kolensoort van het meerder brandstofverbruik door onvolledig verbrand. Dat is zij niet.

Ten slotte moet ik onder de aandacht van den heer N. brengen, dat bij het verstoken

van magerkolen met behulp van onderwind het optreden van onvolledig verbrande rookgassen zeker niet denkbeeldig is.

F. C. WiRTZ Cz.

MARKT- EN HANDELSBERICHTEN

De N. V. Machinefabriek „Jaffa” v/h Louis Smulders & Co. te Utrecht verzoekt ons mede te deelen, dat de heer A. C. Koppejan, w. i. vertegenwoordiger van de firma Thijssen te ’s-Gravenhage, met ingang van 1 Februari tevens zal optreden als haren algemeenen vertegenwoordiger.

België. De kolenmijnen in de Kempen beginnen een vooraanstaande plaats in te nemen in de kolenontginning. Reeds leverden zij meer dan een millioen ton steenkolen. Zeven duizend arbeiders zijn werkzaam in het Kempische kolenbekken. {Msb.)

De Engelsche kolenuitvoer heeft in 1922 64.198.384 ton bedragen tegen 24.660.552 ton in 1921. De uitvoer naar de voornaamste landen was als volgt: Frankrijk 13.579.417 (6.395.651) ton; Duitschland 8.345.606 (817.877) ton; Italië 6.341.743 (3.383.083) ton; Nederland 6.067.789 (1.787.678) ton; België 3.481.419 (618.066) ton ; Denemarken 2.866.233 (1.803.561) ton; Zweden 2.522.820 (1.232.904 ton; Argentinië 2.021.002 (887.344) ton; Egypte 1.743.643 (1.017.748) ton; Spanje 1.711.021 (1.021.472) ton; Noorwegen 1.566.969 (694.416 ton. [N.R.Ct.)

De Duitsche kolenleveranties aan Holland. (21 Jan.) Een onzer Duitsche correspondenten schrijft ons: Bij navraag bij de directies der kolenmijnen is gebleken, dat van een stopzetting van de volgens contract aan Nederland te leveren hoeveelheid steenkolen geen sprake is. Deze leveranties omvatten een varieerend Quantum van 80—90.000 ton per maand, waarvan de verzending per spoor geschiedt. De kolen-leveranties kunnen niet in beslag genomen worden, daar de Duitsch-Hollandsche overeenkomst door de Commissie van Herstel is goedgekeurd. De leveranties zullen, evenals vroeger regelmatig plaats vinden.

{Tel.)

Huil, 20 Jan. De vraag uit Duitschland naar Engelsche kolen. De navraag uit Duitschland naar Yorkshire-kolen duurt voort. Benige orders voor twintig-, dertig- en veertigduizend ton zullen in Januari en Februari worden verscheept. De exporteurs verwachten, dat er de volgende week groote contracten zullen worden afgesloten. Zij dringen er op aan dat het geld in ponden sterling op Londensche of Nederlandsche banken zal worden gedeponeerd.

{Alg. Hbld.)

Londen, 21 Januari. De bestellingen in Engeland. In Engeland worden op het oogenblik, zooals gemeld, een groot aantal orders uit Duitschland ontvangen voor levering van kolen. Voornamelijk betreffen zij kolen uit orkshire. Er is een aantal aanvragen voor 20.000, 30.000 en 40.000 ton, te verschepen gedurende de laatste dagen van deze maand en in Februari. Voor een bepaalde soort kolen uit Zuid-Yorkshire is de vraag zoo groot, dat reeds een aanzienlijke prijsstijging van de export-kolen heeft plaats gehad. Zij werden Zaterdag genoteerd op 26/6 tot 29/6. De ligging van de havens Huil, Grimsby en Goole ten opzichte van de Duitsche havens Hamburg, Bremen en Emden en het feit, dat de Humber het kolenexportcentrum voor Duitschland is, leidt tot de verwachting, dat op zeer groote schaal zaken zullen worden gedaan. De exporteurs te Huil verwachten, dat zij binnen een week groote contracten zullen afsluiten.

Gemeld wordt, dat de Engelsche exporteurs over het algemeen er op aandringen, dat het geld voor deze kolen in sterling gedeponeerd zal worden bij Engelsche banken te Londen of bij Nederlandsche banken. De gecompliceerdheid van de financieele regeling is oorzaak van tijdelijke vertraging in de afsluiting der contracten.

De vrachtprijs per ton kolen van Huil naar