Uit deze tabel volgt, dat de opgegeven capaciteit zelfs dan voldoende is, wanneer de geleidingsrollen aan een zijde der draaischijf op de in den kuil liggende rails rusten; deze toestand zal in de practijk wel steeds optreden, daar het haast onmogelijk is een locomotief zoodanig op de draaischijf te rijden, dat deze juist in den z'weefstand is en alleen door den koning gedragen en geleid wordt.

Om een onmiddellijk stoppen van de draaischijf te bewerkstelligen is een electro-magnerische rem aan de locomotief aangebracht.

Zaoals uit fig. 3 blijkt, wordt op de as v'an de overbrenging een bandrem' aangebracht, die door een trekinrichting met een zijdelings van den sleepstang bevestigden rommagneet verbonden is. Het vermogen van den remmagneet bedraagt 150 K.G.c.M., het huis is volkomen gesloten. De bandrem wordt door de plaatijzeren kap van het tusschendrijfwerk beschermd.

Bij groote draaischijven is een sluitinrichting noo-dig, die de draaischijf voor elke op haar aansluitende spoorlijn kan vastzetten. Deze sluitinrichting bestaat uit een aan elke zijde der draaischijf in het midden tusschen de rails liggenden schuifgrendel.

Deze grendels worden beide, gewioonlijk van de schijf af, door hefboom-- of handrad in horizontale richting bewogen en zekeren door ingrijpen in den rand van den kuil de schijf tegen draaien bij het op- en afrijden van het materieel.

Om te voorkomen -dat de motor van de sleeplooomotief in gang wordt gezet zoolang de schijf vaststaat, wo-rdt de strooimtoevoer afhankelijk van den grendelstand gemaakt. De schakeling wordt zoodanig uitgevoerd, dat de motor slechts aangezet kan worden wanneer de schijf niet gegrendeld is. Wordt de grendel met de hand bewogen, dan worden normale einduitschakelaars m-et den grendel verbonden; deze eindschakelaars liggen in den hoofdstroom-keten van den m-otor.

Fig-, 4.

Wordt de grendeling electrisch uitgevoerd (fig. 4) dan worden de hulpmotoren en de bedieningstoestellen zoodanig met de controller van den hoofdmotor verbonden, dat zij slechts wanneer de hoofdmotor stilstaat onder spanning gebracht kunnen wor. den; d.w.z., dat de draaibeweging van de schijf slechti bij teruggetrokken grendel kan plaats hebben. Door deze schakeling is een verkeerde bediening uitsloten en het eventueel beschadigen van de'installatie voorkomen.

De voor de grendel-motoren benoodigde controller en

zekeringen worden met de hoofdcontroller van den locomotiefmotor tot een geheel vereenigd. Hierdoor kunnen vanuit één punt door denzelfden persoon verschillende bewegingen geregeld worden. Be stroomtoevoer ten behoeve der draaischijf kan boven- of ipndergronds plaats hebben. In het eerste geval worden over de draaischijf staaldraden gespannen, die met een raam, dat met het profiel van vrije-ruimte overeenkomt, de stroomafnemers dragen.

De stroomafnemer bestaat uit een gegoten ijzeren bus, die in het hart v'an de draaischijf bevestigd en van sleepringen voorzien is. Over deze bus is een gegoten ijzeren kapj gestulpt, waarin de op de sleepringen rustende borstels bevestigd zijn en die door de over de draaischijf gespannep staaldraden gedragen wordt.

Het geheel is volkoihen gesloten, zoodat alle aan beschadiging onderhevige deelen tegen atmiospherische invloeden en den rook van de locoipotieven beschermd zijn. Een afneembare deksel geeft gelegenheid om de borstels na !te zien. Wanneer de stroiomtoevoer ondergronds plaats heeft, dan gebruikt men als stroomafnemers- sleepringen die om den bevestigd zijn. Deze sleepringen kunnen concentrisch omr of bij weinig ruimte riaast elkander aangebracht worden.

Bij _de beschreven wijze van aandrijving kan, zooals gezegd, de tot' dusverre in dén kuil gebruikelijke wieltandkrans vervallen. Moeten everiwel nieuwe of zich reeds in bedrijf bevindende draaischijven met wieltandkrans electrisch gedreven worden, dan wiordt de motor volgens bekende wijze zoo ingericht, dat hij door middel van een geschikte koppeling met de aanwezige hand-aandrijving op den wieltandkrans werkt.

Deze inrichting, waarbij voor bediening van den motor een controller met weerstand gebruikt wordt, mag bekend geacht worden.

Fig:- S-

Wanneer voor het bedrijf van dergelijke draaischijven wisselstroom beschikbaar is, dan kan door toepassing van een écn-phase-collector-wisselstroom'mioitor systeem Déri een groote vereenvoudiging bereikt worden.

In dit geval worden weerstanden noch aanlooptocstellen gebruikt, doch de geheele inrichting bestaat uit den éénphasecollector-motor.