D€ COCOmOCICR

g--? WEEKBLAD

gewijd aan de belangen van SPOOR- en TRAMWEGEN.

□ □ Tevens Advertentieblad voor Aanbestedingen, Verkoopingen, Verpachtingen en alle Artikelen van Nijverheid. □ □ (Orgaan van de Nederlandsche Vereeniging voor Locaalspoorwegen en Tramwegen.)

De Locomotief verschijnt eiken Woensdag bg Nijoh & van Ditmab’s Uitgevers-Maatschappg te Rotterdam.

Abonnementsprgs per 3 maanden of 13 nommers f 1.50, franco per post. Advertentieprijs van 1 tot 6 regels ƒ 1.30, verder 20 ets. per regel.

Voorts wordt een gedeelte van den tekst, onder voorbehoud van bekorting, kosteloos opengesteld voor hen, die zioh voor een geheel jaar verbonden hebben tot het plaatsen hunner Advertentiën ; clichés worden tevens gratis opgenomen, mits van niet te grooten omvang. Voor hen, die in de plaatsing hunner Advertentiën vrg wenschen te blijven en eenig artikel met of zonder clichés in deze rubriek wenschen aan te bevelen, is de prgs 35 cents per regel, of de ruimte daarvan. Maandelijksche opgaven van de opbrengsten der Spoor- en Tramwegen, Ingezonden stukken, Bijdragen, Geïllustreerde Prospectussen en alle andere stukken, het Secretariaat der Vereeniging betreffende, te zenden aan de Kedaciie, F. C. Kooftstraat 58, Tel. Z. 2835, te Amsterdam, Advertentiën aan de Administratie, ll3, Rotterdam. Administrateur der Nederlandsche Vereeniging: D. H. STIGTUR, P. C. Hooftstraat 58, Amsterdam.

No. 2.

Woensdag 12 Januari 1916.

34® Jaargang,

INHOUD.

Nederlandsche Vereeniging voor Locaalspoor- en Tramwegen. Bestuursmededeeling. Nederlandsche Vereeniging voor Locaalspoor- en Tramwegen. Railcommissie. Wetgeving. Wetsontwerp plaatskaartenbelasting. II (Slot.) Advertentiën.

Nederlandsche Vereeniging voor Locaalspoor- en Tramwegen.

Bestn ursmededeeling.

Onder verwijzing naar het in „De Locomotief” no. 47 van den vorigen jaargang geformuleerde bestuursvoorstel, kan thans den leden medegedeeld worden, dat bij het Bestuur geen enkel bericht betreffende dit voorstel is ingekomen, zoodat daarmede het bedoielde voorstel kan geacht worden met algemeene stemimen te zijn aangenomen.

Namens het Bestuur;

DE ADMINtSTRATEUR.

Nederlandsche Vereeniging voor Locaalspoor- en Tramwegen.

Railcommissie.

I. Kennisgeving van aangenomen voorstellen.

Onder verwijzing naar de bovenstaande Bestuursmededeeling, kan thans 'worden medegedeeld, dat bij' de Railcotm'mdssie geen enkel bericht of opmerking is ingekomen aangaande de voorstellen van de coimmissie in „De Locomotief’ no. 47 van den vorigen jaargang gepubliceerd, zoodat daardoor deze voorstellen zijn aangenoimen.

Het rondzenden van gewaarmerkte teekeningen van de door de Nederlandsche Vereeniging aanvaarde standaardprofielen en vormen is in voorbereiding. 'Tot op de ontvangst van deze teekeningen toe, gelieve men zich bij eventueele aanvragen als anderszins aangaande de standaardvormen, aan de publicaties in het orgaan te houden.

H. Voorstel tot het aanvaarden als standaardvormen van: onderlegplaat voor buiten bestrating; Vulk 1 o s voor contraspoorstaafconstructie buiten bestrating ;

schroefbout met veeiring en voigpiaatje voor contraspoorstaafconstructie buiten bestrating;

haaknagel.

Bezwaren of op- en aanmerkingen aangaande deze coinstructies gelieve men voior 12 Februari bij den ondergeteekende in te dienen.

Als toelichting van dit vooirstel diene het volgende

De gewone genormaliseerde hellingplaat kan niet gebezigd w'orden in scherpe bogen, waar naast de binnenspoorstaaf een contraspoorstaaf wordt aangebracht. Ligt een dergelijk spoor buiten de bestrating, dan wordt aanbevolen, gebruik te maken van de ontworpen lange ondcrlegplaat, die het mogelijk maakt, dat de bereden spoorstaaf onder een helling van 1/20 doorloopt.

De plaat is zoodanig ontworpen, dat zij kan dienen voor de spoorwijdten van 1,435 —0,75 M. met de maximum groefwijdte, resp. van 65—50—45 m.M. Al naar gelang de spoorwijdte verschillend is, is de plaats van de geponste gaten eene andere. Het feit, dat wij hier te doen hebben, met een onderdeel, dat langs walstechnischen w*eg moet vervaardigd worden, maakt het wenschelijk, dat één normale plaat voor de verschillende spoorwijdten wordt aangehouden, Wel zou men bij het gebruik van verschillende platen ecnige materiaalbesparing kunnen verkrijgen, maar op de aanschaffingskosten heeft dit geen of een nadeeligen invloed. Deze materiaalbesparing is boven;dien gering, te meer, waar het hier geldt een onderdeel, dat slechts gebezigd wordt in scherpe bogen buiten de bestrating.

Houdt men aan, dat 300 m.M. lengte van de plaat eene minimummaat is voor de spoorstaaf va,n 26 K.G. per bij een spoor wijdte van 1,435 M., dan zou bij het gebruik van het 23* K.G. profiel en M. spoorwijdte de lengte van de plaat met m.M., voor de spoorwijdte 0,75 M. met 24' m.M. verminderd kunnen worden. Dit levert een gewichtsbesparing van resp. i 0,20 en K.G., gerekend tegen ƒ 0,10 per K.G., eene besparing van resp. 2 en cent per plaat. (Bij kleine hoeveelheden zal de prijs echter juist hooger zijn, omdat men verschillende walsprofielen noodig heeft.

Als voorbeeld is voorloopig slechts geteekend de klos voor het 26 K.G. profiel en 65 m.M. groefwijdte. Op het bovenvlak der klossen dient aangegeven te worden: I. het spoorstaafprofiel, waarvoor de klos dient;

2. een pijltje wijzende naar de zijde v,an de bereden spoorstaaf (dit is noiodig voor de juiste plaatsing*);