eventueele fouten kunnen vermijden. |

De Nederlandsche onderwijzer zal, zooals uit ’t voorgaande volgt, in de toekomst dan ook niet de intellectualistische maar de volksche instelling moeten hebben. In de eerste plaats zal hij een goed en gaaf mensch moeten zijn, die zich in de zekerheid, dat hij zich geborgen weet in zijn volk, aan zijn groote taak zal kunnen geven^

De Grondslagen van den Leider geven eveneens aan, hoe de financieele positie van een onderwijzer zal kunnen verbeterd worden.

Het zal zoo moeten worden m de onderwijzersgezinnen, dat er noch zorg zal zijn voor ’t dagelijksch brood, noch angst voor ziekte, terwijl den kinderen van het onderwijzersgezin een behoorlijke opvoeding zal moeten kunnen gegeven worden.

wo,d.„. Df b” «ü“ g l»-

“f onnovenuie Vinderen Oerwijzer pesteij vaU opleiding i • „ ioVi/->ndpn mnpveel meer re j ten worden met kara

i„„„pi.s.pV,ool zal in de toe- Een u pUnnl moeten ziin De algenieene v g “j, „orden M. . g n,cinp;rlsdienst en de SS ISnï AaS h»d van

de rapporten van den Arbeidsdienst en Militairen dienst, en Jeugdstorm zal men dienen na te gaan, of hij, die zich daarna als leerling va.n een kweekschool aangeeft, geschikt is om leiding te geven.

De eigenlijke beroepskeuze valt dan eerst voor onderwijzer op twintigjarigen leeftijd, voor onderwijzeressen kan ze iets vroeger vallen. Eerst hierna begint de vakopleiding. Zeer veel zorg zal hierbij besteed worden aan de vakken opvoedkunde, zielkunde, lichamelijke opvoeding, terwijl er zeer veel gelegenheid zal gegeven worden tot practische oefening. Op die zullen ongeschikte menschen uit ’t onderwijs geweerd worden en zal het mogelijk zijn onze jeugd in de toekomst te doen opvoeden door leerkrachten, die in de allereerste plaats het volk en het volksbelang zien en dit willen dienen.

SosMsL&pJuikm^

Daan Deken. P. C. J. Reyne en J. B. Übbink, „Bloeimaand , Een Nederlands leesboek voor de Volksschool, in 10 deeltjes. Uitgeverlj J. B. Wolters. Groningen.

De schrijvers geven met deze reeks een over het algemeen goed geslaagde serie leesboeken voor de volksschool, zi] hebben de stem willen hooren uit het eigen gezin, de kleur herkennen van eigen landschap, het zieleleven waarnemen van onze eigen kinderen, het sprookje beluisteren aan eigen aard. In hun opzet zijn zij gewoonlijk wei geslaagd, vooral in de deeltjes voor de hoogere klassen. Bij de lagere deeltjes missen we er één met in lettergrepen verdeelde woorden. De illustraties zijn natuurlijk en goed getroffen, zoowel die van Sierk Schröder in de lagere, als die van Nico Bulder in de hoogere deeltjes LAMMERTSE

Dr. Joh. Theunisz, „Drie Zwolse rnemoriën betreffende de Hdnze . Uitgeverij „Hamer”, Den Haag. 1942. I

De Hanze-literatuur bloeit en opnieuw beleven wij daarin den grootschen ti]d van koene zeevaart en stoutmoedigen handel Ook de Hanzesteden in ons land hebben hun tijd van bloei gekend ih him' nauwe verbondenheid met het -nijk. Daarvan getuigen de drie memorien, die Theunisz hier geeft en welke hij van een voortreffelijke historische inleiding voorziet. Jammer, dat Theunisz hardnekkig volhardt in de spelling-Marchant. LAMMERTSE

p Felix- „Claudius Civilis", De vi-iiheidsoorlog der Bataven, 69—70 n.o.j. Uitgave ~Hamer", Amsterdam, 1942.

