Waar logeeert ge? Grosvenor? Toch vooruit kamers besteld? Neen! Dan zit je zeker zeer hoog r Ja, ik kijk in de goot. Die aardige juffertjes, die daar in het bureau de boeken bijhouden en de rekeningen uitschrijven, zouden je wel op het dak willen wegstoppen, als het maar niet zoo foggy was. De lift, ja, dat is waar, dat is gemakkelijk, doch in geval van brand ben je bepaald de laatste, die het hótel uitkomt; als je er al uitkomt. Ik hield meer van de vroegere kleine hotels als van deze karavanseras.

OM Mcodm.

De volgende drie Fransche Roeibonden: »Union des Sociétés d’Aviron de France” met 22 vereenigingen, »Fédération du Nord” met 17 vereenigingen, en «Union du Sud Guest” met 7 vereenigingen, zullen, te beginnen met I Januari 1891, dezelfde wedstrijdbepalingen aannemen, vastgesteld op de basis van de reglementen bij eerstgenoemden bond van kracht.

Er zullen drie klassen van wedstrijden zijn, te weten: a. oefenings-wedstrijden (régates d’entrainement) tusschen leden van hoogstens 2 vereenigingen (vroeger beperkt tot leden eener zelfde club); b. nationale wedstrijden, welke ipso jure open moeten zijn voor alle leden van clubs, tot het bovengenoemde syndicaat behoorende, en c. internationale wedstijden, welk ipso jure moeten open zijn, behalve voor de sub b. genoemde clubs, voor alle erkende buitenlmdsche roeivereenigingen. Deze bepalingen maken het dus mogelijk, dat 2 vereeni gingen onderling een wedstrijd aangaan, zonder dat de overwinnende junior-roeiers aanspraak op hun titel als zoodanig verliezen. Voorts wordt de bepaling omtrent den leeftijd van den stuurman afgeschaft, en ingetrokken de conditie dat een stuurman lid van de club, onder wier vlag hij vaart, moet zijn.

Mede wordt geannuleerd de bepaling dat, in dien aan een in de partij mededingend vaartuig een ongeluk overkomt, de overige mededingenden ter hulpe moeten snellen, zoodat in het vervolg deze laatsten den strijd moeten vervolgen. Er wordt evenwel bij eiken wedstrijd een reddingsdienst georganiseerd. Of de bepalingen omtrent stuurlieden en het voortzetten van den strijd, indien een der mededingende vaartuigen omslaat enz., zich lang zullen staande houden, is een vraag die gewettigd is, want èn de veiligheid eener ploeg èn de humaniteit komen er, onzes inziens, tegen in verzet. Wat de stuurlieden betreft, zal er het gevolg van wezen, dat men weder jonge kinderen pro forma de stuurreepen ziet vasthouden, terwijl een kundig en bedaard man aan het roer op een wedstrijd toch waarlijk geen overdaad is.

Nieuwe yachten in Engeland Een 40 en 20 rater, naar het ontwerp van W. Fife Jr., zijn in aanbouw op de werf van de heeren Fife te Fairly. Voor rekening van den heer \V. B. Paget, vroeger eigenaar van Foxglove, is op de werf van de heeren Fay & Co. in aanbouw een cruising-yawl, 60 rating, naar teekeningen van den heer G. L. Watson Dit vaartuig zah naar de tegenwoordige mode, een overhangenden steven hebben. Op laatsgenoemde werf is in aanbouw een racingcutter, 40 rating, ter vervanging van Castanet, eigenaar de heer A. D. Clarke.

De stad Calais heeft voor den in het volgend jaar aldaar te houden internationalen roeiwedstrijd eene som van 3000 francs toegestaan.

Een nieuw keizerlijk yacht zou door de Turksche Admiraliteit in Engeland besteld zijn. Het vaartuig moet het comfort van een luxe-yacht verbinden aan de snelheid van een torpedoboot, en heet millioen gulden te kosten.

Het indertijd gevormde plan om tusschen de trainers John Tarryer en Charley Coward, tijdens zij in het begin van dit jaar de oefeningen van de leden der »Hoop” U'arryer) en »de Amstel” (Coward) leidden, een match in skiffs te houden, kon niet doorgaan. In het blad Sporting live vonden wij dezer dagen het bericht, dat Coward Tarryer had uitgedaagd om een match te roeien vanPutney tot Mortlake (championschip course) om 45 pd. st. inzet aan weerszijden. Deze uitdaging werd door Tarryer aangenomen, die 5 pond sterling ten bewijze daarvan op het bureau van Sporting life deponeerde, doch sedert werd niets meer van Coward vernomen. Reden onbekend!

