i VRAAGT TOEZENDING VAN I GRATIS BROCHURES OMTRENT \ Het Nederlandsch Arbeidsfront I P. o. HOOPTSTB. 180 AMSTEBDAM (Z.) I

Ingezonden mededeeling

stalte van onze kinderen in groote trekken beantwoordt aan de idee, die we van het Noordraslichaam gevormd hebben. Toch wijkt in veel gevallen de kleur der oogen, der huid, de lengte, de hoofdvorm af.

Bruine oogen, een donkere huid en dergelijke afwijkingen zijn er het teeken voor, dat het bloed gemengd is. (Wat niet is op te vatten in den zin van halfbloed). Dit kan ook het geval zijn bij iemand, die uiterlijk misschien geheel raszuiver is. Maar we mogen aannemen, dat in iederen ‘Nederlander het Noordrasbloed overweegt en hij in staat is, in Noordrasstijl te leven.

De tweede oorzaak, dat ons volk als geheel niet meer in Noordrasstijl leeft, is gelegen in het feit, dat zijn stijl, die in aanleg aanwezig was, niet tot ontwikkeling kon komen. De opvoeding, het milieu werkte dit tegen. De geheele levensstijl van ons volk wérd zoo met andere, vreemde theorieën en gewoonten doordrenkt, dat de Noordrasstijl niet of slechts gebrekkig tot uiting kon komen. Zoodoende werd hij omgebogen, scheefgetrokken, verbasterd. De vernoording van ons d.w.z. de versterking van het Noordraselement binnen ons volk, kan niet alleen geschieden door een biologisch zuiver ras te kweeken, zouden we de ziel verwaarloozen, zouden we de opvoeding vergeten, dan waren we nog even ver. Het zwaartepunt moet liggen op de rassenziel, dat deze weer gaat leven in den stijl, die in aanleg aanwezig is. Van den rassenstijl der ziel is het

lichaam dan het schouwtooneel.

De opvoeding, dus ook de school, heeft hierin een belangrijk aandeel.

De school van den voorbijen tijd, zooals we ze trouwens nu nog kennen, was, evenals de maatschappij, een product der liberale geesteshouding. Ook de school stond los van het volk en was gericht op de verwezenlijking van het liberale ideaal: de gelijkheid en het persoonlijk geluk en welvaren der geheele menschheid. „Kennis is macht" zei een filosoof der liberale revolutie. Daarom werden wij volgepropt met weetjes en z.g. parate kennis, die in het leven waardeloos waren. De mentaliteit van onze burgerlijke maatschappij uitte zich ook in de school, de school moest den enkeling het pad banen voor de begeerde „positie", hem zoo klaar maken, dat hij iets kon bereiken. De geest van tuchteloosheid en bandeloosheid, die in ons volk was gevaren, uitte zich ook in de school. De onderwijzer en leeraar heeft over het algemeen een goed begrip van orde en tucht: hoe dikwijls moest hij niet schipperen of een compromis sluiten met zijn beginselen, daar hij anders misschien zijn werk en daarmede het brood voor zich en zijn gezin zou verliezen.

De nieuwe school moet in de eerste plaats den jongen mensch opvoeden in den stijl van het Noordras. De N.S.B. als de herstelbeweging voor Nederland erkent, dat herstel van ons volk slechts mogelijk is door een bezinning op de krachten, die ons volk eens groot maakten, dat zijn de krachten, die ons volk put uit zijn eigen Germaansch wezen, uit zijn verbondenheid met den bodem en zijn geschiedenis.

De Noordrasstijl werd als prestatiestijl gekenschtst, d.w.z. dat in het

systeem van waarden, zooals de Noordrasziel dat opstelt, de prestatie het hoogst wordt aangeslagen. Dit principe moet ook in ons onderwijs gelden. De onderwijzer en leeraar moeten in de eerste plaats de zelfwerkzaamheid der leerlingen bevorderen. Ik geloof, dat dit bij de tegenwoordige doceerende methode zeer moeilijk zal zijn. Worden de kinderen niet door de stofgeboeid, dan zijn ze spoedig afgeleid en zoeken ze in iets anders bevrediging voor hun prestatiedrang. Men zal dus een methode moeten vinden, die wordt opgebouwd op de inzichten der rassenpsychologie, en waarin deze inzichten practisch worden toegepast. Voorzoover het de intellectueele vorming betreft, die vooral op onze hoogere scholen wel de hoofdzaak zal blijven, al zal het dan in geheel nieuwen vorm en geest zijn, is dit vraagstuk misschien door een strenge selectie der kinderen op te lossen. In den tegenwoordigen vorm van ons onderwijs, dat afgestemd is op de middelmaat, zien we, dat juist de meer begaafde leerling zich spoedig gaat vervelen en lastig wordt. Vooral als dit dan een jongen is, die tot het Noordras behoort en in zijn stijl leeft, zal hij niet stil blijven zitten, maar voor zijn omgeving lastig worden. We moeten afstappen van het vroegere hu- ’■ manitaire principe, dat de middelmaat en de zwakken een voorrecht hebben boven de sterken.

J. DELSING.

Slot volgt.

1. H. L. De Bruin Alle veizekeringen Kromme Nieuwe Gracht 21 Utrecht – Teleioon 21110-21325

Lijst van vacatures.

GEMEENTE SCHOOL AARD DER VACATURES ADRES EN TIJDSTIP SOLLICITATIES Aalsmeei; Gem. middelb. handels-V. H. M. O. leeraar Nederlandsch, aan den burgemeester; vóór 20 September. Amsteidam: avondschool. Avondscholen v. d. Ver. leeraar Ned. taal- en handelscorresp.; onm. indiensttreding. aan den secretaris, Alb. Karssen, WeSterscheldeplein 33, Amsterdam-Z. Amsterdam; „Handelsonderwij s". Erkende Middelbare en tijd. leerares lich. oef.; onm. indiensttreding. aan het bestuur. Van Ostadestraat 101, Arnhem: Hoogere Handelsschool, R.K. tijd. leeraar Duitsch; zoo spoedig mogelijk. Amsterdam, aan den directeur, Ir. J. Chr. Deuss, Laan Delft: Hoogere burgerschool. tijd. leeraar Nederlandsch, V. Klarenbeek 105, Arnhem, aan den burgemeester; vóór 1 October. Eindhoven: R.K. Gymnasium, tijd. leeraar Engelsch, aan den rector. Kanaalstraat 8, Eindhoven. Groningen: Middelbaar onderwijs. tijd. leera(a)r(es) aardrijksk., en geschied.. aan de afd. Onderwijs, gemeente-secreta rie; vóór 20 September.