Dat kan echter de voren geschetste critici niet behagen en zij roeren dus de trom en steken de loftrompet der „Star”.

Kunstcriticus, kunstcriticus, kastijdt gij U zelve wel voor gij er toe overgaat anderen te kastijden? Is het brein U helder, hebt ge de oogen goed uitgewreven, weet ge wat ge wilt als ge een tentoonstellingszaal betreedt? Een hoog ambt is, zonder dat het bepaald zoo gewild werd in E)w handen gelegd. Tracht U tot dat ambt op te werken. Hebt ge slecht gegeten, zorg over de belasting die betaald moet worden, hangen de schilderijen niet geheel naar Uw zin, wel laat dat den kunstenaar niet ontgelden. Want ziet, gij zijt slechts een schrijvertje, de kunstenaar is toch altijd Uw meerdere. Gij zult goed doen bescheiden te zijn met de macht die ge, niet uit eigen grootheid, bezit, en na te denken voor ge woorden laat drukken die worden geloofd als een evangelie.

Belaadt gij Uzelve met schuld, zoo wacht U na Uw verscheiden een speciaal vertrek in de Hel, de wanden behangen met Uw critieken en om U heen zullen dreigende beulsknechten springen, de kunstenaars die ge onrecht hebt aangedaan in het leven. Er gaat het verhaal van een criticus die in een boek een bepaald artist, zonder kennis van zaken scherp becritiseerde en dat die artist hem later met hetzelfde boek om de ooren sloeg. In de hel zal het geen boek zijn, maar een knuppel.

Denk aan dit tegenargument eer ge schrijft.

~Simplex” in ~Weltkunst” van 23—10—1932.

KUNST.

Wij reproduceeren hierna eenige werken van J. Bendien en Paul Citroen, terwijl wij genoemde artisten verder zelf aan het woord laten.

Elke nieuwe kunstrichting breekt met oude vooroordeelen, maar wanneer ze zich zelf houdt voor de richting der eenig ware kunst, stelt ze daar weer nieuwe vooroordeelen voor in de plaats.

Ook al erkennen we van elke nieuwe school zij het ook betrekkelijk haar goed recht, zoo kunnen we toch bepaalde richtingen als consequenter of steekhoudender de voorkeur geven.

Zoo bijvoorbeeld ten aanzien van de kwestie, abstract of concreet. Met abstract bedoelt men dan, eenigszins onnoozel, ~zonder natuur- of realiteitsvoorstelling” en onder concreet wordt dan verstaan ~met werkelijkheidsvoorstelling”.

Zoo bestaat er abstract en concreet Cubisme, abstract en concreet Expressionnisme, abstract en concreet Sur-réalisme enz. Nu ligt het voor de hand als schilder de abstracte richtingen als steekhoudender de voorkeur te geven. Zij beelden ieder op haar wijze gevoelsleven uit direct in de taal der schilderkunst zelf, namelijk in de mogelijkheden van op een vlak uitgestreken verf, zonder daar een vreemd element, de natuur, in te betrekken, zooals concrete kunst dat doet. Concrete schilderkunst is een omweg.

Het publiek staat tegenover de vraag abstract of concreet geheel anders. Voor leeken wil abstract meestal zeggen onbegrijpelijk. Er zijn zelfs menschen, die meenen, dat abstracte kunst alleen maar beteekenis heeft voor den maker, dat