terie zeer sympathiek gestemd voor den vliegtocht Nederland-Indië, wegens de bezuinigingsmaatregelen kon aan rechtstreekschen geldelijken steun niet meer gedacht worden. Wel zouden van Gouvernementswege de vliegvelden in Indië in orde gebracht worden. Geen wonder dan ook, dat toen Luitenant Koppen opnieuw plannen maakte voor een vlucht naar Java, en bleek, dat de heer Van der Hoop hem juist voor was, de eerste zijn plan uitstelde, daar twee vluchten zoowat tegelijkertijd ondernomen, elkaar moesten benadeelen. Toch zou het nog tot October 1924 duren, voordat

de eerste vlucht

plaats had. Te lang zou het zijn hier stuk voor stuk al de moeilijkheden [te beschrijven die men te overwinnen had. Al was het benoodigde geld voor den tocht bijeengebracht, hoeveel voorbereidingen moesten er nog niet getroffen worden. Men had nauwkeurig na te gaan den regenval, de windrichting en windsterkte en het klimaat van de landen, waarover de tocht zou moeten gaan. Men had rekening te houden met den toestand der vliegvelden, waarvan er sommige gedurende de regenmaanden als landingsplaats onbruikbaar zouden zijn. Op de tusschenstations zou benzine en olie aanwezig moeten zijn, enz. enz.

Doch al die moeilijkheden werden overwonnen en den 30sten September 1924 ’s avonds stond de H-NACC gereed om den volgenden dag naar de Oost te vertrekken.

Als tweede bestuurder ging met den heer Van der Hoop mee de heer van Poelman en als mécanicien P. A. v. d. Broeke. Op dezen eersten tocht werd ook meegenomen 5 K.G. post tegen een luchtrecht van f 2,50 per briefkaart en £lo, per brief. Voor de route van dezen tocht, die in hoofdzaak ') overeenkwam met de tegenwoordige, verwijzen wij naar het kaartje op blz. 205. Men herinnert zich nog wel, hoe deze tocht eerst voorspoedig begonnen, na enkele dagen een maand werd stopgezet in Philippopel, wegens een ongelukkige nood-

’) In hoofdzaak: want vergelijkt men dit kaartje met de kaart van Van der Hoop, dan valt niet alleen op een verschil in het aantal tusschenstations doch ook een wijziging der route Karachi—Calcutta.