ven den Duitschers niet te voldoen; vólgens hen is de inrichting gedeeltelijk verouderd, in het bijzonder wat die van het eigenlijke drijfwerk betreft, waardoor het slingeren van de locomotieven bevorderd en het reinigen bemoeilijkt wordt. De aanwezige bruikbare Belgische locomotieven zijn voor de uitvoering van den dienst niet toereikend, zoodat mmn een groot aantal Duitsche locomotieven heeft moeten huren, welke voornamelijk in den personendienst gebruikt worden. 1 -1 • . ■> . V ■ CV «O /■ 11 r-1 i~r mo-

De Duitschers moeten hiervoor een hooge vergoeding betalen, waarbij nog komt, dat de locomotieven in Duitschland noode gemist kunnen worden. De Duitschers doen daarom' alle moeite de beschadigde en oude Belgische locomotieven bruikbaar te maken, tengevolge waarvan de sjioor wegwerkplaatsen in België volop werk hebben. Het aantal aanwezige Belgische personenrijtuigen is voor den tegenwoordigen dienst over het algemeen voldoende. In de doorgaande D-treinen loopen meestal Duitsche rijtuigen, in de andere treinen Belgische rijtuigen. De rijtuigen, welke vroeger in de bloktreinen tusschen Antwerpen cn Brussel liepen en welke door de Duitschers zeer geiuemld worden, worden ook thans in de treinen tusschen deze twee plaatsen gebruikt. T~» !_•_ _T_- orvTic flrip

De Belgische goederenwagens worden eveneens cloor de Duitschers gebruikt, hoewel naar hunne begrippen de wagens óver het algemeen te kort en van te weinig draagververmiOgen zijn en de buffers bovendien te zwak zijn. De opschriften dezer wagens zijn echter gedeeltelijk veranderd; de spoorwegen, aan welke de wagens vroeger behoorden zijin vervangen door de woorden; ~Mil.-Cen.-Direktion, Brusseh’, waaronder een letter is geschilderd ter a'anduiding van den spoorweg, van welken, de wagen afkomstig is. Dit is niet alleen gebeurd m'et de Belgische maar met alle in beslag genomen wagens.

Ze zijn aangeduid; de wagens afkomstig van; de Belgische Staatsspoorwegen door de letter A; den Anzin Spoorweg door de letter B; den Hasselt—Maseyck Spoorweg door de letter C; den Belgischen Noorderspoorweg door de letter D; den spoorweg Luik—Civet door de letter E; den spoorweg Charleroi—Erquelinnes door de letter F; den spoorweg Mons—Hautemlont door de letter C; den Chimay Spoorweg door de letter H; den spoorweg Cent—Terneuzen door de letter Y; den spoorweg Meggelen—Ter Neuzen door de letter K; den Franschen Noorderspoorweg door de letter L; den Franschen Oosterspoorweg door de letter M; den Parijs—Orléans Spoorweg door de letter N; den Parijs—Lyon—Middellandsche Zee Spoorweg door de letter O; den Franschen Zuiderspoorweg döor de letter P; den Franschen Staatsspoor\veg door de letter Q; den Franschen Staatsspoorweg (genaaste Westerspoorweg) door de letter R,

De Militar-Generaldirektion heeft voor het vervoer van reizigers en goederen een tarief samengesteld, waarbij tot grondslag werden genomen de reeds door den Eisenbahnverwaltungsrat vastgestelde prijzen.

Voor het reizigersverkeer bedragen de prijzen per kil» meter enkele reis; Ie kl. 20 centimes; lle kl. 15 centimes; Ille kl. 10 centimes.

;Tegenover de prijzen onder Belgisch bestuur zijn de nieuwe prijzen zeer hoog, wat blijkt uit de volgende vergelijking: ihijzen van de Belgische S.S.; enkele reis. heen en terug.

(Prijzen in centimes.) I. 11. 111. I. 11. 111.

9.37875 b.37875 3.78 15.006 10.206 6.048 Prijzen der Duitschers: enkele reis. heen en terug.

(Prijzen in centimes.) I. 11. 111. I. 11. 111.

20 15 10 40 30 20 De Duitschers schijnen zelf de nieuwe prijzen wel een weinig te hoog te hebben gevonden, want zij hebben bovendien ingevoerd boekjes voor 20 reizen 2e en 3e klasse, waarbij de prijs per kilometer 6 centimes in de 2e klasse en 4 centimes (voor arbeiders en scholieren 2Va' centimes) in de 3e Idasse bedraagt. Op deze wijze reizen arbeiders en scholieren tegen het Duitsche 4e klasse tarief (2 Pf. per kilometer); voor eerstgenoemde zijn deze prijzen echter toch nog hooger dan die van de werkmanslmarten onder het Belgisch bestuur. Voor bagage rekenen de Duitschers 2 francs per collo.

Perronkaarten worden niet afgegeven, wat te begrijpen is, daar het land onder militair bestuur staat.

De bezetting van de treinen door de Belgische inwoners is zeer zwak; alleen het verkeer Antwerpen—Brussel is van eenige beteekenis. Overigens zijn de treinen in hoofdzaak bezet door Duitsche militairen, waarvan een groot deel bestaat uit verlofgangers, die zoowel in België als in Duitschland kosteloos vervoerd w'orden. De treinenloop is, afgezien van tijden van buitengewoon druk militair vervoer, tamelijk regelmatig. Er loopen verschillende D-treinen naar en van Duitschland, somtijds met volgtreinen. Tusschen Keulen en Ostende loopen er slaaprij tuigen i).

De vrachtprijzen voor het goederenvervoer zijn eveneens veel hckoger dan de vroegere prijzen der Belgische Staatsspoorwegen, wat reeds aanleiding heeft gegeven tot klachten uit de Duitsche handels- en industriëele wereld, yoor de zendingen van de „Com'mission for Relief in Belgium”' wordt slechts de halve vrachtprijs berekend, militaire zendingen worden kosteloos vtervoerd. i lAfgezien van het kolenverkeer in de mijhdistricten is het goederenverkeer het sterkst wat Brussel betreft, daarna vólgt Luik. Het vetkeer naar Aiitwerpen heeft natuurlijk niets te beteekenen. Het aantal vrachtbrieven, dat per dag behandeld wordt, zal hoogstens V.'s gedeelte van dat van vroeger zijn. Maasbode).

l) Ook in verkeer met het bezette gebied in Noord-Franknjk loopen er .slaaprijfuigen, n.l. van Keulen, Frankfort en Stuttgart over Metz Sedan naar Mézières Charleville en van Frankfort naar Rethel.

TRAMWEG-LOCOMOTIEVEN Fabrikaat J. A. MAFFEI, München. MOTORLOCOMOTIEVEN Fabrikaat KROMHOUT, Amsterdam. PERSONEN- EN GOEDERENTRAMWAGENS Eigen Fabrikaat. I Projecteeren en uitvoeren van spooraansluitingen aan de lijnen H. IJ. S. M. en S.S. met bijlevwmg van I RAILS, LOCOMOTIEVEN EN WAGENS. I DU GROG & BRAUNS N.V. I Verkoopbureau voor Holland, Damrak 37/38 Amsterdam. Telefoon 3868. ■ Fabrieken: Valkenweg 1. A^isterdanu^^Telefoon^^B6U^^B^^^^o662^^^^^^^^