John Phelps, de laatste vertegenwoordiger der oud-Engelsche roeischool, is Vrijdag 5 dezer in den ouderdom van 86 jaar overleden. Hij kon bogen op een 73 jarige roei-carrière, daar hij reeds op 12-jarigen leeftijd aan een wedstrijd in skiffs deelnam. Phelps stond bij de amateur-roeiers hoog aangeschre-

ven wegens zijn eerlijkheid en rechtschapen karakter, op grond waarvan men hem dan ook bij voorliefde tot rechter. bij de Oxford-Cambridge en vele Londensche wedstrijden koos. In de wandeling heette hij „Honest John” Zijn laatste levensjaren kon hij in financieele onbezorgdheid doorbrengen, daar eenige heeren roeiers hem een weekgeld hadden toegelegd.

Het lijk van lord Cantelupe, eigenaar van het yacht Urania, welks verongelukken in Bangor-bay wij hebben vermeld, is, na een maand in het water te hebben gelegen, op 3 dezer aan land gespoeld. Het was alleen aan de kleeding te herkennen.

De vlag van de Vereenigde Staten van Noord-Amerika heeft tegenwoordig in het blauwe veld vijf reien van zeven sterren en een rei van acht sterren. Op 4 Juli 1891 komt de staat Wyoming dat aantal met éen vermeerderen, zoodat het totaal 44 wordt.

De R C. »Favorite Hammonia” te Hamburg, stelt zich voor, om nabij de Lombardbrug een nieuw clubgebouw op te richten, waarvan door den heer Emile Döring de teekeningen zijn vervaardigd. Als de aangewezen plaats verkregen wordt hetgeen niet zonder moeielijkheid zal geschieden dan wordt het gebouw verdeeld in: bergplaats voor vaartuigen, kleedkamer, bestuurskamer, leeskamer, restauratiezaal en vergaderkamer benevens een woning voor den conciërge en trainer. Tevens zal gezorgd worden voor logies van de raceroeiers der club.

%1/U(Z«M’I/I/I/I‚GM.

Goudsche Zwemclub.

Donderdagavond had in eene buitengewone algemeene vergadering der Goudsche Zwemclub de uitreiking plaats van de gouden medaille aan den heer C. C. Krom door den vertegenwoordiger voor Gouda van de Maatschappij tot redding van drenkelingen. Spoedig nadat de vergadering met een kort woord door den voorzitter der Goudsche Zwemclub geopend was, gaf deze het woord aan den heer M. Spruyt, die als correspondent der Maatschappij tot redding van drenkelingen de medaille zou uitreiken.

Spreker ving aan met te zeggen, dat het hem een groote eer was in deze vergadering op te treden als correspondent zijner maatschappij, en dat hem daardoor het voorrecht was gegeven den heer C. C. Krom, het eeremetaal, de groote gouden medaille, te mogen uitreiken. Met een enkel woord releveerde de heer Spruyt de lofwaardige daad van den heer C. C. Krom. Spreker wees er op, dat het redden van een drenkeling, eenvoudig de persoon uit het water halen, op zichzelf reeds eene menschlievende daad mag geheeten worden, daar hiermee veelal moeielijkheden gepaard gaan, die het eigen leven in gevaar brengen; veel meer en veel moeilijker is het, wanneer blijkt, dat bij den geredde de levensvonk bijna is uitgebluscht en men met onbeschrijfelijk geduld en met volharding de middelen moet toepassen, die tot redding kunnen leiden.

Want niet dadelijk wordende pogingen bekroond; eerst na langen arbeid gelukt dit en dan niet eens altijd. Dit nu is gedaan door ons uitstekend werkend lid, den heer C. C Krom, wiens naam reeds ver buiten zijne geboorteplaats Gouda, bekend is geworden, en o. a. reeds door de stad Rotterdam wegens het redden van een drenkeling, met de zilveren med. is begiftigd. Daarop liet spr eene korte beschrijving volgen van de prachtig geslagen gouden medaille en overhandigde den heer Krom den eerepenning.

Spr. vervolgde aldus : Krom, wees overtuigd, dat wij allen deelen in dit voor u zoo streelend bewijs van waardeering. Laten wij hopen dat uw gedrag op 6 Sept. jl. voor de leden der Goudsche Zwemclub een spoorslag moge zijn, om zich, wanneer zij onverhoopt voor een dergelijk geval kwamen te staan, even loffelijk te weren als gij gedaan hebt.” Spreker eindigde met een hoera voor den heer Krom, dat luide instemming vond. De heer Krom voelt zich na de rede van den heer Spruijt gedrongen iets te antwoorden. Hij stelt de tegenwoordigheid van zoovelen op prijs, die voor hem i 8 Dec. tot een onvergetelijken dag gemaakt hebben, en vertrouwt dat ieder die in zijne positie komt te verkeeren, ook rekenen mag op dezelfde sympathie die hij ondervonden heeft. Nadat de voorzitter hierop hulde gebracht had aan de Mij tot redding van drenkelingen en speciaal aan den correspondent, den heer M. Spruyt, die zich om deze medaille door den heer Krom te doen verwerven, veel moeite had getroost, sloot hij de vergadering.

IJssport.

Aanstaande Wedstrijden.

