zonderen ; deze immers vervaardigen meesterstukken van borduurwerk.

In de christengemeenten is de opvoeding even zoo verschillend als het lot der kinderen. De Bisschep heeft bevelen uitgevaardigd, om de welvoegehjkheid en de goedje orde te handhaven... Men spoort vaders en moeders in de kerk en in hun huizen aan, om ons hierin ter zijde te staan ; zij worden gestraft, indien zij hunne kinderen niet ter schole zenden. Gij zoudt, met hunne lessen eens bij te wonen, een aangenaam uurtje hebben; maar uw gehoor zou niet al te teeder moeten zijn, daar allen hier om hun les op te zeggen, verbazend schreeuwen kunnen. Deze zeggen de letters evenals een Litanie op; gene spellen reeds, hier zingt er een een hoofdstuk uit zijn Catechismus, daar weer een ander. Het gewoel vermindert eerst een weinig als de meer gevorderden beginnen te schrijven, niet op papier, want dat zou ons voor al dit kleine volk te gronde helpen, maar op bladeren van den banaanboom. M^elnu! wat dunkt u, terwijl gij daar die kinderen op hunne hurken voor den meester, een ouden scholier van het Seminarie, of voor een goede non ziet zitten ?.. Noch de eene noch de andere schertsen : de roede die naast hem staat, speelt goed haar rol bij de onoplettenden, onbezonnen en stijfhoofdigen. Deze nog zoo jonge kinderen, die welbeminden van ons hart, hebben daar nauwlijks acht dagen doorgebracht, of hebben meer kennissen, dat wil zeggen, ware en nuttige kennissen verkregen dan Z. M. de Koning van Siam, die niet aan onzen groeten God ook niet aan de hel en het laatste einde van den mensch durft gelooven en die niet weet waarom hij zelf geschapen en op de wereld gezonden is.

Daar wij over de scholen onzer Missie spreken, zal niemand voorzeker de tijdigheid eener klacht ongegrond vinden. Toen de koning de Engelschen in groeten getale in zijne sta-