D€ COCOmOCTCF.

WEEKBLAD

gewijd aan de belangen van SPOOR- en TRAMWEGEN.

43 □ Tevens Advertentieblad voor Aanbestedingen. Verkoopingen, Verpachtingen en alle Artikelen van NTjverheld. □ o

(Orgaan van de Nederlandsche Vereenigfng voor Locaalspoorwegen en Tramwegen.)

De Locomotief verschijnt eiken Woensdag bij Nijoh & van Ditmar’s Uitgevers-Maatschappij te Rotterdam.

Abonnementsprijs per 3 maanden of 13 nommers f 1.50. franco per post. Advertentieprgs van 1 tot 6 regels ƒ 1.30, verder 20 ets. per regel.

Voorts wordt een gedeelte van den tekst, onder voorbehoud van bekorting, kosteloos opengesteld voor hen, die zioh voor een geheel jaar verbonden hebben tot het plaatsen hunner Advertentiën ; clichés worden tevens gratie opgenomen, mits van niet te grooten omvang. Voor hen. die in de plaatsing hunner Advertentiën vrij wensohen te bUjven en eenig artikel met of zonder clichés in deze rubriek wenschen aan te bevelen, is de prijs 3i cents per regel, of de ruimte daarvan. Maandelpksohe opgaven van de opbrengsten der Spoor- en Tramwegen, Ingezonden stukken. Bijdragen, Geïllustreerde Prospectussen en alle andere stukken, het Secretariaat der Vereeniging betreffende, te zenden aan de Eedactie, P. C. Hooftstraat 58, Tel. Z. 2835, te Amsterdam, Advertentiën aan de Administratie, Wijnhaven 113, Eotterdam. Administrateur der Nederlandsche Vereeniging: D. H. STIGTER. P. C. Hocftstraat 58, Amsterdam.

No. 20.

Woensdag 19 Mei 1915.

33® Jaargang.

INHOUD

Nederlandsche Vereeniging voor Locaaispoor-en Tramwegen. Kleinmateriaal. Een belangwekkende proef. Metaal-Alliages. 111. (Slot). De motorwagen bij de Engelsche spoorwegen, enz. l'erschillende MeJedeelingen. Jaarverslagen. Twentsche Electnsche Tramweg-Maatschappij. Advertentiën.

Nederland.sche Vereeniging voor Locaaispoor- en

Tramwegen.

Kleinmateriaal.

De ondergeteekende brengt den Leden ter kennis, dat aanvang Juni a.s. offerte gevraagd zal worden voor levering van klein-materiaal (schroefbouten, haaknagels, tirefonds, veeringen, e.a.j aan de leden onzer Vereeniging.

Hun, die hieraan mede willen doen, wordt verzocht hunne opgaven, vergezeld van een teekening in vijfvoud in te zenaen aan den

AD MINISTR ATE U R

Een belangwekkende proef.

■Op I Mei j.l. is de lijn Aalsmeer— (en Uithoorn—) Amsterdam (Willem'spatk) voor het verkeer geopend. Er zou .geen renen zijn op deze plaats van die opening gewag te maken, ‘ware het niet, dat de dienstregeling een nieuwigheid inhoudt, des te belangwekkender daar er sprake is deze ook in Duitschland in te voeren; ik meen de dienstregeling met gelijke ’tusschenruimten tusschen de vertrekuren, gelijk ze voor de geheel op zich zelf staande electrische lijn Rotterdam—Pijnadker—Pen Haag (en —Scheveningen) reeds bestond.

Slechts hier en daar is in de wereld voor de groote spoorwegen zulk een dienstregeling ingevoerd; het uitgebreidst wordt het systeem op de lijn New-York—Newhaven—Boston en 'de lijnen ten Zuiden daarvan toegepast. Dan is ■er een uursdienst voor de sneltreinen tusschen New-York en Phiiadeiphia/Washington en in Engeland voor het snei-

i) Wie geeft een goed Hollandsch woord voor het Duitsche „Starres Fahrplan”?

2) Zie mijn „Amerikaansch personenvervoer” in „De Locomotief” l7 April 19x2.

verkeer Liverpool—Alanchester, —Sundérland—Hartlepool—Stockton en met nogal groote afwijkingen een halfuurdienst tusschen Newcastle en Hexham. De uursclienst Berlijn—Postdam, die jarenlang bestaan heeft, is bij het drukker worden van het verkeer in een ongelijkmatig verdeelde veranderd. Behalve deze geno'emde is er, v'oorzoover ik weet, alleen bij voor forensenverkeer dienende groote lijnen zulk een geregeld geregelde treinenloop. Ook op de lijn Haarlem—Aalsmeer—Uithoorn was tot nu.tQe e.en gewone dienstregeling met aansluiting te Haarlem op de treinen der hoofd'hjn; na de opening dér verbinding naar Amsterdam heeft de H.S. M. die aansluiting verwaarloosd en daarvoor in de plaats een groote treinvermeerdering gegeven. Op eik heel even uur tusschen 7 uur ’s ochtends en 10 uur ’s avonds gaat er zoowel van Amsterdam ais van Haarlem een sneltrein; op de oneven uren zoowel van Amsterdam' ais van Haarlem- een stoptrein. De sneltrein doet over het traject 52 minuten, de sto-ptrein 83. Bovenalen is er een 2-uursdienst' Amsterdam—Uithoorn.

Het is de vraag, of zóó de proef bevallen zal. Voor het verkeer Amsterdam—Haarlem' is een dienst om de twee uur onbruikbaar, en voor dat bijv. tusschen Aalsmeer en Haarlem (niet omgekeerd) krijgt tnien nu den toestand, dat de treinen afwisselend ongeveer iVr en s/r-aur achter elkaar loopen; de aanko'msten te Haarlem verschillen zelfs slechts een halt uur, zoodat er aansluitingen met een speling van 8o minuten m.ogelijk zijn. Er ontstaat aldus, dikwijls een tijdverlies, dat misschien tegenover de winst, geen spoorboekje noodig te hebben, niet opweegt. Men zal — wil men de proef eerlijk nemen — een uurssneldienst m'Oeten inrichten met bijv. edke 2 uur een' stoptrein; misschien is dat ook de bedoeling na afloop der mobilisatie.

Vooral wanneer de aangegeven wij'ziging wordt ingevoerd, zal het belang'wekkend zijn te zien, of de proef gelukken zal, dan wel of het inkomen van klachten zal leiden tot terugkeer tot het oude stelsel. , W anneer dit laatste niet het geval mocht zijn, staat ons misschien eenzelfde hervorming op de drukke stamlijn der H.IJ.S.M. te wachten. Zulk een hervorming zal daar natuurlijk veel moeite kosten, daar hier met de aansluitingen wel degelijk rekening dient gehouden Ce Worden; het spreekwoord zegt echter, dat er een weg is, waar een wil is, en in het zoo uitgebreide buurtverkeer tusschen de belangrijke Noord- en Zuid-Hollandsche plaatsen zal een dienstregeling met gelijke tusschenruimten tusschen de verschillende vertrekuren zeer gewaardeem worden. Mr. L. G. N. BOURICIUS.