EEN GENORMALISEERDE TECHNISCHE TEEKENTAAL

ibezien uit gemeenschaps- en onderwijsdoelstellingen

Hiermede wilde ik uitdrukking geven aan het onderwerp zelf, maar tevens en vooral aan haar gebondenheid naar twee kanten, n.l. de gemeenschap en de onderwijswereld.

Oorspronkelijk meer ingesteld op het werktuigkundig teekenen door belanghebbenden bij het productieproces Van technische voortbrengselen, bleek al heel spoedig na het eerste verschijnen van de normaalbladen met technische teekenvoorschriften haar samenhang en algemeene beteekenis voor alle technische beroepen.

Waren het eerst enkelen, die de aandacht hierop vestigden, velen bleef het werk van de Hoofdcommissie voor de normalisatie in Nederland onbekend en dus ook onbegrepen.

Geleidelijk werd dit echter beter. Zooals het meer gaat met adviseerende en dus niet bindende voorschriften, neemt elk dan nog slechts dafgêne over wat hem voorloopig niet ongeschikt voorkomt. ■ Onbewust werkten daardoor toch al velen mede aan een leidende gedachte, die slechts wachtte op een

meer wilskrachtige bevordering van idealistisch ingestelde naturen. Deze leidende gedachte ontsproot uit het gezonde eh natuurlijke begrip van orde.

Orde in den zin van regelen, klaarheid brengen en vaste richtlijnen volgen, niet alleen voor eigen werk, maar ook om anderen te dienen, dus tot een eenheid te komen. |

Sluit het eerste veel voordeelen in, hét laatste nog veel meer. Ik behoef dit alles in dezen kring van lesgevers en opvoeders zeer zeker niet nader uit te leggen of te bewijzen. |

Wil orde gehandhaafd worden, dan stelt het voortdurend eischen naar twee kanten, namelijk die van den leider en die van de geleiden. En nu is het eenmaal een feit, dat, hoewel de mensch als individu en massa graag goed geleid wil worden, het zeer moeilijk is de juiste verhoudingen te scheppen. Door verkeerde opvattingen en maatschappelijke toestanden wordt vooral onder de z.g. intellectueelen het differentiëeringsvraagstuk niet ernstig opgenomen.

Toch zouden allen het gemeenschappelijk gebondene aanvaarden, wanneer het geheel van boven af juist gericht werd. Er bleef dan nog genoeg vrijheid het persoonlijke over en het gevolg zou zijn meer en beter welvaart voor allen.

De gemiddelde mensch is vaak door zijn zondigen inslag niet sterk en geschikt genoeg leiding te geven, alleen de beste, karaktervolste en zedelijkste mensch met krachtigen wil en veel gevoel voor eenvoudige, redelijke en juiste verhoudingen kan het welzijn van een groep afstellen op het belang van het geheel, d.i. de gemeenschap.

Ik hoor U nu al een poosje zeggen: wat heeft dit alles met zijn onderwerp te maken? Ja hoorders, veel meer, dan U denkt.

In de eerste plaats is de normalisatiegedachte gebouwd op deze principes van orde en leiding geven van boven af, al is het wel zeker, dat het meer natuurlijk dan bewust alszoodanig is geschied en in de tweede plaats vormen zij den grond, waaruit mijn doelstellingen voortkomen.

Ik wilde dien grond alvast even bouwrijp maken. Immers de genormaliseerde technische teekenvoorschriften zijn door economische noodzakelijkheden feitelijk van boven af voorgelegd en door haar bijzondere voordeelen bestemd om tot de gemeenschapsordening bij te dragen-, dat is voor een universeele technische teekentaal die verplichtend wordt gesteld.

. Hoewel • voor de technische wereld zelf bestemd, heeft het technisch onderwijs zich er ook op ingesteld en wil daarmede het eerste dienen. Daardoor is al een zekere eenheid gevormd, die voor de gemeenschap groote waarde in zich draagt, zoo zelfs, dat.de toenmalige minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen in 1935 bij Koninklijk Besluit bepaalde, dat alle nijverheidsexamens op die voorschriften moesten zijn ingesteld en ook het onderwijs er zooveel mogelijk gebruik van diende te maken.

Sedertdien heeft de toepassing van de genormaliseerde technische teekenvoorschriften, waarden en normen een steeds hoogere vlucht genomen.

Veie technische artikelen worden reeds volgens de normen geleverd, en nog altijd houdt de stroom van verzoeken aan, om weer wat anders te normaliseeren.

. Ook worden de voorschriften en normen geregeld herzien en verbeterd. Er verschijnt geen technisch

Slot van blz. 3.

Alle erfelijke factoren der menschen tot een maximale hoogte op te voeren is niet mogelijk gebleken. „Es liegt im Wesen der Anpassungen begründet”, zegt Professor Lenz, „dasz maximale Ausbildung in einer Richtung mit einer gewissen Beeintrachtigung der Anpassung in andere Richtung einhergeht.” Het zal dus een tasten en zoeken blijven naar de juiste verhoudingen en daarbij zal men ook niet alle schapen over één kam kunnen scheren.

In de tweede plaats zal een behoorlijke kennis van het mensche-Jijk lichaam als fundament voor een vooral op onze Middelbare en andere scholen voor wat oudere leerlingen, behoorlijke kennis van de gezóndheidsleer zeer zeker meewerken tot vergrooting van het verantwoordelijkheidsgevoel van het jonge geslacht. Ook voor de wetenschap der eugenetiek is dit een zeer belangrijk probleeem en voor haar zitten er zeer belangrijke consequenties aan vast, zooals o.m. uitschakeling van minderwaardigen bij de voortplanting, indienen van sterilisatiewetten, geneeskundig onderzoek vóór het huwelijk, verplichte behandeling van besmettelijke geslachtsziekten,

bestrijding van het alcoholisme enz. „De nuttigste kennis van een kind is die om gezond te blijven”, heeft eens iemand gezegd en daardoor is een behoorlijke anatomische en physiologische kennis van zijn eigen lichaam dan toch zeker wel de eerste stap. En daarbij laat zich, voor ietwat oudere leerlingen, zeer goed aansluiten een, zij het dan ook elementaire beschouwing over de gevaren, waaraan jonge menschen zichzelf en hun nakomelingen kunnen 'blootstellen.

Er werden hier enkele punten aangestipt, die hopelijk doen inzien, dat wij met onze school op een geheel verkeerden weg waren geraakt. Er zullen andere wegen moeten worden ingeslagen. Onverschillig welke die wegen ook mogen zijn, rnen zal de lessen der erfelijkheid niet buiten kunnen sluiten,

Integendeel! Steunende op de gegevens, die we door de studie der genetica verkregen hebben, zal men naar de meest doelmatige methoden hebben te zoeken om uit een psychologisch-paedadogischen weg zoo nauwkeurig mogelijk gedetermineerd genotype een zoo ideaal mogélijk phaenotype te verkrijgen, A. DUMOULIN