uil Frankrijk, terwijl de vereerde Moeder zelf de werkzaamheden regelde.

De verhevenheid van deze uitverkoren ziel, en de hooge trap harer deugden werden overal allengs gekend, ondanks hare onmiskenbare nederigheid.

In 1880 (?)* vroeg de nieuwe Bisschop van Kumbalonam haar keer op keer twee gestichten te vestigen naar het model van die van Nagpore in zijne bisschoppelijke stad en op de kust van Tranquebar.

In 1903 verzochten hare Algemeene Overste aan Moeder Maria Gertrudis de Missie van China te bezoeken en er door haar invloed het slag van Apostolisch leven te ontwikkelen, reeds sedert jaren beoefend door de Zusters van Indië. De moedige ijveraarster voor de Goddelijke belangen, reeds ondermijnd door een ongeneeslijke kwaal, schrikle niet terug voor zulke reis. Zij bereikte Canton en offerde er zich geheel op gedurende drie maanden.

Nauwelijks in Indië teru?, had zij de smart Nagpore, hare bevoorrechte stichting geteisterd te zien door eene schrikkelijke pest. De zielenijver had de overhand op al de menschelijke overwegingen; zij zond hare dochters onder de hoede der Voorzienigheid naar alle verpeste huizen. Honderden en honderden stervenden werden herboren voor het eeuwige leven. Zij die deze roerende tafereelen gezien hebben , zullen nooit vergeten de ongehoorde werkingen der barmhartigheid van Jesus’ Hart in de zielen, die tot dan toe slaven des duivels waren en ook niet de treffende hulpmiddelen der gratie om ze te winnen.

Na de uiterste vermoeienissen van dit[ apostolaat moest men zichij.'hezigi'houden metjjeen daagsche armoede.

(*) 1880? Het staat er zoo, doch het is blijkbaar foutief. (Vertaler.)