Van de N. V. van den Berg & Co., metaalhandel Amsterdam ontvingen wij een keurig uitgevoerde, rijk geïllustreerde beschrijvende catalogus van sanitaire artikelen, waarin een afzonderlijk hoofdstuk gewijd is aan automatische drukgeysers.

Een ontploffing.

lemand te Burton-on-Trent streek een lucifer af tegen een trampaal, waarop onmiddellijk een ontploffing weerklonk en het bovenstuk van den paal voor zijn voeten neerviel. Bij onderzoek bleek, dat een electrische draad contact gemaakt had, waardoor een gaspijp doorgesmolten was en het gas in den trampaal was gevloeid. Dat gas was door het afstrijken van de lucifer ontploft. Terzelfdertijd streek in een naburig huis een kind een lucifer af in de buurt van een gaskachel. Ook hier volgde een ontploffing, waardoor de ruiten van het huis sprongen. Het kind kwam met den schrik vrij.

{N.Rotterd. Crt.)

Een van onze lezers, die ons bovenstaand berichtje toezond schrijft ons naar aanleiding daarvan het volgende:

Naar aanleiding van bovenstaand berichtje maak ik U even attent op een analoog geval te Arnhem ± 1917, iets gecompliceerder

dat zich aldus heeft afgespeeld: Een winkelier in de Korte Jansstraat (als ik mij wel herinner) klaagt over de zeer sterke gaslucht in z’n kelder, ’t Feit kon niet ontkent worden, papiertjes met palladium chloorzuur bevestigen ’t, ’n lek wordt niet gevonden, ook niet na herhaalde klacht en herhaald onderzoek door den fitter. Een derde onderzoek wijst ten slotte uit dat ’t gas langs den service langzaam in kleine hoeveelheden binnenstroomt. Bij opbreken der asphaltbestrating blijkt de service doorgebrand op de plaats waar zij gekruisd wordt door een ondergrondsche electrische leiding.

Nader onderzoek leerde dat eenige weken te voren een auto plotseling voor een voetganger uitwijkend een electrische lantaarnpaal die zich op ± 75 Meter van den bedoelden winkel bevond – aangereden heeft, waardoor de paal omgestort is en op de bovengrondsclfe tramleiding (toen meen ik 440 of 660 Volt) gevallen is. De lichtleiding is toen op een of andere wijze voor een oogenblik op hoogere spanning gekomen en op eenigen afstand bij den winkel doorgebrand, indirect veroorzaakte een dwalende auto op vrij grooten afstand ’n gaslek. De klacht dateerde van enkele dagen na 't malheur. Herinner ik mij wel dan zond ik de doorgebrande service naar 't Veiligheidsmuseum te Amsterdam.

Ir. W. M. C.

VRAGENRUBRIEK.

De leden kunnen van deze rubriek gebruik maken voor het stellen van vragen. Eventueele antwoorden worden zoo mogelijk in het eerstvolgende nummer van „Het Gas” opgenomen.

Is de geografische ligging, en mogelijk de hiermee verband houdende leer der luchtkracht, van Engeland ten opzichte van Duitschland de reden, dat dit land vrijwel uitsluitend straalkachels en Duitschland meerendeels kachels met reflecteur en circulatie op de markt brengt.

Ik bedoel, kan de luchtdruk in genoemde landen van invloed zijn op de stijgkracht der verbrandingsproducten ?

Daar de stijgkracht eene beweegkracht moet leveren, noodig voor het afvoeren der verbrandingsproducten en deze stijgkracht deels verband houdt met de temperatuur, resp. cal.waarde van dat gas, vul ik hierbij aan;

dat de fabrikanten van gasapparaten in Engeland deze bouwen voor gas, van 500 B.Th.U. p. cub. ft. of rond 4400 Cal. oer M*.

De luchtdruk heeft zeker niets te maken met de toepassing van straalkachels in Engeland, trouwens hoe denkt vrager zich dit verschil eigenlijk en waarom zou dit verschillen ?

De stijgkracht hangt af van de temperatuul der rookgassen in den schoorsteen. Deze heeft niets te maken met de calorische waarde van het gas, doch wordt vooral door de luchtovermaat en afkoeling vóór het intreden ia den schoorsteen bepaald. Het is toch een bekend feit, dat gas van lagere cal.waarde zelfs een hoogere vlamtemperatuur kan hebben dan gas van hooger warmtegevend vermogen. Hetgeen de geachte vrager dan ook als slot er bij aanvult is even onduidelijk als P de vraag zelve. * L

B. c B.