en voor alles een vroom en onberispelijk mensch. Zijn zielenijver kende slechts één verlangen: aan zijn landgenooten eigen geluk mede te deelen. Tot dat doel gaf hij sedert 1894 in t Engelsch een maandblad uit: „Sophia”, en behandelde daar de diepste philosophische en theologische waarheden op heldere aantrekkelijke manier. Steeds streefde hij er naar de Katholieke dogma s voor te stellen volgens Indische denkwijzen. Met succes verdedigde hij de Katholieke leer tegen het Protestantisme, tegen de Brahma- en Arya Samadsch, tegen de Theosophie en de verschillende Hindoeïstische sekten. Ook andere zuiver wetenschappelijke artikels gaf hij uit, die luiden bijval vonden in Indische philosophische bladen.

De Missie-overheid van Bombay had terstond begrepen, welk een te waardeeren voorvechter zij in den bekeerling had gewonnen. P. Hegglin, Sanskrit-professor en goed kenner van de Indische literatuur, was reeds in 1893 naar Sind gezonden, en hield te samen met Brahmabandaw voordrachten te Karatschi en Haiderabad. Later schreef hij ook artikelen voor „Sophia”. Op één der voordrachten van Brahmabandaw, nl. te Lahore, trad Dayanand, de stichter van de Arya Samadsch, met hem in debat.

De ijverige apostel had reeds lang een plan overwogen van een missie-middelpunt, waar de missionarissen als „sannyasi” (Indische asceten) zouden leven, zich zouden toeleggen op studie, en lezingen houden. Zelf deed Brahmabandaw den eersten stap in deze richting in December 1894. Met goedvinden van de Kerkelijke overheid nam hij het gele gewaad der sannyasi aan, ging voortaan barrevoets, at slechts plantaardig voedsel en dronk slechts water. Ook veranderde hij nu naar Indische gewoonte zijn naam, die vroeger Vandyadschi luidde, in Brahmabandaw, d.i. Theophilus.

Het optreden van Brahmabandaw wekte natuurlijk reactie in het kamp der tegenstanders, vooral toen er eenige opzienbarende bekeeringen plaats vonden. Brahmabandaw had nl. eenige ontwikkelde mannen uit de Amilkaste, die minder kastevooroordeelen hadden en niets van den godendienst wilden weten, voor het Katholiek Geloof gewonnen. Sommigen waren juist als hij Brahmo en Anglicaan geweest.