wel ammoniak werd gevonden in het gas, doch in het ammoniakwater was het NHg gehalte zoo gering, dat er aan verwerken op zwavel-

zuren ammoniak niet viel te denken. Een „up to to date” ingerichte sulfaatfabriek volgens „Adriaanse” was geleverd door de Dordtsche

Gasmeterfabriek, een installatie die alle lof verdient, doch daarmede kon men geen water verwerken, dat nog geen 2 O/q NH3 bevatte. Bij genomen proeven bleek de saturatorinhoud dusdanig te verslappen, dat er van zoutvorming geen sprake was.

Helaas hadden de ontwerpers het indirecte systeem gekozen in plaats het ammoniak bevattende gas direct over zwavelzuur te leiden, zooals dat reeds op enkele plaatsen in Duitschland werd toegepast.

Zoo was de toestand aan de fabriek, toen schrijver dezes werd aangezocht om de coöperatie te dienen van advies en de fabriek bedrijfsvaardig te maken. Na eenige studie van den feitelijken toestand werd de gecombineerde koeler-wasscher uitgebroken en daarvan een scrubber geconstrueerd, terwijl een Mor’sche koeler tusschen generator en scrubber werd geplaatst.

Het condensaat van den Mor’schen koeler werd door een serpentine van 2" buizen geleid, welke omspoeld werd door koud water. Een grootere ventilator werd aangekocht, welke kon voldoen aan de vereischte zuiging.

Na deze veranderingen bleek, dat vrijwel alle moeilijkheden overwonnen waren en werd ook inderdaad het in het gas geconstateerde ammoniak met een weinig verlies in het ammoniakwater terug gevonden.

Fig. 2.

(Wordt vervolgd).

60ste Algemeene Vergadering van den Deutschen Verein von Gasund Wasserfachmannern te Baden-Baden,

door W. Niermeijer, t.

Zoo werd dan schrijver dezer regels Dinsdagmorgen 23 September om 5 uur uil zijn mandje getrommeld om de reis naar Baden-Baden te beginnen.

Een oogenblik berouw, gezien het triestige weer, toen een plas water en het berouw was verdwenen.

Zevenaar: 40 minuten douane; Ellen: 65 minuten dito; Emmerik een uurtje rust voor de doorgestane vermoeienissen; het station van Oberhausen een half uurtje bewonderd en toen Essen. Hier was er tijd tot n.b. half

vijf, dus waren wij lOi uur onderweg geweest om het zoover te brengen, anders een reis van uur.

Maar nu ging het ook snel door het schoone Siegeland naar Frankfort, waar wij op tijd om half elf aankwamen.

Het nadeel dezer mooie verbinding was, dat de trein propvol was.

Treingangen waren geblokkeerd met menschen en bagage, zoodat zoowel een als ander vaak langs den koristen weg, d. w. z. door het raampje de compartimenten verliet.