Octrooi aanvrage sinds 1 November 1916 is Openbaar gemaakt en de aanvragen in andere landen nog loopende zijn.

Uit het vorenstaande bleek reeds, dat electrisch drijven van exhausters en electrische regeling van de snelheid zeer goed en met groot succes in toepassing is te brengen.

Te Haarlem waren 3 Beale exhausters, elk met eene capaciteit van 20000 Mi< per etmaal, direct gekoppeld aan horizontale stoommachines.

De electrificatie van deze werktuigen geschiedde als volgt.

Bij eiken exhauster werd een regelbaren motor van P.K. geplaatst, welke door middel van een riem op het vliegwiel werkt; een automatische spanrol houdt de riem op de vereischte spanning. Drijfstang en excentriekstang van de machine werden afgekoppeld. De motoren zijn tusschen 560 enll2oomwen-

Gedeeltelijk diagram van 27 Aiig. 1916. Gemeente gasfabriek te Cioes.

Afb. 5.

telingen per minuut' regelbaar door middel van shuntweerstanden met regeltrappen van 50 toeren per trap, zoodat, waar de overbrenging tusschen motor en exhauster 1 —lO bedraagt, de snelheidsverandering voor de exhausters 5 omwentelingen per trap is. Dat deze regeling aan de hoogst te stellen eisch beantwoordt bewijst het diagram in afb. 4. Gelijktijdig werd een snelloopende exhauster van 50000 bijgeplaatst. De motor van 10 P.K. is regelbaar

tusschen 430 en 1035 toeren en is direct door eene tandwieloverbrenging aan den exhauster verbonden. De snelheid van den exhauster varieert tusschen 195 en ‘475 omwentelingen per minuut met sprongen’van circa 10 omwentelingen per regeltrap van den weerstand.

Heeft men zooals te Haarlem steeds meer dan een machine in bedrijf, dan is het mogelijk om de regelorganen zoodanig te stellen, dat