een dergelijke kipbare inrichting bij een middelmatig bedrijf 8 tot 10 wagens worden gelost, terwijl dit getal tot 15 a 20 kon worden opgevoerd bij sterk opgevoerd bedrijf. Door de Demag worden hieromtrent de volgende cijfers gegeven:

van 45° gedraaid is. De beide drukstempels 6 gemaakt van een ij2;erconstructie en worden door bijzondere rollen voortbewogen. Over het vermogen van deze kipinrichtingen worden door Demag de volgende opgaven verstrekt:

middelm. volbelast , , ■ , . bedrijf bedrijf Omhoogkippen en terugkippen van het platform ±4 min. 4- 1 8 min.

Krachtverbruik voor een kipbeweging (hoogheffen en weer terugkippen met 20 tons wagen) ±0,7 K.W.U. ± 0,7 K.W.U.

Wanneer de bunkerinrichting niet binnen de rails, maar zijdeling aangebracht is, dan is het inhouwen van een draaischijf noodig, die ook het voordeel heeft, dat de wagen op de juiste wijze gedraaid kan worden, wanneer het huisje voor de reminrichting aan den voorkant op de kipbare platform aankomt. De draaischijf wordt door een afzonderlijke motor 6 in beweging gebracht, door middel van een aandrijfinrichting 7, die onmiddellijk aan de draaischijf is verbonden. Bij het met de hand afsluiten van de draaischijf wordt de motor stroomloos gemaakt. De kipbare inrichtingen met draaischijf zijn natuurlijk duurder in aanleg dan die zonder. j

De bediening van de geheele kipper heeft plaats vanuit een in de nabijheid gebouwd bedieningshuisje; voor het inen uitschakelen zijn bijzondere hefboomen aangebracht. Een geheele wenteling van de draaischijf duurt 40 sec. Zoodra de kipinrichting in haar hoogsten stand staat, wordt de stroom uitgeschakeld. Tevens wordt er voor gezorgd dat bij het weer terugkippen het platform zacht in zijn horizontalen stand terugkomt door een aangebrachte inrichting om den stroom uit te schakelen.

Bespreking van fig. 2 de dubbelkipper.

Kippen naar twee kanten binnen de rails is met de dubbelkipper volgens Fig. 2 alleen rnogelijk. In den toestand van rust ligt het kipbare platform 1 in de beide lagers I en II die ieder voor zich door een draaiafsluitinrichting 3 afgesloten kunnen worden al naardat de wagen naar rechts of naar links omhoog zal worden gedraaid. Bij het loopen van de wagen op het kipbare platform 1 grijpen vangarmen 2 van links of van rechts, al naardat de wagen wordt gedraaid, onder de vooras en houden de wagen vast. Dan wordt een van de assen waar de wagen om draaien zal verzegeld en de motor 3 ingeschakeld die met krachtoverbrengingsinrichtingen en Gallesche ketting 4 over rollen 5 de stempel 6 omhoogdrukken, totdat het platform over een hoek

Tijd voor het omhoog- 4 min en terugkippen .... Sterkte van den motor 26 P.K.

Fig. 2.

Krachtverbruik ±O,B K.W.U. voor een 20 tons-wagen.

Bij dit soort van kipinrichtingen zijn aan beide zijden twee putten aangebracht die voor bunker dienen en nog een aparte ruimte voor de stempelbeweging 6 met aandrijfinrichting.

Bespreking van Fig. 3 de slingerkipper.

ben dergelijke kipbare inrichting is aan te bevelen, wanneer binnen de rails maar één bunker gemaakt kan worden en wanneer de wagen naar beide jijden kipbaar moet kunnen zijn. Het kipbare platform 1 rust op de raderen 2 en is door middel van de hangstijlen 3 en de beide pennen 4 van het uit profielijzer gebouwde gestel naar beide kanten te zwenken. De motor 6 van den wagenkipper (met een draagvermogen van 30 ton) wordt aangezet door middel van de aanzetinrichting 7, die zich bevindt in een klein bijgebouwd bedieningshuisje. Deze motor drijft door middel van twee overbrengingsinrichtingen met recht kamwiel twee paar conische wielen 8 en deze