digheid, reedzaamheid en werkgewoonte. De vakken rekenen, schrijven, lezen, taal en teekenen worden ook onderwezen, maar krijgen een bescheiden plaats op den werkrooster.

De commissie acht het gewenscht de werkklassen zooveel mogelijk te vormen aan dezelfde school, waaruit zij haar leerlingen ontvangt en dat de leerlingen bij het bereiken van het 16e levensjaar de werkklasse of de huishoudklasse beboeren te verlaten.

De meerderheid der suh-commissie stelde voor over te gaan tot stichting van een speciale ambachtsschool voor de beste debielen, waar alleen die leerlingen toegelaten worden, van wie de leerkracht meent, dat ze met vrucht dit onderwijs kunnen volgen.

Bij de bespreking in de commissievergadering bleek terstond een ernstige twijfel te bestaan, of voor een aparte ambachtsschool wel een voldoend aantal leerlingen bijeen gebracht zou kunnen worden. Ook was men van meening, dat het tot moeilijkheden aanleiding zou geven, enkele, zeer weinige, in aanmerking komende beroepen speciaal te bestemmen tot arbeidsterrein voor zwakzinnigen.

De Voorzitter gaf verslag van een onderhoud met den heer Faber, directeur van de 2e Ambachtsschool te ’s-Gravenhage. Deze acht oud-leerlingen van het B. L. O. in het algemeen niet geschikt voor de ambachtsscholen. Het theoretisch gedeelte der opleiding kunnen zij stellig niet volgen, terwijl ook het practische werk der timmerlieden, machine-bankwerkers, instrumentmakers en meubelmakers te veel inzicht eischt, dan dat zwakzinnigen dit zouden kunnen uitoefenen; speciaal ten aanzien van de daartoe noodzakelijke ruimte-voorstelling, welke geëischt wordt, vóórdat aan een werkstuk kan worden begonnen. De gewone praktijk van schilderen en stukadooren zou, omdat het arbeid is in een vlak veld, wel minder moeite geven, maar toch zou weer de theorie een beletsel zijn. Tusschen de normale leerlingen in geplaatst, zou de zwakzinnige zeker opmerken, dat hij apart behandeld werd, wat neerdrukkend zou werken. De aantallen in een paar bepaalde vakken toelaatbaar, zouden te gering zijn, om er een aparte groep voor te vormen. Om dezelfde reden acht deze directeur