Monico) zijn onderwerpen waartoe de futuristen zich bij voorkeur aangetrokken gevoelden. Een schilderij als de genoemde „Pan-Pan dans in Monico” is geen meer of minder realistische weergave van een zaal met dansende paren gevuld, doch maakt een kaleidoscopischen indruk, men ziet aanvankelijk een warreling van kleuren, waaruit zich na langere beschouwing brokstukken van musici, dansers, tafels, enz., losmaken. Ofschoon, zooals gezegd, de futuristische beweging niet blijvend is geworden, zoo heeft zij toch haar waarde voor de kunst gehad , het blijft een volgend geslacht voorbehouden te bepalen, welk aandeel de futuristen hebben gehad in de schepping der moderne kunst en de groote verandering van smaak die in de laatste 30 jaren heeft plaats gehad.

Het werk der laatste 10 jaren van Gino Severini, waarvan wij enkele reproducties geven, drukt in plaats van beweging integendeel rust uit; het is uitgevoerd in koele heldere kleuren en stevig van lijn. Severini voltooit thans kerkschilderingen in Zwitserland en maakte decoratieve paneelen voor het prachtige Italiaansche mailschip „Conté di Savoie” varende tusschen Genua en New York ; voor ditzelfde schip creëerde Massimo Gampigli, aan wien wij later een artikel zullen wijden, de ontwerpen voor wandtapijten.

VAN DEN OLMENHOVE.

Gino Severini