Werkstukken op driehoeken en vierkanten opgebouwd, omstreeks 1 908.

gedachten-associatie: architectuur – bouwen, bouwen – zetten, gemakkelijk architecten op het terrein der typografie te land komen. Weliswaar verdwalen zij daar menigmaal, maar toch kan dit een heilzamen invloed op de vormgeving uitoefenen. Staat de Nederlandsche houwkunst tijdens en na den grooten wereldoorlog aan de spits, de typografie, zoowel in technischen als in aesthetischen zin, staat niet minder hoog. Onze typografische producten zijn uniek. Wel is de vormgeving nog te veel veraesthetiseerd, wel zien wij vaak te veel sierkunst inplaats van utiliteitskunst, doch de omstandigheid, dat de grafische werkers veel meer geschoolde, denkende arbeiders zijn, die stelselmatig geroepen worden ~ook eens iets zelfstandig te leveren”, heeft gemaakt dat den ~kunstenaar” veel eerder een halt werd toegeroepen dan dit in de houwkunst het geval was. De praktijk van het vak, van onder opgekomen, eischte haar aandeel, veranderde de vormgeving en hield het Nederlandsche typografische product op die groote hoogte. En daar bevindt het zich nog. Men kan in geen ander vak de invloeden van praktijkman, kunstenaar en experimentator zoo heilzaam op elkander zien inwerken dan hier. Daar hebben wij dan vooreerst onzen