Voor luchtfotografie en fotografie in het gebergte heeft panchromatisch materiaal het voordeel, dat men bij gebruik vaneen tamelijk donker geelfilter, dat op dit materiaal weinig vertraagt, den blauwkleurigen mist als het ware kan uitschakelen en ook op dagen waarop het „zicht” niet bijzonder goed is, nog heldere foto’s maken kan. Dank zij gebruik van dit materiaal kon de Handelsblad correspondent ook eenige buitengewoon geslaagde luchtfoto’s laten zien, waarvan vooral een opname boven de Delfsche Poort te Rotterdam zeer goed was.

Elders in dit nummer vertelt de heer Hi 11 esu m van zijn ervaringen inde lucht en zijn foto’s zullen bij nadere beschouwing bijzonder leerzaam blijken te zijn. In het bovengedeelte toch zijn ze volkomen scherp, doch onderaan zijn ze even onscherp en bewogen. De sluitersnelheid stond blijkbaar juist op de critieke grens en was voldoende voor onderwerpen op grooten afstand, doch onvoldoende voor onderwerpen op korten afstand.

Hieruit moge geleerd worden, dat als men gaat vliegen, het goed is zijn opnamen te maken op niet al te geringe hoogte van de aarde, liefst met flinke sluitersnelheid, omdat de aeroplaan gewoonlijk nogal een flink vaartje heeft. Daar men meestal voldoende licht heeft en bij instelling op oneindig niet behoeft te diafragmeeren, kan men gevoegelijk een donker geelfilter gebruiken en toch snelle momentopnamen maken, die, als ze goed behandeld zijn, zuiver scherpe beelden en voldoende contrast zullen vertoonen.

EEN DALLMEYER-LENS MET EEN LICHTSTERKTE F : 0.99. H

Wij leven ineen tijd van wonderen: de aeroplaan, de Zeppelin, de radio en onze mooie fotografie zelf, zijn evenveel wonderen, geboren of tot ontwikkeling gekomen inden tijd, waarin wij leven. Op ieder dezer gebieden verschijnen er telkens weer nieuwe wonderen en daartoe mag zeker wel gerekend worden de nieuwe lens van de firma Da 11 mey er met de enorme lichtsterkte van 1 :0.99. Gevoegelijk kan men de lichtsterkte afronden op F : 1 en dan is het toch geweldig genoeg, zeker als we bedenken, dat we vroeger zeer tevreden waren met een lens F: 8, terwijl daarna een F : 6,3 een belangrijke gebeurtenis was en daarna F : 4,5 een groote verbetering werd, terwijl daarna weer langzamerhand volgden F : 2,3, toen F : 1,5 en nu F : 1. Maarde gewone fotografen hebben aan zulk een lichtsterkte geen behoefte en voor onze grootere formaten zou de uiterst geringe dieptescherpte, daaraan verbonden, zeer lastig zijn. Anders is het echter met de cinematografie, waarvoor trouwens deze nieuwe Dallmeyer-lens bestemd is. Voor dat gebied is de nieuwe, zéér hooge lichtsterkte een groote aanwinst, omdat men onder uiterst ongunstige lichtomstandigheden en zelfs bij kunstlicht, kino-opnamen zal kunnen maken. Men vraagt zich af wat zal nu het volgende wonder zijn op het gebied der optiek? Is met deze lens de uiterste grens bereikt? Amateur cinéasten zullen zeker bij hun handelaar wel eens nadere inlichtingen over deze Da 11 mey er-

lens vragen.

HOLL. SUCCESSEN IN DEN VREEMDE. H

Talrijke successen kunnen hier weer vermeld worden. Inde eerste plaatste Göteborg, van welke tentoonstelling wij een prachtigen catalogus ontvingen ineen omvang vaneen 160 pagina’s. Het aantal geplaatste werken blijkt 523 te zijn. Wij kunnen de volgende Hollanders, alle Focuslezers, vermelden. H. Berssenbrugge, Den Haag (3); Jac. de Boer, Den Helder (2); Mevr. E. Hooyer-Dubois, Velp (1); P. Sa af Jr„ Zaandam (2); C. J. J. Schaepman, Zwolle (2); E. J. G. Schermerhorn, Bandoeng (1); G. Elink Schuurman, Velp (2); C. Verschuur, Bussum (3); J. Voorzanger, Amsterdam (3): Frans Zieg 1 er, Den Haag (1). Verder vinden we nog een zeer fraaie illustratie naar een damesportret door Jan deMeiere, woonplaats Stockholm. Dit is een Hollandsche naam en vroeger was er ook te Amsterdam een fotograaf van dien naam. Weet misschien iemand of dit de zelfde is, en kan hij ons een nader adres opgeven ? Tevens kan vermeld worden, dat in Juni 1930 te Stockholm een groote Kunstnijverheidstentoonstelling wordt gehouden. Het ligt inde bedoeling de thans te Göteborg geëxposeerde foto’s ook daar ten toon te stellen, ineen afzonderlijke afdeeling. Deze tentoonstelling zal een officieel karakter dragen en wordt gehouden in het Nordiska Museet te Stockholm.

Inzenders voor de tentoonstelling te Göteborg is toestemming verzocht tot overbrenging van hun inzendingen naar Stockholm. Inden catalogus der tentoonstelling van de Scottish Society of Photographic Art, te Edinburgh gehouden, vinden we onder een totaal van 112 werken, de volgende Hollandsche namen. J. van der Pan t, Vancouver; Kwa Soen An te Djocjacarta en C. J. J. Schaepman te Zwolle. In 4en catologus van den Irish Salon of Photography, te Dublin gehouden, vinden wij onder een zeer groot aantal inzendingen in verschillende klassen, de volgende Hollanders met de achter hun namen vermelde aantallen. H. Berssenbrugge, Den Haag (2); A. S. Weinberg, Groningen (4); A. Berlijn, Antwerpen (3); J. H. Dijkhout, Deventer (4); H. C. Weisz, Amsterdam (4): G. Elink Schuurman, Velp (3); C. J. J. Schaepman, Zwolle (4); E. Bor ren berg en, Antwerpen (4); Johan Helders, Ottowa (4). Ook daar ontmoeten weden naam Jan de Meier e met 5 en tenslotte F. Zieg 1 er, Den Haag, met 4 werken. Tenslotte nog de Canadian National Exhibition te Toronto, waar schilderijen, etsen en kunstfoto's tezamen worden geëxposeerd. Bijzondere vermelding verdient het feit, dat onze landgenoot Joh. Helders, Ottowa, lid was van de toelatingsjury. Verder vinden wijde volgende namen wederom met het aantal geplaatste werken. E. Borrenbergen, Antwerpen (3): J. H. Dijkhout, Deventer (1); Mevrouw E. Hooyer-Dubois,, Velp (1) (gereproduceerd inden catalogus); Joh. Helders, Ottowa (4); A. Lemmen s, Antwerpen (1); C. J. J. Schaepman, Zwolle (1); G. Elink Schuurman, Velp (2); C. Ülrich, Rotterdam (1); J. van der Pant, Vancouver (4); Jan Zeegers, Amsterdam (\) en Fr. Zieg 1 er,

Den Haag (4).