deelen het beste voedingswater voor stoomketels; jammer echter is dit condensaat, zelfs bij gebruik van de beste stoom-olieafscheiders, altijd tot een zekere graad door olie verontreinigd. De olie komt er druppelvormig en als een emulsie in schijnbaar opgelosten toestand in voor. Terwijl de druppelvormige oliedeelen, bij betrekkelijke rust van de vloeistof, zich reeds door hun kleiner soortelijk gewicht aan de oppervlakte verzamelen en zoodoende er afgeschept kunnen worden, zijn de emulgeerde oliedeeltjes, zelfs door een ver doorgevoerd filtreeren, niet uit het water te verwijderen.

Bij de herverdamping van het water zetten cje olkdeeltjes j lich op den ketelwand af, verontreinigen het inwendige | van den ketel en bemoeilijken den doorgang van de warmte, , paardoor niet alleen het nuttig effect achteruit gaat, maar ; Ivooral zeer gemakkelijk plaatselijke oververhittingen van het verwarmend oppervlak kunnen ontstaan op plaatsen, die 'het meest te lijden hebben, waardoor de zoozeer gevreesde) j Vervorming van vlam- en waterpijpen plaats heeft.

Bij toepassing van goede stoom-olieafscheiders en een goede filtreering van het condensaat, bevat het nog altijd ongeveer 4 deelen olie op ico.ooo decTen water. Door de herverdamping van het water heeft een voortdurende aangroeiing van den olieneerslag en het vastbranden daarvan in den ketel plaats; hetgeen, niettegenstaande den betrekkelijk kleinen olietoevoer, een verontreiniging van het verwarmend oppervlak en een verkorting van den levensduur van den ketel tengevolge heeft. |

Daar door electrolitische olieafscheiding de geringste sporen van olie uit het condensaat worden verwijderd, kan het daarmede behandelde condensatiewater evenzoo goed als chemisch zuiver Water, voor 'elk soort stcomketelbedrijt gebruikt worden.

W e r k w ij z e.

Bij den electrolitischen afscheider van olie uit condensatiewater wordt een ele'ctrische stroom door het water

geleid; door de inwerking hiervan stremt de emulsie en wordt de olie onder vlokvorming afgesch-tiden.

Deze vlokken worden door een fijnkiezelfilter teruggehouden, terwijl het gereinigde , water in het voedingswaterreservoir loopt.

Tot betere verklaring van het toestel zijn de volgende afbeeldingen, verklaring en teekeningcn gegeven, zie fig. I en 2. ' '

Het te reinigen water wordt in het toestel gepompt en komt het. eerst in bak a. .

Van hieruit wordt het tusschen de spiraalvormig opgestelde electroden doorgevoerd, waarbij de afscheiding van dé olie, door de inwerking van den electrischen stroclm, plaats heeft.

■ LDaar het te reinigen condensaat, behalve de olie, geen andere chemische bestanddeelen bevat, dientengevolge zeer zacht is en den electrischen stroom slecht geleidt, moet het geleidin'gsvermogen ervan door toevoeging verbeterd worden, hetgeen het best geschiedt door toevoeging van soda (zooals bij den ~Hanomag” olieafscheider). Men kan daartoé ook: hard leidingwater gebruiken, wat echter weer de ketelsteenvorming op het verwarmend oppervlak tot nadeelig gevolg heeft. De toevoeging der soda-oplossing hangt af van den watertoevoer. In de toevoerbuis is een aftakking h) aangebracht, waardoor de sodahouder de noodige hoeveelheid water voor de oplossing van de soda ontvangt. Een in deze aftakking geplaatste smoorklep c) laat toe den watertoevoer naar den sodahouder ti; 'regelen.

Nadat het water den weg tusschen de electroden door heeft afgelegd, loopt 'de nog steeds door de afgescheiden oliedeelen verontreinigde vloeistof door dis buis d) in het van een overloop voorzien reservoir en van daar in den kiezelfilter. In den filter worden alle oliedeelen teruggehouden en het zuivere water loopt door buis f in een daarvoor brsterr.d reservoir.

(Wordt vervolgd.)

Verschillende Mededeelingen.

Sen nicuicc iraniverbinding met Tilburg. Hetgeen reeds lang stilletjes gemompeld werd, schijnt nu bewaarheid te zullen worden: een nieuwe tramwegverbinding van enkele omliggende plaatsen met Tilburg schijnt op handen. Een der directieleden van de Stoomtramweg-Mij. „Vicinaux floilandais”, wegens den oorlog van Brussel naar hier moetende vluchten, heeft zich een gedwongen rust van een 6-tal maanden ten nutte gemaakt om een onderzoek in te stellen naar de mógelijke winstgevende exploitatie van een lijn Tilburg—Oisterwijk—Oirschot. De corsprotikeiijke bedoeling van de maatschappij was een lijn uitsluitend naar Oisterwijk te leggen, doch daar slechts dan rijks- en gemeentelijke subsidie te verwachten is wanneer de een of andere plaats uit haar isolement wordt opgeheven (hetgeen met Disterwijk door zijn spoorwegvef’binding met Tilburg niet het geval is) zal de lijn, bij het eventueel doorgaan der plannen, ook tot Oirschot doorloopen. De lijn loopt dan ovei" den Bosschen weg, langs den Druiventros, over Heukelom tot aan den weg Udenhout—Oisterwijk ter hoogte van de aldaar staande molen, passeert den spoorweg te Oisterwijk naar het Liefdegesticht, door Oisterwijk naar de Gemulhoeken en van hier in een rechtè lijn langs de Oude Oirschotsche baan naar Oirschot. Zcoals thans de opzet is, zal Mc>ergestell niet worden aangedaan, hetgeen o.i. tegenover Oisterwijk een verkeerd uitgangspunt is.

De kosten die op 420.000 gld. zijn begroot, zullen gedragen worden voor een-derde door de genoemde Maatschappij, voor een-derde door het rijk (mits bovengenoemde conditie vervuld wordt evenals bij de volgende een-derde) en een-derde door de belanghebbende gemeente.

Ten einde de exploitatie werkelijkheid te doen worden, ifal er hedenavond een vergadering plaats hebben tusschen desbetreffende raadscomtnissie en de directie van de genoemde Maatschappij.

Fig. 2. Cpstelling! olieafscheider.

Mocht dit plan doorgang vinden, dan vervallen alle an-