tekort komt aan onderwijzers; voor tijdelijka betrekkingen komen al te weinig sollicitanten en over een paar jaar komen we schoolmeesters tekort. Voor de nationaal-socialisten w’orden beurzen beschikbaar gesteld voor het behalen van middelbare akten, bij voorkeur voor Duitsch M.O.

Wat is het Opvoedersgilde? Is het een vakbond zooals voorheen? Neen. Het is geen organisatie van bepaalde takken of richtingen van onderwijs afzonderlijk, maar het omvat alle opvoeders in Nederland, zonder onderscheid van gods-

dienst. Het is een uitgesproken politieke vereeniging en komt in zooverre met de vroegere vakbonden overeen. De politiek die ze voert is zuiver nationaalsocialistisch, volgens die beginselen voeden de leden de kinderen op, niet tot individuen, maar gemeenschapsmenschen. In het volk moeten we het. volk groot maken, van de opvoedeling iemand maken die in den volkschen geest een waar element is. We moeten het volk niet dom maken, maar zorgen voor een harmonische ontwikkeling van hart en hand. Vanaf de eerste jeugd wordt gezorgd voor karaktervorming en de vier voornaamste deugden van de Germaan: eenvoud, moed, openhartigheid en trouw moeten in de eerste plaats tot volle ontwikkeling komen. Worden de kinderen in dezen geest opgevoed, dan krijgen we ook een gezonde maatschappij. Spreker mocht een spontaan applaus voor z’n ~injecties” in ontvangst nemen.

De districtsvertegenwoordiger dankt kam. Vlekke voor zijn pittige woorden en betreurt het tevens dat vele leden niet gekomen zijn. Het is jammer, want die hebben veel moois gemist.

Dan volgt weer gelegenheid tot vragen stellen en dat geeft aanleiding tot verschillende geestige opmerkingen en antwoorden.

Dan spreekt kam. Oprinsen nog een opwekkend woord voor het A.V.L.ON. Deze laat de verschillende voordeelen uitkomen door het A.V.L.O.N. geboden, roept om medewerkers en wijst op den oproep van 'kam prof. van Genechten, dat zeker elk lid van het Opvoedersgilde zich zal melden als lid van het A.V.L. 0.N., daar hij .zich anders moet voelen als een man die op één been staat. Dan gaan allen voldaan naar huis, allemaal weer met meer vuur bezield om zoo noodig nog flinker hun vaak moeilijke taak weer aan te pakken en den strijd vol te houden.

Tijdelijke betrekkingen

Onze leden, die gaarne in aanmerking wenschen te komen voor tijdelijke betrekkingen bij het onderwijs, gelieven zich hiervoor schriftelijk op te geven bij het Secretariaat van het Opvoedersgilde, Thorn- Prikkerlaan 46 te ’s-Gravenhage, met opgave van naam, voornaam en hun volledige bevoegdheden.

Lijst vaste betrekkingen

Onze leden worden dringend verzocht, indien zij er nog prijs op stellen op da lijst voor vaste betrekkingen te worden opgenomen, zich zoo spoedig mogelijk op te willen geven aan het Secretariaat, Thorn Prikkerlaan 46, ’s-Gravenhage.

De oude lijst Is namelijk onoverzichtelijk geworden. Zij doen er goed aan vooral al hurj bevoegdheden te vermelden, daar deze meestal den doorslag kunnen geven of zij wel dan niet onmiddellijk benoemd kunnen worden. J. HETTEMA.

GEMEENTE BEVERWIJK 2e klasse Aan de openbare lagere school „Noorderschool", hoofd de heer G, L. M. de Mol, wordt gevraagd een Onderwijzer Het bezit van de hoofdakte en van de bevoegdheid voor handenarbeid strekt tot aanbeveling. Stukken binnen 10 dagen na het verschijnen van dit blad aan den burgemeester. Geen bezoek dan na oproeping.