EERSTELINGEN TE AMBARAWA!

DOOR JAC. SCHOTS S.J.

Bmbarawa, de aloude parochie, waar mannen als P. de Bruin, P. van Meurs, P. Laane, om alleen de overledenen te noemen, hebben gearbeid, Ambarawa heeft zijn eerste Katholieke Javanen. Ik bedoel natuurlijk niet zijn eerste Katholieke leerlingen, die waren er geleden bij de oprichting der Normaalschool al (zie blz. 290, 293 en 295), maar zijn eerste Katholieke echte .moerasbewoners of Ambarawanen. j..

Nu moogtu. na dit gelezen te hebben, niet met verwondering’‘ uitroepen: „nu pas!” Immers, de mannen, die hier aan den arbeid zijn geweest, die hun krachten hebben besteed en uitgeput aan het welzijn hunner toevertrouwde zielen, ze hadden een parochie te bereizen, die twee residenties omvatte, waarbij steden als Soerakarta en Salatiga. Als dus de pastoor in zijn arm pastorietje een, hoogstens twee weken had doorgebracht, dan moest hij zijn reiskoffer weer in gereedheid brengen en op stap gaan naar elders, weer rondtrekken om zijn vèr-verspreid wonende parochianen m de gelegenheid te stellen hun godsdienstplichten na te komen; de H. Mis werd dan gelezen in een Landraad-zaal, in een gebouw op eene onderneming, of in de gaanderi, van een Indisch hotel. Hoe zou hij, zelfs met de noodige Javaansche kennis begaafd, er aan denken kunnen een bekeeringswerk aan te vatten, dat toch telkens onderbroken moest worden?

Maar het tijdvak der altijd-reizende missionarissen begint op