schreven als eene der besten. Hij genoot dan ook het I vertrouwen bij geneesheeren en het publiek in ruime mate I en mogt zich voortdurend verblijden, dat zijne pogingen I om de eer van zijnen stand op te houden en den zijnen een I eerlijk bestaan te verschaffen niet onbeloond bleven. Wel I moest hij alle krachten van ligchaam en geest inspannen, om I de groote flnantiële bezwaren, die hem door de overname van de I apotheek van Dr. de Vrij drukten, te boven te komen,! doch hij deed dit op eene wijze, die ieders bewondering I wekte. "Wars van alle bedrijf, vreemd aan de waardige uit- I oefening der Pharmacie , en welken zijweg men helaas zoo I velen onzer kunstbroeders ziet inslaan , dikwijls daartoe ge. I drongen door de behoefte , om in het onderhoud der hunnen I te voorzien, doch die dan ook zeker niet kunnen doortrokken I zijn met den zuurdesem der wetenschap, die aan hare echte I beoefenaars nog wel andere bronnen heeft aan te wijzen; I die ook geldelijk voordeel aanbrengen , woekerde N ortierl den tijd uit, om door het ondernemen van scheikundige I onderzoekingen, vooral op het gebied der Nijverheid, of het I geven van privaat-onderwijs, den zijnen nuttig te zijn en I zich zelven daarbij op de hoogte der wetenschap te houden. I Het is bijna ongeloofelijk , dat hij , van het oogenblik af, I dat hij zelfstandig apotheker werd, tot aan zijn’ dood toe, I aan niet minder dan 20 apothekers en 21 droogisten grondig I onderwijs verschafte , aan jongelieden die of geheel onder I zijne dagelijksche leiding en tevens aan de G-eneeskundige School verkeerden en later met grooten lof tot apothekers bevorderd werden, of die tot het doen van her-examen eenigen tijd zijn onderwijs genoten, of aan aanstaande droogisten die uitsluitend door hem gevormd werden. Bovendien gaf hij dit onderrigt nog aan zeer velen, die zich, hetzij aan het fabriekwezen, de essayeerkunst of andere industriële vakken wenschten toe te wijden. Nog op zijn laatste ziekbed, dat weldra zijn sterfbed werd, beproefde hij in kalme oogenblikken , hoewel met inspanning, zijne , eenigen tijd gestaakte lessen te hervatten. En dit onderwijs werd door hem op zulk eene duidelijke, bevattelijke en degelijke wijze

101