Welnu, welke zijn de behoeften en de driften?

Vooreerst de behoefte aan voedsel, met al de bijkomende behoeften die honger en dorst verwekken, alsmede die welke physiologisch volgen op de bevrediging: wateren, ontlasten en reinigen; daarnaast de behoefte aan beweging, lichamelijke en geestelijke beweging, waaruit de drift om te weten en te leeren voortvloeit, en, na bevrediging, de behoefte aan rust en slaap. Verder de behoefte aan toeëigening en bezit, aan uitbreiding van de persoonlijkheid door den invloed op anderen, die de persoonlijkheid voortzetten. Daaruit vloeit meestal elke groote ekonomische, letterkundige, artistieke en wetenschappelijke bedrijvigheid voort. De kunstenaar en de geleerde zal geen scheppende persoonlijkheid zijn, zoo hij niet, naast zijn intellektueele redeneering, de drift bezit, die hem drijft en bezielt. Eindelijk de sexueele behoefte, die de basis vormt van liefde en opoffering, en waarop de familie en de verwantschap, de natie en de internationale organisatie ten slotte rusten.

Al deze behoeften en driften beheerschen de maatschappij. Geen godsdienst en geen zedeleer, geen staatkunde en geen wijsbegeerte, zoo de menschen niet gedreven zijn door de noodwendigheden van bevrediging.

Wanneer in het belang van allen de enkeling een bevrediging moet verzaken, dan zal het gebeuren, zoo zijn zenuwgestel voldoende kracht bezit om te remmen. Indien echter endocrine storingen het vegetatief leven beïnvloeden en het sympathisch zenuwstelsel de bovenhand krijgt, dan verschijnt plotseling de daad: diefstal, geweld, moord, verkrachting, aanslag op de zeden, al daden die uit het affektief leven voortspruiten, zonder voldoende toezicht van den bewusten wil.

Beteekent zulks, dat de misdadiger steeds een abnormale of een zieke is? Geenszins. Maar dat in talrijke gevallen de hem te verwijten daad het gevolg is van een gemis aan maatschappelijke aanpassing, en dat dit gemis veelal voortspruit van storingen in de inwendige afscheiding.

De verklaring van elke daad door den bouw van hersencellen is onhoudbaar. De hersenen denken *), maar de daad is de werking van

*) Zonder hersenen geen gedachten; evenwel laten psychische functies zich niet localiseeren (denk aan de term transcorticale functies) Red.