STEINLEN

Eenigen tijd geleden was in Parijs een mooie collectie werken van Steinlen te zien, den illustrator van Parijsche voorvallen, schilder en teekenaar van het Parijsche straatleven. Behalve illustraties en teekeningen omvatte deze tentoonstelling reclameplaten, aquarellen, etsen, litho’s en eenige schilderijen.

De kunst van Steinlen, eerlijk en realistisch, werkt direct op het gevoel van den beschouwer en is bijna uitsluitend gericht op de Parijsche typen, zooals voddenrapers, straatzangers, fiacre-koetsiers, kastanjevrouwen, bedelaars, meerendeel vooroorlogsche typen en mist door haar objectief standpunt vrijwel alle tendenz, aan dergelijke onderwerpen zoo dikwijls eigen. Waar hier een Gross, een Kathe Kollwitz of Louis Raemaekers hoonend, navrant en meedoogenloos gehekeld of gedemonstreerd zouden hebben, vindt men bij Steinlen een mildere beschouwing, een zuiver-picturaal interesse in het geval zelf, soms niet zonder humor en zeker niet zonder groote kunde. Zijn goed observeeren en zijn rake hand van teekenen in forsche en dan weer teere lijnen, bewaren dit werk voor zoetelijkheid of sentimentaliteit. In een enkele gelithografeerde reclameplaat, zooals die met de dikke hoenders op het nest of de welbekende in zwart en rood met de drie katten, stijgt de kunstenaar bijna tot de Japansche voornaamheid van een Toulouse Lautrec.

Zijn krabbels van oud-Parijsche achterbuurten en vergeten hoekjes, zijn bruggen en marktpleintjes hebben het bewegelijke en intieme van de Seinestad, vóór het huidige verkeer dit verstoorde en de banale taxi het karakteristieke snordertje verdrong.

Een sterk persoonlijke noot van zijn knappe teekenkunst vindt men ook in zijn krabbels van katten, waarvan heele schetsboeken vol waren geëtaleerd. En de prachtige collectie lithografieën ~La chanson des gueux”, ~Gueux des champs” en ~Gueux de Paris”, meerendeel gedrukt op Japansch papier, deden den geheelen Steinlen eveneens weer opleven, ook als belevenis van een tijds-monument. Wel een bewijs hoe ware kunst nooit aan belangrijkheid verliest of totaal vergeten kan worden, al schuiven zich tusschen haar ontstaan en de moderne tijdsomstandigheden andere opvattingen en evoluties.

J. BIERUMA OOSTING.