VRAGENRUBRIEK.

Een verbruiker van onze verf ondervond moeilijkheden na het schilderen van een bordenrek met onze verf en zag tusschen het hout en de verf blaren optreden.

Wij moesten antwoorden, dat dit het bekende verschijnsel was van schilderen over vochtig hout. Het bordenrek wordt natuurlijk geregeld door en door nat en wanneer dus dergelijke voorwerpen geschilderd worden na reeds eenigen tijd te zijn gebruikt, moeten ze gedurende een paar dagen in de zon te drogen worden gezet, opdat ze niet slechts oppervlakkig, maar tot in den kern droog zijn. Voor onze Indische houtsoorten verdient het dan aanbeveling ze als eerste behandeling te bestrijken met Regnault’s isolatielak No. 63 in dunne laag uitgestreken. Daarna een laag grondverf superieur, nadat vooraf de gelakte grond even voorzichtig geschuurd is met fijn schuurpapier, dat bot gemaakt is door een vel dubbel te vouwen en stevig over elkaar te wrijven. Na droging van de grondverf ook die even afschuren en dan een laag hoogglansverf No. i of beter lakverf „Renjolin” aanbrengen.

ATJ E Inl

NMUURLIJICE TERFINTUN

VAN DE GOUVERNEMENTS TERPENTIJNWINNING

ALLEENVERKOOPERS: P. A. REGNAULT’s VERF-, INKT- EN BLIKFABRIEKEN n.v.

Buitenschilderwerk.

Volgens onze „Handleiding” moet er met het verder schilderen gewacht worden tot elke voorgaande laag goed droog is. Wat is nu echter ~goed droog” ? Dit begrip is zoo moeilijk te omschrijven, het kan zeer wel dat een laag grondverf droog aanvoelt, bij schuren het schuurpapier er niet in vastloopt, maar dat het toch beter ware nog niet over die laag heen te schilderen. Er zijn gevallen bekend dat, vooral buitenwerk, glans ging verliezen. Een restant van de verf opgestreken op goed geprepareerde grondlagen, bleef prachtig, ook bij plaatsing buiten. De eenige conclusie die dan kan worden getrokken is, dat de grondlagen toch nog te versch waren om te worden overgeschilderd. Het is voor buitenwerk, dat sterk moet zijn om den vereischten weerstand te bieden aan langdurige inwerking van zon en vocht, beter om elke laag 2 a 3 dagen tijd te geven tot doorharden, dan één dag, mits men overwege dat een stof die zoo hard wordt als plamuur, geen 3 dagen in de brandende zon mag staan, want dan zouden de plamuurplekken op het schilderwerk, waarschijnlijk neiging tot bersten krijgen. Grondverf kan echter zonder een enkel bezwaar meerdere dagen sterke zonbestraling doorstaan om flink door te harden.