BRIEVEN AAN EEN Stewardess

van A. VIRULY

Beste reisgezellin,

hartelijke groeten uit Bromley. Dat is de naam, dien ik net op een station zie staan. Het is een nauwelijks verlicht station, waarop ze elkaar allerlei dingen toeroepen in een soort Engelssch, dat bij mij op school niet onderwezen werd er slaan portieren, roode en groene lichten schuiven voorbij: we zijn weer onderweg. De avond is koud en dampig; de trein stoot; Londen Victoriastation ligt achter den rug van mijn vooruitrijdenden marconist en ik rijd achteruit naar Sheerness. Drie Engelschen hebben ons gezegd, waar we over moeten stappen, maar we hebben het niet kunnen verstaan. Kome, wat er van komt!

Als we in Sheerness zijn, zullen we daar overnachten en morgenochtend met een taxi naar het militaire vliegveld Eastchurch doorrijden, waar de Toekan op me staat te wachten, die daar op één motor is komen binnenvallen, maar nu een nieuwe Cyclone heeft gekregen en naar Croydon moet worden gevlogen. Van Eastchurch tot Croydon is ’t anders 14 minuten; jij bent daar altijd al bezig met afrekenen met de passagiers. Maar op dezen guren avond is ’t twee uur met den trein en dan zullen we nog maar in Sheerness wezen. Ik voel, dat ik verdien getroost te worden, hoewel ik dezen brief eigenlijk juist begon, om jou te troosten, omdat je gezakt bent voor het stewardessenexamen. Wat zielig toch! En in het bijzonder zoo droevig, dat alle anderen ook gezakt zijn! Wie om zóó iets nog kan glimlachen, moet een bruut heeten. Mij persoonlijk heeft de tijding van dien examenuitslag veel doen verouderen. Óók uit medegevoel met jou en de andere meisjes, maar dat toch niet in de eerste plaats. Want ik weet niet, of je er je wel rekenschap van gegeven hebt, dat deze débacle, zwaar als die jullie persoonlijk moge treffen, in de eerste plaats bedroevend is voor den Minister van Onderwijs en den stand der Nederlandsche cultuur in het bijzonder. Hoe moeten deze vreezen, door de K.L.M. ter verantwoording geroepen te worden!

Vanwege dezen Minister en mt naam van deze cultuur zijn aan jullie een keur van diploma’s uitgereikt, die onze Vliegmaatschappij dan tenslotte na rijp beraad en ampele selectie er in een blijkbaar naïef en goedgeloovig moment toe gebracht hebben om jullie in opleiding te nemen. De K.L.M. heeft zich in de handen gewreven, toen het onzen ronselaars gelukt was om jou en de jouwen te vangen. Eindexamen middelbare scholen met grondige kennis van Latijn, Grieksch, beschrijvende meetkunde, staatsinrichting en de geschiedenis van Babylonië en Egypte waren ons daarmee in den schoot gevallen en niet alleen, dat we zoodoende een werkbasis voor een opleiding tot stewardess verkregen hadden, als wij noodzakelijk hadden geacht neen: zelfs universitaire graden, verpleegstersdiploma’s en garanties van artistiek kunnen, hadden we nog op den koop toe! Het was, of het geheele Nederlandsche Onderwijs ons zeide: ~Hier, neem ze! Julhe vragen véél van jullie personeel en men moge meenen, dat voor gastvrouwe aan menig Europeesch Hof minder vereischt wordt, dan voor gastvrouwe in zoo’n Douglas van jullie maar na twaalf en meer jaren van zulk een vooropleiding heb ik toch vertrouwen in het resultaat”. Ontroerd is de K.L.M, met de opleiding begonnen. Helaas : allemaal zijn jullie gezakt! Het zal mij verbazen, indien de Minister van Onderwijs zich in de eerste jaren nog op Schiphol zal laten zien. Als cultureele natie zijn we geblameerd, dat is zeker

en menige passagier zal in den vervolge zijn kopje bouillon met argwaan bezien.

Voort sukkelt de trein. We passeerden nu Chatham. Het regent buiten de trein rommelt als een spooktrein. Ik zou wel wat met mijn marconist willen maar durf hem niet te storen, want hij zit voor een examen en zit driik in het schaarsche coupélicht kennis van het kompas te vossen, hoewel hij er van overtuigd is, een klap met de cockpitbijl te zullen krijgen, als hij zich met dat instrument in de praktijk ooit te zal bemoeien. Ach ja dat is ook al een drama! Deze marconist voer vele jaren op zee en deed toen examen voor luchtvaarttelegrafist. Hij slaagde, begon mee te vliegen, maar een paar jaar later kwam er een nieuwe staatsregeling. Hij deed toen wéér examen voor luchtvaarttelegrafist en vloog verder. Nu is hij één van onze cracks een van die radioknapen, die twintig en meer Indiëreizen maakten; vaders van huisgezinnen, mannen met baarden, ridders in de orde van Oranje-Nassau, uit hoofde hunner verdiensten in de luchtvaarttelegrafie en er is een nieuwe staatsregeling gekomen, en ze moeten wéér examen doen voor luchtvaart-telegrafist. Niemand heeft vrijstelling gekregen.

Met ongeveinsden schrik wacht ik op den uitslag, want stel je voor, dat ze net als jullie óók allemaal zakken, wat geenszins uitgesloten is. ledereen zou onze nationale luchtvaart allengs gaan beschouwen als een veredeld soort arbeidsverschaffing aan onvolwaardigen. ~Of het nóóit ophoudt!” zegt mijn overbuurman verbitterd, en kijkt triestig over de foto van zijn kinderen, die bij kompasleer § 54 in het boek ligt. ~Jawel we zijn er net” kan ik troosten, want er loopen nu buiten kerels, die ~Sheerness!” roepen. Hoe zou het er uitzien van dichtbij?” Ik heb er altijd 3 mijl omheen moeten vliegen, vanwege de spiormage. Dag reisgezellin! Als jullie herexamen gaan doen, hoop ik in de commissie te zitten. Ik heb groote plarmen:

a. Teeken uit het hoofd een graphiek van de winter-dienstregeling op alg. erkende Christ. feest- en marktdagen van het Braziliaansche spoorwegnet, waarover de koffie wordt vervoerd, die in de F-22 vliegtuigen wordt geserveerd.

b. Schenkt men deze ook in de DG-2 vliegtuigen en zoo neen, hoeveel cafeïne bevat zij? Zoo ja, waarom dan niet? c. Hoe beduidt ge aan een blinden negerpassagier uit Zuid-Libye in een avondvliegtuig met cabinelichtstoring, dat de machine Hannover passeert, wanneer het nieuwe maan, en de passagier doofstom is? d. Teeken het bovenaanzicht en een dwarsdoorsnede op schaal 1:12,3 van de tien oudste gezagvoerders der Deutsche Luft Hansa, hoe heet de burgemeester van Bushir en met ✓ welken titel spreekt ge bij kunstlicht een Maharadja » jf van Hyderabad aan, warmeer er een r in de maand is ?

Ik stel me er veel van voor.

Cheerio so long dus —.

Grootinquisiteur.

LINNEN BANDEN voor den TWEEDEN JAARGANG van 37758, ten name J . _ Uitgevers- en Drukkersbedrijf \ \ J J. A. BOOM – HAARLEM Gedempte Oudegracht 144 Zijn Bestelt nog heden! verkrijgbaar a I I.OU per stuk