Dit boekje heb ik met groote belangstelling gelezen en het heeft op vele punten mijn visie op de Bataven geretoucheerd. Al die „ouderwetsche schoolmeesters, die op zoo’n' gezellig griezelige wijze hun klas kunnen laten „meeleven met onze „wilde voorvaders , die nog volop „heidenen” waren en niets anders deden dan vlsschen, jagen, dobbelen, vechten en vrouwen onderdrukken, al die onderwijzers moeten eens dit boekje van Felix lezen. Meer dan men vermoeden zou openbaren de Romeinsche en archeologische berichten ons omtrent de figuur en het werk van Claudius Civilis, die een knap en beschaafd ..opperbevelhebber” was voor zijn tijd, Teekeningen

harte aanbevolen. AMivnrnTSE LAMMERTSE

Dr. Joh. Theunisz, „Het Rijk en de' Nederlanden’% over en uit het boek van Christoph Stedlng: „Das Reich un-d die Krankheit der europaeischen Kultur”. Uitgeverij Ha- mer, Den Haag, 1943. |

\ . Het omvangrijke werk van Steding, dat met de bekende democratische obiectiviteit” In 1938 in ons land door de ners doodgezwegen- werd, is zeer omvangrijk en duur. Theunisz bewees ons den dienst, het meest belangrijke voor ons volk in een samenvattende vertaling te geven. Röntgenologlsch doorlicht is het beeld, dat Steding geeft van de positie der Nederlanden ten opzichte van het Rijk. |

De vertaling is al weer in de spelling-Marchant Woorden als „maning”, een schouderophaal” enz. ontsieren de vertaling Dat doet evenwel niets af van de belangrijkheid dezer verhandeling, die zooveel verrassende perspectieven opent. LAMMERTSE

Johannes Oehquist: „Het Rijk van Führer”, Nederlandsche vervan Frits Sampimon. Uit„Westland", Amsterdam, z. j. zekeren bluf zegt men wel eens boek, dat het „adembenemend” kan van Oehquist’s boek zonder worden. Het is een buiten- Diui gezegu

lander die hier den oorsprong en den striid, de wereldbeschouwing en den opbouw van het beschriilt Alles gaat aan ons voorbij als len meeslepende film. Ik heb dit 1™ werk met spanning gelezen en ii®t heeft mij diep en sterk de waarde doen beseffen van het nationaal-socialistische beginsel. Het is een overtuigend boek. eerlijk en onrecht, zonder den bijsmaak van propaganda. |

„Westland” maakte er èen keurige uitgave van. Sampimon leverde een over het algemeen vlotte en geslaagde vertaling. Eenige stijlbloempjes en tamelijk veel Germanismen moeten bij een herdruk verdwijnen, ’n Reusachtig boek! LAMMERTSE

lAü da

Het huisonderwijs ' In artikel 1 van de leerplichtwet ls| benaald dat aan de verplichting, dat aan een kind voldoende lager onderwijs wordt vïïstrSTt ook wordt voldaan, wanneer df aaSprakelijke persoon, bij wien een tónd zorgt, dat het kmd voldoende huisonderwijs ontvangt. Bü besluit van den secretaris-generaal van het departement van opvoeding is hlirin heden wijziging

Bepaald is namelijk, dat zoodanig huisonderwijs slechts mag worden gegevS met toestemming van genoemden Jlcretaris-generaal, terwijl deze toestemming behoudens in bijzondere gevallen, alleen wordt verleend, wanneer naar zijn

Tyisidsdesdinq.

leden van het Opvoedersgilde verzoeken -wij de contributie te storten op girorekening 412184 ten name van het Opvoedersgilde. 's-Gravenhage.

NIET-LEDEN die geabonneerd zijn op dit orgaan verzoeken wij de abonnementsgelden ten bedrage van ƒ 5. per jaar te storten op girorekening 207915 t.n.v. Volk en Vaderland te Utrecht, met vermelding van het doel der storting en tijdvak. DE ADMINISTRATIE.