Ik zou dit dan ook niemand willen onthouden, maar we leven in een andere tijd, waarin andere trillingen ontstaan en andere trillingen nodig zijn om tot het menselik hart door te dringen. Geef de kunst van heden gelegenheid zich te ontwikkelen, geef de kunstenaars, die nu werken, ruimte en middelen en zij zullen voldoen aan de innerlike behoeften van de moderne mensch, die zich nu laaft aan de vergiftige bron van sensasie, snelheidsrazernij e.d.

Daar net had ik ’t over eksposiesiegelegenheid: daaraan is in Delft grote behoefte. Wel wordt er door de T. H. een lokaal beschikbaar gesteld, maar dat is te klein en de belichting is slecht. In de bieblieoteek der T. H. wordt onder zekere voorwaarden wel eens een tentoonstelling toegestaan. Deze zaal is wel goed, maar het gebouw ligt voor bezoek in een onmogelik gedeelte van de stad. Een kunsthandel met een geschikte tentoonstellingsruimte is er niet en zou in Delft waarschijnlik niet renderen. Door ~Kunstkring Delft en vroeger door ~St. Lukas” is de Korenbeurs meermalen gebruikt. Voor dit Gemeentegebouw moet natuurlik huur betaald worden, verder is de ligging en de belichting goed, maar de kosten van inrichten en huur drukken te zwaar en bovendien is het in dat geheel stenen gebouw verschrikkelik koud en vochtig. Er is geen stookgelegenheid, de geënkadreerde tekeningen e.d. bederven totaal door het vocht en de mensen lopen nog liever buiten, dan dat zij in dit gure gebouw een tentoonstelling zouden bezoeken.

Daarom was het ook, nu ongeveer zes jaar geleden, goed gezien van de toenmalige voorzitter van ~Kunst aan het Volk , om pogingen in het werk te stellen in Delft een geschikte eksposiesiegelegenheid te krijgen. Een bezoek aan de eerste tentoonstellingen in het atelier ~De Vonk", waar hij zag, hoe met weinig middelen en veel energie en enthousiasme veel te bereiken was, bracht hem waarschijnlijk op het denkbeeld, de schilders in Delft zelf voor de uitvoering van zijn plan te spannen. Waarom ook niet, het was ook hun belang.

In de toen benoemde kommissie, welke middelen bijeen zou brengen voor een eigen ekposiesiezaal, waren het de leden van de kleine kunstkring ~De Vonk , die later met anderen ook de oprichting van ~Kunstkring Delft bewerkten, die de meeste aktievieteit ontwikkelden en het was in hun atelier, dat al de ingezamelde kunstwerken werden bijeengebracht voor de grote verloting.

De opbrengst van deze verloting viel tegen, doordat het Bestuur van K. a. h. V. geen moeite genoeg had gedaan alle loten geplaatst te krijgen. Meerdere bezwaren kwamen opdagen en het gevolg was, dat het beschikbare geld in een potje en het plan in de doofpot ging. De kommissie kwam