Harlingen, Kermesse d’Hiver, op zee . . 22 December. Joure, V. Gymnasten 23 »

Amsterdam (Intern. Meest, der wereldj. Januari 1891. Frankfort a/M., (Intern.) , , ’

Berlijn, , ~ Munchen, » „

-Hamburg, » (Kamp.v.Europa). 23 en 24 s > , 2S > I Februari >

Van den Secretaris van den Ned. Schaatsenrijdersbond den heer J. van Buttingha Wichers, ontvingen wij de volgende berichten: »De wedstrijden om het Meesterschap der Wereld, te Amsterdam te houden, zijn uitgesteld tot Januari.” „De Internationale hardrijderij voor H.H. liefhebbers IS door den Engelschen Schaatsenrijdersbond bepaald op Vrijdag 26 of Zaterdag 27 December.”

Velen zullen ongetwijfeld met leedwezen den heer Mr. J. van Buttingha Wichers gemist hebben op den wedstrijd te Heerenveen. De eenige reden waardoor een zoo groot ijveraar voor het schaatsenrijden kon afwezig zijn op een belangrijken wedstryd als die te Heerenveen, is natuurlijk ziekte, en werkelijk vernamen wij dat de heer van Buttingha Wichers ongesteld is. Moge een spoedig herstel hem in staat stellen, om wederom een actief aandeel in onze ijsfeesten te nemen. «VleckeJoure”,deheer Jhr. V. Vegelin van Claerbergen, heeft aan deze vereenigmg een prachtig vaandel vereerd.

De Friesche ijsclub »Thialf” te Heerenveen heeft Donoghue, den bekenden Amerikaanschen hardrijder tot eerelid benoemd. ’

Wij ontvingen van den heer J. D. Houtman een schrijuit Haniar dd. ii dezer, waarin hij ons mededeelt, dat de reis daarheen zeer voorspoedig was. De baan van de ijsclub te Hamar wordt zeer geroemdzij is 800 Meter in omtrek met goede bochten. De Noorsche schaatsen bevallen den briefschrijver goed. De heer Houtman schrijft ons verder, dat Godager dit jaar niet denkt uit te komen doch Norseng wel- zelfs denkt laatstgenoemde er aan in Amsterdam te komen. Donoghue daagt lederen rijder uit om zich met hem te meten op een baan van 5 Engelsche mijlen De heer Houtman zoude ons uit het Noorden nadere berichten toegezonden hebben, indien hij piet plotseling naar Heereveen ware geroepen.

Zaterdag gaf de Roei- en Zeilvereeniging »de Amstel” op haar fraaie met lampions verlichte baan een avondfeest hetwelk m alle deelen geslaagd mag heeten. Hoewel de baan niet groot is, valt de hoedanigheid van het ijs er van te roemen, en de talrijke seinvlaggen geven haar een vroolijk aanzien. Zeer vele leden waren gecostumeerd verschenen en Hauns kapel wist, niettegenstaande de vórst opwekkende melodiën uit de instrumenten te halen. Er werd over het algemeen goed gereden, en de opkomst van belangstellenden, ook aan den oever, was zeer groot. Maandag had op deze baan een onderlinge wedstrijd tusschen leden der club plaats.

Men schrijft ons uit Akkrum : Het is onbetwist zeker dat tot heden de snelste rijder onder de mannen op de korte baan is Klaas J. Hanje van Akkrum, en dat het naast op hem volgt Wybe de Vries van Oenkerk. Overal waar deze twee elkander treffen wordt er zwaar gereden. Vaak wordt in drie ritten de kamp eerst beslist, en dan nog met weinig verschil , doch steeds bleef Hanje overwinnaar. behaalde m alle wedstrijden waaraan hij deelnam en daaronder die van den eersten rang op de korte baan (160 M) den hoogsten prijs Den len Dec. won hij den prijs te Akkrum (ƒ 90); den loen Dec. te Groningen (ƒ 100) • den i2en Dec. te Bolsward (/ 80); den i3en te Leeuwarden (/ 130); den isen te Harlingen (f 120); den i6en te Franeker (ƒ 60). Eenmaal waagde hij zich met zijne zuster IJmkje aan een wedstrijd voor mannen en vrouwen te Joure, doch werd toen geslagen.

De IJsvereeniging «Groningen” had gepubliceerd, den i9den December een internationale hardrijderij van mannen te doen houden, doch Donderdagavond heeft het bestuur besloten haar niet te doen doorgaan. Zooals wellicht bekend zal zijn, zou op genoemde hardrijderij het «Kampioenschap van Nederland” worden .verreden, waarvoor reeds eenige jaren geleden door den «Nederlandsche Schaatsenrijdersbond” een gouden medaille was toesekend. – ®

De hardrijderij gaat niet door, tengevolge van te weinig deelname. Dit is hoofdzakelijk een gevoD van het uitschrijven der hardrijderij om het «Kampioenschap van Friesland” m Leeuwarden en bovendien van het feit dat de in Heerenveen vertoevende buitenlandsche schaatsen-